• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3964 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۸ آذر

تداوم تراز تجاري منفي براي هشتمين ماه سال

تراز تجاري كشور منفي 4 ميليارد دلار شد

گروه اقتصادي| موضوع منفي بودن تراز تجاري كشور به يك روال ثابت در ماه‌هاي گذشته مبدل شده است و در حالي كه آمارها از گمرك كشور حكايت از تراز تجاري منفي هفت ماهه كشور مي‌داد تازه‌ترين گزارش از اين مركز مجددا تراز تجاري 4 ميليارد دلاري منفي را براي هشت ماهه سال جاري به ثبت رسانده است. بر اساس آمار گمرك ايران، در 8 ماهه نخست 96، تراز تجاري كشور منفي چهار ميليارد دلار بوده و ضمن افزايش صادرات به عراق و چين، صادرات به امارات كاهش يافته است.
مجموع صادرات غيرنفتي ايران در هشت‌ماهه سال جاري به ۲۸ ميليارد و ۴۸۸ ميليون دلار رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به ميزان 21/1 درصد كاهش داشته است، اما سير نزولي كاهش صادرات غيرنفتي در ماه گذشته 17/2 درصد بود.
ارزش صادرات غيرنفتي ايران در آبان ماه سال جاري نسبت به مهرماه يك درصد بهبود يافت و متوسط قيمت هر تن كالاي صادراتي نيز در مدت يادشده به ۳۶۳ دلار رسيد كه 04/8 درصد افزايش داشت.
درمجموع صادرات كالاهاي ايراني به چين در هشت‌ماهه امسال نسبت به سال گذشته 51/13 درصد افزايش يافته است. در بازار عراق هم عملكرد بهتري داشتيم و رشد 51/6 درصدي ثبت شد. صادرات غيرنفتي ايران به كره جنوبي و افغانستان به ترتيب با افزايش 12/28 درصدي و 11/12 درصدي همراه شد و تنها شاهد افت 7/18 درصدي صادرات كشورمان به امارات متحده عربي بوده‌ايم.  
 بر اين اساس در اين مدت تشريفات گمركي ۱۰۲ ميليون و ۳۸۱ هزار تن كالا در گمركات كشور تماما به‌صورت الكترونيكي و با كنترل كامل به روش هوشمند انجام شده كه از اين مقدار ۲۳ ميليون و ۵۶۹ هزار تن سهم واردات و ۷۸ ميليون و ۸۱۲ هزار تن سهم كالاهاي صادراتي غيرنفتي بود.   اين گزارش مي‌افزايد، در هشت‌ماهه سال جاري به ميزان ۳۲ ميليارد و ۴۱۹ ميليون دلار انواع كالا وارد كشور شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 52/17 درصد افزايش را نشان مي‌دهد. عمده‌ترين دلايل افزايش واردات به كالاهاي اساسي، قطعات منفصله خودرو، خودرو و كالاهاي سرمايه‌اي مربوط مي‌شود.
 عمده‌ترين كالاهاي صادراتي
 اقلام عمده صادراتي كشورمان در مدت يادشده به ترتيب شامل ميعانات گازي به ارزش چهار ميليارد و ۵۸۶ ميليون دلار، پروپان مايع‌شده به ارزش ۸۹۷ ميليون دلار، ساير روغن‌هاي سبك و فرآورده‌ها به‌جز بنزين با ۷۶۴ ميليون دلار، متانول با ۷۵۲ ميليون دلار و پلي‌اتيلن گريد فيلم با ۷۵۰ ميليون دلار بوده است.
 اقلام عمده وارداتي
 اقلام عمده وارداتي در هشت‌ماهه سال جاري نيز به ترتيب شامل برنج يك ميليارد و شش ميليون دلار، ذرت دامي به ارزش ۹۸۰ ميليون دلار، قطعات منفصله جهت توليد خودروي سواري با ۹۷۲ ميليون دلار، لوبياي سويا با ۶۶۹ ميليون دلار و وسايل نقليه موتوري با حجم سيلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سي‌سي به ارزش ۶۴۳ ميليون دلار بوده است. واردات برنج در اين مدت با مجوز تعاوني‌هاي مرزنشين صورت گرفته است.
 عمده‌ترين خريداران كالاهاي ايراني
 عمده‌ترين خريداران كالاهاي ايراني در هشت‌ماهه سال جاري به ترتيب شامل چين به ارزش پنج ميليارد و ۷۴۸ ميليون دلار، عراق با چهار ميليارد و ۳۵۱ ميليون دلار، امارات متحده عربي با سه ميليارد و ۸۹۳ ميليون دلار، جمهوري كره با دو ميليارد و ۷۴۷ ميليون دلار و افغانستان با يك ميليارد و ۸۴۹ ميليون دلار بوده است.
 كشورهاي عمده صادركننده كالا به ايران
 كشورهاي عمده صادركننده كالا به ايران در مدت يادشده به ترتيب شامل كشورهاي چين با هفت ميليارد و ۹۵۱ ميليون دلار، امارات متحده عربي با پنج ميليارد و ۷۴۹ ميليون دلار، تركيه با دو ميليارد و ۲۲۱ ميليون دلار، جمهوري كره با يك ميليارد و ۸۴۴ ميليون دلار و آلمان با يك ميليارد و ۷۹۲ ميليون دلار بوده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون