• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3967 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۲ آذر

ويژه

فريدون جيراني در دفاع از «خالتور»:
مهم، دوست داشتن مردم است

آنهايي كه فكر مي‌كردند سليقه مي‌سازند، بايد بفهمند كه ساختن سليقه به راحتي نيست. آنها همه در رويا هستند. آقا! مردم مي‌خواهند به سينما بيايند و سرگرم شوند. مردم دل‌شان مي‌خواهد بخندند و شاد شوند. الان فيلم‌ها براساس شكستن خط قرمزها مي‌فروشند، نه براساس داستانگويي درخشان. وقتي من فيلمي مي‌سازم كه ميلياردها تومان مي‌فروشد و بعد با خودم فكر مي‌كنم مي‌توانم يك فيلم ديگر عين همين بسازم كه باز همين‌قدر بفروشد، براي چه دنبال استانداردسازي بروم؟! سليقه تماشاگر ايراني و جهان سومي، عوض‌شدني نيست. به خدا اين‌طوري نيست كه يك عده فكر مي‌كنند مي‌توانند اين سليقه را تغيير دهند. وقتي فيلم مي‌فروشد و تماشاگر دارد، ديگر شما نمي‌توانيد به سازندگان آن بگوييد چرا اينها را مي‌سازند. مهم، دوست داشتن مردم است. اصلا اينكه ما سينما را تصفيه و تميز كنيم، حرف غلطي است.

 

«خالتور»‏ در توقيف شهرداري همچنان مي‌تازد؛ چرا شهردار تهران لب به سكوت بسته؟!‏

پاتوق هنر:  كمدي «خالتور» فيلمي كه به دستور علي احمدي، مسوول سينماهاي شهرداري تهران توقيف شده است به فروش رو به رشد خود ادامه مي‌دهد و به زودي از رقم فروش 5/3 ميليارد هم عبور خواهد كرد.
در حالي كه اقبال به «خالتور» از تهران تا شهرستان‌ها روزبه‌روز افزايش مي‌يابد و حتي در شهرهايي مانند شيراز و اهواز و آبادان و تبريز و مشهد براي فيلم سانس فوق‌العاده ايجاد مي‌كنند ولي علي احمدي، مدير قاليبافي تصويرشهر دستور به توقيف فيلم در سينماهاي شهرداري داده است.  ممانعت از نمايش «خالتور» در سينماهاي ۱۱گانه شهرداري با واكنش علي قائم‌مقامي، عضو هيات‌مديره و سخنگوي خانه سينما مواجه شد كه اين تصميمات را داراي شبهه منفعت‌طلبي دانسته بود.  به دنبال قائم‌مقامي، مهدي كرم‌پور از سينماگران صريح‌اللهجه وطني هم به انتقاد از تصميمات مديران شهري پرداخته و از لزوم تغيير در سياستگذاري‌هاي فرهنگي شهري گفت.  
جامعه صنفي تهيه‌كنندگي به رياست سيدضياء هاشمي كه اغلب كوشيده مواضعي كنش‌مند در حمايت از صنف داشته باشد نيز به نقد صريح رفتار مديرعامل تصويرشهر پرداخت. با اين حال هنوز محمدعلي نجفي، شهردار تهران واكنشي از خود بروز نداده و كاملا سكوت كرده است.  برخي سكوت شهردار را ناشي از آن مي‌دانند كه با تغيير و تحول در معاونت فرهنگي به زودي يك جابه‌جايي فرهنگي هم در مديريت تصويرشهر صورت خواهد گرفت.
به هر حال ايجاد شرايط عادلانه اكران در سينماهايي متعلق به بيت‌المال بايد اصلي‌ترين عنصر مديران فرهنگي باشد و به نظر مي‌رسد مديرعامل تصويرشهر به خاطر عدم ايجاد اين شرايط عادلانه هم كه شده بايد هرچه زودتر جاي خود را به فردي دوستدار فرهنگ و هنر دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون