• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3956 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۵ آبان

سخنگوي وزارت بهداشت خبر داد

فرسودگي ۵۷ درصد بيمارستان‌هاي ايران در مقابل زلزله

ايرج حريرچي، قائم‌مقام وزير بهداشت آخرين وضعيت بهداشتي و درماني در مناطق زلزله‌زده و همچنين مصدومان اين حادثه را تشريح كرد.
دكتر ايرج حريرچي، سخنگو و معاون كل وزارت بهداشت، گفت: در جلسه روز گذشته با حضور رييس‌جمهور اعلام شد كه از لحاظ رسيدگي به مجروحين كاملا به وضعيت پايدار رسيده‌ايم.
وي با بيان اينكه شب گذشته دو فروند هواپيما، تعدادي از مجروحين را به تهران منتقل كرد، افزود: همچنان در برخي مناطق زلزله‌زده، مشكل آب و اسكان وجود دارد كه اميدواريم به‌زودي برطرف شود تا زمينه بهتري براي ارايه خدمات فراهم شود.
حريرچي افزود: در بازديدهايي كه توسط نمايندگان مجلس، استاندار و ساير نهادها صورت گرفته، اعلام شده كه از لحاظ درماني كاملا در شرايط پايدار هستيم. در حوزه بهداشت نيز اقدامات جدي بهداشتي را آغاز كرديم و اقداماتي چون واكسيناسيون كزاز و ديفتري، كلرزني آب آشاميدني و... شروع شده است. البته بايد در نظر داشته باشيم كه كودكان و سالمندان آسيب‌ديده توجه بيشتر و جدي‌تري نياز دارند.
وي ادامه داد: درمورد مقاوم‌سازي بيمارستان‌ها هم بارها اعلام كرده‌ايم كه ۵۷ درصد بيمارستان‌ها در مقابل زلزله فرسوده‌اند و سال گذشته موضوع بيمارستان‌هاي پلاسكويي را مطرح كرديم. حريرچي افزود: ۲۵۰ بيمار نيز به تهران و تعدادي به همدان اعزام شده‌اند. در حال حاضر شش بيمارستان صحرايي در مناطق زلزله‌زده مستقر كرده‌ايم.
وي با بيان اينكه ۲۰ فروند هلي‌كوپتر به منطقه اعزام شد، افزود: هشت دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۷۰ دستگاه آمبولانس و ۲۳۰ گروه واكنش سريع به منطقه اعزام شده‌اند. بيمارستان‌هاي طالقاني، امام رضا‌(ع)، ۵۲۰ ارتش، بيمارستان سپاه و بيمارستان خصوصي بيستون تخت‌هاي اضافه فعال كردند و خارج از ظرفيت خدمات ارايه كردند.
حريرچي با بيان اينكه يك بيمارستان صحرايي، امروز توسط سپاه راه‌اندازي مي‌شود، افزود: در خصوص بيمارستان‌هاي آسيب‌ديده در اسلام‌آباد و سرپل‌ذهاب اگرچه تلفات و مصدوم نداشتيم ولي به طور جدي پيگير قصورات فردي، سازماني و مشكلات سيستماتيك و نهادي هستيم.
وي با بيان اينكه تقاضا داريم در اطلاع‌رساني‌ها از بزرگ‌نمايي و كوچك‌نمايي خودداري شود و به شايعات دامن نزنيم، افزود: اظهارنظر در حوزه دارو را به مسوولان مستقيم بسپاريم و تاكنون هيچ درخواستي مبني بر كمبود دارويي نداشته‌ايم. ممكن است فردي دارويي خاص مصرف مي‌كرده كه طبيعتا تهيه آن يك روز طول كشيده است و اين را نمي‌شود به كل حوزه دارويي تعميم داد. ۲۰ تن دارو و ملزومات مورد نياز روز دوشنبه به منطقه ارسال كرديم. ضمن اينكه انبارهاي كرمانشاه هم از ظرفيت كافي برخوردار بود.
حريرچي ادامه داد: معاونت اجتماعي وزارت بهداشت براي ساخت بيمارستان در اسلام‌آباد و سرپل‌ذهاب با برخي خيرين توافقاتي را داشته است. فرد نيكوكاري اعلام كرده است كه سرپرستي تمامي كودكان بي‌سرپرست اين زلزله را تقبل خواهد كرد يا فرد خير ديگري نگهداري از افراد سالمند را تقبل كرده است. به دليل پايداري شرايط، آمبولانس‌هاي مستقر در منطقه به ويزيت سرپايي افراد در روستاها پرداختند.
وي گفت: در حال حاضر بيماري واگيردار نگران‌كننده‌اي در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد. براي تسهيل دسترسي به مراكز درماني در هنگام حوادث، نقشه جامع تهيه كرده‌ايم كه بيمارستان‌هايي ۱۰۰ تخته و بيشتر در حاشيه بزرگراه‌هاي شهرهاي پرترافيك ايجاد شود. بايد علاوه بر التيام صدمات جسمي حادثه‌ديدگان، به حمايت‌هاي رواني آنها نيز توجه شود. رسانه‌ها، اطلاع‌رساني واقع‌بينانه و با هدف اصلاح امور را در راس كارشان قرار دهند و تلاش كنيم كه به مردم كشور آرامش دهيم و نيز حمايت‌هاي عاطفي و رواني جدي از آسيب‌ديدگان داشته باشيم.
سخنگوي وزارت بهداشت گفت: انتقاداتي را كه در جهت اصلاح روند خدمات‌رساني به آسيب‌ديدگان زلزله باشد، پذيرا هستيم.
پايگاه اطلاع‌رساني وزارت بهداشت

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون