• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3965 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۹ آذر

محمدرضا عارف خبر داد

تلاش فراكسيون اميد براي ديدار با محصورين

روز گذشته نشست محمدرضا عارف در فراكسيون اميد مجلس دهم برگزار شد. رييس فراكسيون اميد سخنان خود را با تبريك به مناسبت فرارسيدن روز مجلس و هفته بسيج و همچنين با ابراز همدردي با زلزله‌زدگان كرمانشاه و ساير مناطق غربي كشور آغاز كرد و در ادامه اين نشست خبري به سوالات خبرنگاران در مورد اعضا و تعداد فراكسيون، كميته حصر، وزراي روحاني و... پاسخ داد. يكي از دغدغه‌هاي بدنه اجتماعي و فعالان اصلاح‌طلب پس از راي اعتماد به وزراي روحاني تعداد اعضاي فراكسيون اميد بود. پس از راي اعتماد به كابينه انتقادات نسبت به عملكرد فراكسيون اميد بالا گرفت و برخي اعضا را به عدم تبعيت از تشكيلات متهم كردند. در جريان اين اتفاقات و حواشي خواست اجتماعي شكل گرفت مبني بر اينكه تعداد دقيق اعضاي فراكسيون مشخص شود تا سره از ناسره مشخص شود. در همين راستا ديروز عارف در نشست خبري با اين پرسش مواجه شد كه چرا در جريان راي‌گيري براي رياست مجلس تنها 103 نفر به او به عنوان نماينده اصلاح‌طلبان در مجلس راي دادند در صورتي كه تعداد بيشتري تحت لواي ليست اميد به مجلس راه يافتند. عارف در پاسخ به اين سوال گفت كه نبايد روي مسائل اينچنيني حساس شد اما تاكيد كرد كه انتشار ليست اعضاي فعلي اصلاح‌طلب مجلس در برنامه فراكسيون است. او البته تاييد كرد كه به عنوان رييس شوراي عالي سياستگذاري افرادي را براي حضور در ليست تاييد كرده كه مي‌دانسته در مجلس با اصلاح‌طلبان نخواهند بود با اين حال شرايط زماني اينگونه ايجاب مي‌كرد. او دهه 90 را دهه حل مسائل و كاهش مشكلات مسائل مربوط به جريان اصلاحات توصيف كرد و گفت: «ابتدا مطرح شد كه ۱۵۰ يا ۱۶۰ نفر عضو اصلاح‌طلبان هستند كه بخشي از آن خوش‌بيني بود اما اگر ما بخواهيم مبنا را همان ۱۰۳ نفر بگذاريم شايد خيلي منطقي نباشد. ما در آينده نزديك اسامي فراكسيون اميد را منتشر خواهيم كرد كه با رودربايستي نخواهند عضو شوند و با رضايت اعلام آمادگي كنند.»
كميته گفت‌وگوي ملي و حصر
مهر 95 احمد مازني، نماينده عضو فراكسيون اميد در نطق ميان‌دستور به موضوع گفت‌وگوي ملي اشاره كرد. پس از اين نطق بود كه برخي ديگر از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس نيز در اين باره اظهارنظر كردند. همچنين پس از درگذشت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، حسين مرعشي، سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي در گفت‌وگويي پيشنهاد داد كه اصلاح‌طلبان پس از هاشمي‌رفسنجاني براي گفت‌وگو و تعامل با رهبري پيشقدم شوند. اين دو پيشنهاد البته چندان مورد اقبال جريان راست قرار نگرفت.
محمدرضا عارف در نشست ديروز توضيح داد كميته گفت‌وگوي ملي فعال بوده و در اين مدت نيز كار خود را با آرامش ادامه داده است. او البته تاكيد كرد كه اصلاح‌طلبان عجله‌اي ندارند و اميدوارند كه مشكلات مرتفع شود.
عارف همچنين در پاسخ به سوالي در مورد اقدامات و فعاليت كميته رفع حصر اين فراكسيون و اينكه اقدام صورت گرفته در اين كميته چه بوده است، توضيح داد كه فراكسيون اميد 7 كميته تخصصي دارد و بنابر اولويت‌ها اقدامات از طريق اين 7 كميته پيگيري مي‌شود. همچنين در مقاطع خاص نيز كميته‌هايي به صورت موردي تشكيل مي‌شود، كميته بحران در حاشيه زلزله كرمانشاه از اين دست بوده است. همچنين در مورد برخي مسائل سياسي و اجتماعي مثل برخوردهايي كه بعضا با دانشجويان صورت مي‌گيرد كميته‌هايي تشكيل داده مي‌شود كه البته فراكسيون چندان تمايلي به رسانه‌اي شدن اقدامات آن ندارد.
عارف تاكيد كرد: «مساله حصر نيز يكي از مطالبات بخشي از جوانان و جامعه ما است و تلاش داريم اين مساله هر چه سريع‌تر به نفع منافع ملي حل و فصل شود و در فراكسيون نيز از طريق كميته رفع حصر پيگيري‌هايي داشتيم اما بناي كار اين است كه موضوعي رسانه‌اي نشود و بنده نيز متعهدم.»
البته محمدرضا عارف به بخش كوچكي از اقدامات كميته حصر اشاره كرد و توضيح داد كه الگوي منطقي كه در مورد حصر قابليت اجرايي داشته ملاقات‌هايي براي محصورين بوده است. عارف خبر داد كه براي كروبي سه ملاقات مشخص شد كه دو مورد از اين ملاقات‌ها انجام شده است و ملاقات سوم نيز در آينده نزديك انجام مي‌شود. عارف همچنين تاكيد كرد كه همين الگو براي ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد نيز دنبال خواهد شد و اصرار بر اين است كه اين مساله به طور جدي با محوريت شوراي عالي امنيت ملي طرح و دنبال شده تا اين مشكل حل شود. اما سوالي كه پس از ملاقات مجتبي ذوالنور (نماينده اصولگراي قم) مطرح شد اين بود كه چه معياري براي ملاقات‌كنندگان وجود دارد و اينكه آيا اين ملاقات هم در راستاي اهداف كميته حصر فراكسيون اميد بوده است؟ عارف به اين سوال اينگونه پاسخ داد كه اين ملاقات نيز در همين راستا انجام شده و از طريق كميته رفع حصر فراكسيون اميد دنبال شد. اين ملاقات نيز در همين راستا بوده كه البته بنده پس از ملاقات به صورت خصوصي با آقاي ذوالنور صحبت نكردم اما آنچنان كه از دوستان شنيدم بسيار راضي بوده‌اند. آقاي ذوالنور هم بسيار علاقه‌مند بود. پس از جلساتي كه با دوستان داشتيم مشاركت جدي داشت و مهم‌تر اينكه نگاه ما به اين مساله نگاهي ملي است و نمي‌خواهيم بگوييم كه اين مساله لزوما از طريق فراكسيون اميد حل شده يا مي‌شود بلكه مي‌خواهيم بگوييم دنبال‌كنندگان اين مساله به منافع ملي، نه جرياني، توجه دارند كه اين مساله بسيار ارزشمند است.
يكي ديگر از مباحثي كه در اين نشست مطرح شد ممنوعيت‌هاي ايجاد شده عليه رييس دولت اصلاحات بود. عارف در پاسخ به اين سوال كه فراكسيون اميد چه اقداماتي در مورد شرايط مربوط به سيد محمد خاتمي انجام داده است، گفت: آقاي خاتمي شخصيت وارسته‌اي دارد و خدماتي را از موضع دغدغه‌مندي انجام داده است اما اكنون وقتي در مجلس هم صحبت مي‌كنيم عملكرد و نگاه ايشان را تحسين مي‌كنند. بايد ببينند كه دولت اصلاحات با محوريت آقاي خاتمي چه خدماتي را انجام داده است. تعداد ۸۴ نفر از نمايندگان اين موضوع را به رييس‌جمهور تذكر دادند و آنچه به ما گفته شد چيز جديدي نبود. چرا بايد در اين شرايط براي خاتمي محدوديت‌هايي ايجاد شود؟ اين مساله هم در حال پيگيري است و اميدواريم هر چه سريع‌تر آن را حل كنند.»
اولويت انتخابات 98 است نه 1400
رييس فراكسيون اميد در بخش ديگري از اين نشست خبري در مورد انتخاب و معرفي وزراي روحاني به مجلس و همچنين احتمال كانديداتوري اسحاق جهانگيري در انتخابات 1400 صحبت كرد. عارف معتقد است كه اصولگرايان بايد بيشتر از اصلاح‌طلبان از اين انتخاب‌ها راضي باشند اما كماكان موضع فراكسيون اميد و اصلاح‌طلبان همان موضع حمايتي است. او همچنين طرح بحث كانديداتوري جهانگيري براي انتخابات 1400 را زودهنگام خواند و گفت، فعلا انتخابات مجلس در سال 98 اولويت شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان است. بحث ديگري كه در اين نشست مطرح شد حضور محمود احمدي‌نژاد در مجمع تشخيص مصلحت نظام بود. عارف به اين سوال پاسخ داد كه آيا در مجمع بحثي در مورد اقدامات اخير ايشان انجام شده يا اصولگرايان مجمع در مقابل احمدي‌نژاد سكوت كرده‌اند؟ عارف معتقد بود كه اصولگرايان بايد بگويند چرا در قبال اعمال فردي او را در گذشته تا عرش بالا برده‌اند و به جايگاه خدايي رساندند اما حالا سكوت كردند. او همچنين توضيح داد كه در گذشته بحث‌هايي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح مي‌شد و از احمدي‌نژاد خوب مي‌گفتند تا خاتمي را بكوبند اما امروز جايگاه خاتمي را در چند سال گذشته نگاه كنيد كه چقدر رفيع‌‌تر شده است. او البته خبر داد كه در مجمع بحث‌هايي صورت گرفت و يكي از اعضا به احمدي‌نژاد در اين رابطه تذكري داد كه البته احمدي‌نژاد پاسخي به اين تذكر نداده ‌است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون