• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3953 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۲ آبان

رسانه‌هاي صهيونيستي گمانه‌زني‌هاي جديدي در مورد آينده حضور ايران و حزب‌الله در سوريه منتشر كردند

نگراني تل‌آويو از توافق ترامپ و پوتين

شهاب شهسواري | يك روز بعد از انتشار خبر بيانيه مشترك ايالات متحده امريكا و روسيه در مورد آينده سوريه، گمانه‌زني‌ها در مورد توافق‌هايي كه ميان دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده و ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه انجام شده است در رسانه‌هاي اسراييل افزايش يافته است. گزارش‌هاي متعدد و متناقضي در رسانه‌هاي اسراييلي در مورد اين توافق منتشر شده است. در شرايطي كه پايگاه خبري جي‌ان‌آي با تيتر «ترامپ در ديدار با پوتين در مورد سوريه عقب‌نشيني كرد و باقي ماندن ايران و حزب‌الله را پذيرفت» به پوشش اين خبر پرداخته گروهي ديگر از رسانه‌هاي اسراييلي به نقل از يك مقام آگاه امريكايي نقل كرده‌اند كه در اين توافق به دور ماندن نيروهاي نزديك به ايران از مرزهاي سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين اشاره شده است.  روزنامه تايمز اسراييل به نقل از شبكه تلويزيوني كانال 10 و راديو اسراييل مي‌نويسد كه بر اساس توافق روز شنبه ميان روساي جمهوري امريكايي، قرار است همه نيروهاي «غيرسوري» از جمله نيروهاي تحت حمايت ايران، مناطق نزديك به مرزهاي سوريه و نهايتا خاك سوريه را ترك كنند. اين گزارش به نقل از يك مقام بدون نام امريكايي در اين رسانه‌ها منتشر شده است. اين دو رسانه نوشته‌اند كه مقام مورد اشاره مطلع نبوده است كه بر اساس توافق روساي جمهوري امريكا و روسيه قرار است فاصله تعيين شده ميان نيروهاي شبه‌نظامي و مرزهاي فلسطين اشغالي چقدر باشد. اما پايگاه اطلاع‌رساني جي‌ان‌آي (JNI) در گزارش خود مدعي شده است كه پوتين و ترامپ بر ماندن ايران در خاك سوريه توافق كرده‌اند. در اين گزارش ادعا شده است كه دو رييس‌جمهور به اين نتيجه رسيده‌اند كه ايران و دو گروه وابسته به آن يعني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و حزب‌الله لبنان حق دارند در خاك لبنان باقي بمانند و آزادانه در مرزهاي شمالي سرزمين‌هاي اشغالي جابه‌جا شوند.  با وجود گمانه‌زني‌ها، مقامات رسمي رژيم صهيونيستي به اين توافق واكنشي نشان نداده‌اند و در مورد محتواي آن اظهارنظري نكرده‌اند. پيش از اين نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و وزير جنگ كابينه‌اش، بنيامين نتانياهو و آويگدور ليبرمن، در موقعيت‌هاي مختلف گفته ‌بودند كه حضور ايران را در مرزهاي بلندي‌هاي اشغالي جولان و افزايش قدرت نظامي ايران در خاك سوريه را نمي‌پذيرند.  در بخشي از توافق ترامپ و پوتين كه روز شنبه توسط سخنگوي كاخ كرملين در اختيار رسانه‌ها قرار گرفته ‌بود، به ايجاد يك منطقه كاهش تنش در جنوب غربي خاك سوريه با مشاركت اردن، روسيه و امريكا ايجاد شود. رژيم صهيونيستي همواره با گسترش آتش‌بس تحت حمايت روسيه به مناطق نزديك سرزمين‌هاي اشغالي مخالفت كرده است. روزنامه الغد اردن در گزارشي مي‌نويسد محمد المومني، سخنگوي دولت اردن تاييد كرده است كه در اين منطقه كاهش تنش جنوب غربي سوريه، ايجاد خواهد شد. به گفته المومني هيچ «نيروي شبه‌نظامي غيرسوري» حق حضور در منطقه كاهش تنش مذكور را نخواهد داشت. استمرار تجاوزهاي اسراييلي
خبرگزاري رويترز مي‌نويسد با وجود توافقي كه ميان ترامپ و پوتين در حاشيه اجلاس اپك در مورد آينده سوريه انجام شد، به نظر نمي‌رسد كه اسراييلي‌ها قصد داشته‌ باشند كه از حملات نظامي به خاك سوريه دست بكشند. روز يكشنبه و در آغاز جلسه كابينه دولت، بنيامين نتانياهو در سخنانش كه به شكل معمول به صورت مستقيم از تلويزيون پخش مي‌شود، هيچ اشاره‌اي به توافق اخير نكرد. با اين وجود وزير همكاري‌هاي منطقه‌اي كابينه رژيم صهيونيستي بعد از جلسه كابينه در مصاحبه با خبرنگاران از اين توافق انتقاد كرد و گفت: «اين توافق خواسته‌هاي روشن اسراييل را در نظر نگرفته است، ما مخالف همه تحولاتي هستيم كه باعث مي‌شود نيروهاي حزب‌الله و ايران به نزديكي مرزهاي سوريه و اسراييل برسند.» رويترز به نقل از يك مقام وزارت خارجه امريكا مي‌نويسد كه روسيه موافقت كرده است «با دولت سوريه براي دور كردن نيروهاي مورد حمايت ايران تا فاصله‌اي مشخص» از بلندي‌هاي جولان همكاري كند. بلندي‌هاي جولان بخشي از خاك سوريه است كه از سال 1967 در اشغال رژيم صهيونيستي قرار دارد. پيش از اين رسانه‌هاي اسراييلي ارقام مختلفي در مورد فاصله نيروهاي تحت حمايت ايران از مرزهاي سرزمين‌هاي اشغالي مطرح كرده‌بودند و ادعا كرده‌بودند كه روسيه براي اين موضوع به نتانياهو وعده‌هايي داده است. بر اساس گزارش‌هايي كه بعد از سفر نتانياهو به روسيه و پس از او سفر وزير دفاع روسيه به تل‌آويو، رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي ادعا كردند كه روسيه تعهد داده است كه نيروهاي تحت حمايت ايران بيش از 60 كيلومتر از مرزهاي سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين فاصله داشته‌باشند. هيچ يك از مقام‌هاي رسمي روسيه تاكنون وجود چنين توافقي را تاييد نكرده‌اند.
بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در سفر شهريورماه خود به نيويورك و در سخنراني مجمع عمومي سازمان ملل متحد نيز ادعا كرده‌بود كه بزرگ‌ترين نگراني اين رژيم ايجاد يك جبهه تازه از نيروهاي تحت حمايت ايران در مرزهاي شمالي سرزمين‌هاي اشغالي است. تزاچي هانگبي، وزير همكاري‌هاي منطقه‌اي رژيم صهيونيستي مي‌گويد: «اينها همه نشانه‌هاي اين است كه اسراييل يك خط قرمز كشيده است و حاضر نيست از آن عقب‌نشيني كند. » روز شنبه رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي ادعا كرده‌بودند كه يك پهپاد را كه بر فراز جولان اشغالي پرواز مي‌كرد سرنگون كرده‌اند. آويگدور ليبرمن، وزير جنگ اين رژيم پهپاد را متعلق به ارتش سوريه معرفي كرده‌بود. ارتش اسراييل ادعا مي‌كند كه حملاتش به خاك سوريه را يا به تلافي حملات از مناطق اشغالي بلندي‌هاي جولان يا با هدف از بين بردن كاروان‌ها و سلاح‌هاي متعلق به ايران و حزب‌الله در خاك سوريه انجام مي‌دهد. آويگدور ليبرمن نيز روز يكشنبه در حاشيه جلسه كابينه رژيم صهيونيستي ادعا كرده است: «ما اجازه نخواهيم داد محور شيعي در خاك سوريه به عنوان يك جبهه مستقر ايجاد شود. » در عين حال موضع رسمي دولت روسيه در اين مورد همواره اين بوده است كه نهايتا علاقه‌مند است همه نيروهاي خارجي كه در سوريه مستقر هستند، بعد از پايان جنگ عليه تروريسم خاك سوريه را ترك كنند. به نوشته رويترز يك مقام وزارت خارجه امريكا كه روز شنبه در مورد توافق اخير پوتين و ترامپ به خبرنگاران توضيح مي‌داد گفته است كه روسيه اين موضع خود را در صورت دور نگه داشتن نيروهاي نزديك به ايران از منطقه كاهش تنش‌هايي كه قرار است با همكاري اردن، امريكا و روسيه در جنوب غربي سوريه ايجاد شود نشان خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون