• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3953 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۲ آبان

تصويري از روابط رنگ باخته

نگاهي به نمايشگاه نابودگي

مريم درويش

 

جديدترين نقاشي‌هاي سعيد رفيعي‌منفرد با عنوان «نابودگي» در گالري ايوان به نمايش درآمده است. رفيعي‌منفرد سال‌ها است در زمينه نقاشي فيگوراتيو فعاليت مي‌كند و زنان حضور پررنگي در آثار او دارند. او در نمايشگاه جديد خود نيز آثار فيگوراتيوش را در دو بخش به نمايش گذاشته است، اما همه اين آثار به مفهوم عدم قطعيت و كم رنگ شدن حضور انسان در زندگي ديگران اشاره دارند.
بخشي از آثار اين مجموعه كه با اكريليك روي بوم كشيده شده‌اند در ادامه آثار قبلي منفرد اشخاصي را نشان مي‌دهند كه در فضاهايي نامشخص قرار گرفته‌اند و رابطه ميان آنها قابل بررسي است. روي سطوح يكدست زمينه كه با رنگ‌هاي خنثي يا سياه پوشانده شده‌اند، سطوح ديگري قرار دارد كه با ساخت‌و‌سازي دقيق نشان‌دهنده ديواري سيماني هستند.
 در پيش زمينه افرادي منفعل با نگاه‌هايي حيران ديده مي‌شوند كه دچار رخوت و تعلل شده‌اند يا در وجود يكديگر ترديد كرده‌اند. انسان در اين تابلوها گويي پس از گذراندن سال‌ها، به شناخت و باورهاي خود شك كرده و در بهت ناشي از مواجه شدن با تغييري بزرگ فرو رفته است.
بخش ديگر آثار رفيعي كه با تكنيك تركيب مواد روي مقوا به وجود آمده‌اند ابعادي كوچك دارند و در آنها زناني تنها در محيطي غبارگرفته و مبهم ديده مي‌شوند. اين تابلوهاي قهوه‌اي رنگ با تركيب‌هايي كه با چسب، مركب و چاپ دستي به وجود آمده‌اند، فضاي يكدستي دارند و در اين فضا زناني حضور دارند كه چهره آنها با لكه‌هاي رنگ يا چرخش ظريف گردن پوشانده شده است.
اتفاق‌هاي پيش‌بيني نشده‌اي كه در تركيب مواد به وجود مي‌آيد در اين آثار نقش مهمي دارد و رفيعي تلاش كرده است به صورت آگاهانه از اين رويدادها بهره گيرد. چهره‌هاي محو شده و بدن‌هايي كه با زمينه يكي شده‌اند بودن و نبودن اين شخصيت‌ها را زير سوال مي‌برند و گاه بيننده گمان مي‌كند تنها با خيال يا خاطره‌اي از يك انسان روبه‌رو شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون