• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3956 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۵ آبان

سيدعباس عراقچي: معاون حقوقي و امور بين‌الملل وزارت خارجه:

انگيزه حمايت اروپا از برجام امنيتي است نه اقتصادي

عربستان در قضيه لبنان اشتباه كاملا بچگانه‌اي كرد

گروه ديپلماسي| «روندهاي تسليحاتي در منطقه غرب آسيا نگران‌كننده است.» اين جمله‌اي است كه سيدعباس عراقچي، معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه روز گذشته در سمينار بين‌المللي روندهاي تسليحاتي و امنيت منطقه‌اي در غرب آسيا بر زبان آورد تا هشداري درباره روند رو به رشد خريد و نگهداري تسليحات در سرتاسر جهان به خصوص غرب آسيا داده باشد. عراقچي با بيان اينكه در سه حوزه تسليحات متعارف، تسليحات غيرمتعارف و تسليحات غيرمتقارن شاهد رشد روز افزون خريد و فروش تسليحات هستيم، گفت: در حوزه تسليحات متعارف واقع امر اين است كه غرب آسيا به بزرگ‌ترين بازار تسليحاتي دنيا تبديل شده است بطوري كه از سال 2012 فروش تسليحات در دنيا 10 درصد افزايش يافته است كه اين امر بعد از جنگ سرد بي‌سابقه است. يك‌سوم از اين تسليحات از سوي امريكا، يك چهارم از سوي روسيه و بقيه توسط چين و برخي از كشورهاي اروپايي تامين مي‌شود.
معاون امور بين‌الملل وزير خارجه، بزرگ‌ترين بازار تسليحات متعارف را خاورميانه خواند و خاطرنشان كرد: بزرگ‌ترين خريداران تسليحات متعارف عربستان، قطر، امارات و تركيه هستند. در بحران‌هاي پي در پي و درگيري‌هاي منطقه در همه جا مي‌توان ردپاي فروشندگان سلاح را ديد. عاملي كه اخيرا اضافه شده است تمايل برخي كشورها براي جلب نظر رييس‌جمهور جديد امريكا و خريد تسليحات امريكا با پول‌هاي نفتي و معاملات تسليحاتي است.
وي با اشاره به قرارداد 400 ميليارد دلاري امريكا و عربستان گفت: قول خريد 400 ميليارد دلار تسليحات داده مي‌شود براي اينكه نخستين سفر دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده به يك كشور مشخص باشد و وقتي هم به اين كشور سفر مي‌كند به بقيه رهبران خيلي روشن مي‌گويد كه آيا شما نمي‌خواهيد از اين سلاح‌هاي زيبا بخريد. از همه اينها مهم‌تر نگراني‌هايي است كه برخي از كشورهاي منطقه نسبت به محور مقاومت پيدا كرده‌اند و فكر مي‌كنند مقابله با محور مقاومت با خريد تسليحات بيشتر و مجهز كردن خود به سلاح بيشتر امكانپذير است. در اين بين رژيم صهيونيستي هم به سياست خود ادامه مي‌دهد به طوري كه بيش از 18 ميليارد دلار هزينه نظامي اين رژيم است و با سياست‌هايي كه اتخاذ شده درگيري‌ها در منطقه به سمت اهداف غيرصهيونيستي سوق داده مي‌شود و در اين فضا اين رژيم به سياست خود ادامه مي‌دهد. در حوزه سلاح‌هاي نامتعارف، برآوردها نشان مي‌دهد كه رژيم صهيونيستي بين 85 تا 400 كلاهك هسته‌اي در اختيار دارد. اگر غرب آسيا را هم در اين منطقه حساب كنيم، كلاهك‌هاي پاكستان هم حدود 100 كلاهك برآورد مي‌شود و البته گفته مي‌شود مواد لازم براي تامين 200 كلاهك را دارد.

محدوديت‌هاي ايران در برجام سقف زماني دارد
به گزارش خبرگزاري فارس، معاون وزير خارجه در ادامه به سلاح‌هاي نامتعارف و نگراني‌هاي ناشي از آن اشاره كرد و گفت: تنها تحول مثبت در اين حوزه برجام است و برجام توافقي است كه در حوزه عدم اشاعه صورت گرفته است. برجام توافقي است كه در آن يك كشور به اراده خود نسبت به عدم دستيابي به سلاح هسته‌اي اعتمادسازي مي‌كند و در مقابل حق آن كشور براي استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي و اجراي آن به رسميت شناخته مي‌شود. ايران فقط براي سال‌هاي محدودي، محدوديت‌هايي را پذيرفته است تا ماهيت صلح‌آميز برنامه خود را نشان دهد و در مقابل به حق جمهوري اسلامي براي استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي به خصوص در حوزه غني‌سازي احترام گذاشته شود. تمام محدوديت‌ها دو مشخصه دارد؛ نخست اينكه دوره زماني محدودي دارد و هيچ‌كدام دايمي نيست و ديگر اينكه هيچ نيازي از كشور را تعطيل نمي‌كند و محدوديت‌ها بعد از يك دوره زماني كه نيازهاي ما هم از آن سال‌ها شروع مي‌شود، برداشته خواهد شد.

در منطقه خاورميانه چند كره با هم مي‌جنگند
سيدعباس عراقچي توسعه‌نيافتگي، فقر و فاصله طبقاتي را از جمله معضلات منطقه عنوان كرد و افزود: گزارش توسعه منابع انساني نشان مي‌دهد كه در منطقه غرب آسيا وضع چگونه است و نتايج خطرناك آن را مي‌توان مشاهده كرد. مجموع درآمدهاي بيست كشور عربي از توليد ناخالص يك كشور كوچك اروپايي كمتر است. توسعه‌نيافتگي همراه با جمعيت جوان و معضلاتي كه در منطقه وجود دارد و رژيم‌هاي سركوبگر از معضلات ديگري است كه نتايج آن را در جنگ يمن، سوريه، بحرين، لبنان، عراق مي‌توان ديد. كره‌اي‌ها در ديدارهايي كه با هم داريم از وضعيت شبه‌جزيره كره گلايه مي‌كنند، اما من به آنها مي‌گويم شما نگران نباشيد و خدا را شاكر هم باشيد چرا كه در منطقه ما چندين كره وجود دارد كه با هم مي‌جنگند.

ايران، خردمندترين بازيگر منطقه
عراقچي در ادامه به تنش‌هاي جديدي اشاره كرد كه در منطقه ايجاد شده است و گفت: اين تنش‌ها بين كشورهايي ايجاد مي‌شود كه كسي انتظار ندارد براي مثال بحران قطر و عربستان كاملا غيرمنتظره بود و حتي بدبين‌ترين تحليلگران فكر نمي‌كردند كه اوضاع قطر و عربستان اينچنين شود. اشتباه محاسباتي متعدد بازيگران به خصوص عربستان در يمن، سوريه، حمايت از گروه‌هاي تروريستي و اخيرا در لبنان از جمله مسائلي است كه در منطقه وجود دارد. عربستان در قضيه لبنان اشتباه كاملا بچگانه‌اي كرد و البته به اعتراف منابع غربي خردمندترين بازيگر منطقه، ايران بوده است.

ترامپ جايگزيني براي برجام ندارد
معاون وزير امور خارجه با بيان اينكه ايران بعد از برجام سياست ضدسلطه خود را ادامه مي‌دهد و اين سياست تغيير نكرده است، گفت: برجام باعث شده است ايران نفت خود را بفروشد؛ كشتي‌ها و هواپيماهايش راه بيفتند؛ بانك‌هايش با فراز و نشيب فعاليت را گسترش دهند. اينكه چرا امريكا نمي‌تواند برجام را پاره كند به اين دليل مهم‌تر است كه جايگزيني براي آن نيست. هيچ جايگزيني براي برجام در منطقه نيست، امريكا اگر فكر مي‌كند برجام بدترين توافق در تاريخ امريكا است و اگر بخواهد آن را پاره كند بايد پاسخ دهد كه آيا خاورميانه بدون برجام منطقه‌اي امن‌تر است يا نه.

 اروپا برجام را به امنيت خود گره زده است
سيدعباس عراقچي در ادامه افزود: وضعيت منطقه و تحولي كه برجام ايجاد كرده، اروپا را به طور مشخص به اين نتيجه رسانده است كه برجام با امنيت منطقه سروكار دارد. كساني كه فكر مي‌كنند اروپا به خاطر منافع اقتصادي از برجام حمايت مي‌كند، اشتباه مي‌كنند، بازار ايران در مقابل بازار امريكا خيلي كوچك است و هيچ اروپايي حاضر نمي‌شود به خاطر تجارت با ايران، بازار امريكا را از دست بدهد. اروپايي‌ها جرايم سنگيني پرداخت كردند تا بازار امريكا را از دست ندهند، امريكا، اروپا را مخير كرده است كه بين ايران و امريكا يكي را انتخاب كند، بنابراين بحث اقتصادي مطرح نيست. اگر به آخرين بيانيه شوراي وزيران و سران اتحاديه اروپا مراجعه كنيد به طور مشخص برجام را به امنيت اروپا گره زدند. آنها درك مي‌كنند كه بدون برجام، امنيت خاورميانه مثل سابق نمي‌شود و هر تنش جديد در خاورميانه تبعات جديد براي همه و به ويژه اروپا دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون