• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3967 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۲ آذر

تابوي اعلام اسامي بدهكاران بانكي شكست

20 نفر، 6900 ميليارد تومان بدهي دارند

گروه اقتصادي| چند روز پيش بود كه محمود صادقي، نماينده مردم تهران بي‌پرده اعلام كرد كه اگر بدهكاران بانك سرمايه اقدامي براي پرداخت بدهي‌هاي خود نكنند، اسامي آنها را اعلام خواهد كرد و گويا بي‌تفاوتي اعضاي 20 نفره اين ليست موجب شد تا صادقي بعد از تابوشكني كه در سال 92 توسط سازمان خصوصي شده بود، عصر روز گذشته اسامي ليست بيست نفره بدهكاران كلان بانك سرمايه را اعلام كرد تا نشان دهد هيچ ابايي از بردن نام افرادي كه سرمايه‌هاي مردم را بي‌ضابطه هزينه مي‌كنند،  ندارد.
چهارم ارديبهشت ماه 92، بود كه سازمان خصوصي‌سازي فهرست ۱۱۲ شخص حقيقي و حقوقي بدهكار را براي ممنوعيت استفاده از خدمات بانكي براي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران ارسال كرد، ‌بانك مركزي هم متعاقبا اين گروه 112 نفري را در فهرست سياه خود قرار داد.
در آن زمان سازمان خصوصي‌سازي معتقد بود كه افراد يادشده در فهرست مذكور داراي اهليت مالي نبوده و از اين منظر داشتن هرگونه فعاليت بانك‌ها و مراكز مالي با آنها تا زمان پرداخت بدهي‌هاي معوق از سوي اين بدهكاران بايد ممنوع شود. از سوي ديگربانك مركزي جمهوري اسلامي ايران نيز در نامه‌اي به شماره 91.325344 به تاريخ دوم اسفند ۹۱ خطاب به ‌بانك‌هاي دولتي، خصوصي و موسسات اعتباري كشور، با ارسال فهرست شركت‌هاي سرمايه‌پذير كه به سازمان خصوصي‌سازي بدهكارند، اعلام كرد: «شركت‌هاي مذكور جهت دريافت هرگونه تسهيلات و تعهدات، نيازمند دريافت مجوز لازم از سازمان خصوصي‌سازي هستند.»
بر اساس ابلاغ بانك مركزي، در صورت درخواست هرگونه تسهيلات و تعهدات توسط هريك از اشخاص حقيقي و حقوقي مندرج در اين ليست، مجوز اعطاي تسهيلات از سازمان خصوصي‌سازي علاوه برساير مدارك ضروري، يكي از الزامات خواهد بود و درصورت ارايه اين مجوز، مراحل بعدي اعطاي تسهيلات مطابق با قوانين و مقررات اجرايي مي‌شود.
هرچند ليست فعلي كه از سوي محمود صادقي اعلام شده است تعداد كمتري را شامل مي‌شود اما به خوبي نشان مي‌دهد كه نمايندگان مجلس قصد ندارند در مقابل برخي روال‌هاي عادي شده سال‌هاي گذشته سكوت كنند و قصد دارند تا در بحران‌هاي مالي كه سيستم بانكي كشور را احاطه كرده است به كمك اين بخش بيايند. موضوعي كه شايد بعد از بحث‌هاي مربوط به اختلاس‌هاي برخي مديران بانكي و فعاليت‌هاي غير‌شفاف موسسات مالي و بانكي كه منجر به ضرر‌دهي سپرده‌گذاران آن شده است، بيشتر مورد توجه قرار گرفته است. محمود صادقي، نماينده مردم تهران در حالي در حساب توييتري خود عكسي از ليست 20 بدهكار اصلي بانك سرمايه منتشر كرده است كه ليست افشاشده از سوي اين نماينده مجلس حاوي نام افرادي است كه بعضا جزو سرمايه‌گذاران بزرگ در ساير مجموعه‌ها محسوب مي‌شوند و حتي برخي از آنها هم‌اكنون نيز در حال چانه‌زني براي انجام پروژه‌هاي جديد هستند كه قطعا شبهه‌انگيز بودن فعاليت‌هاي مالي آنها را روشن مي‌كند. طبق اطلاعاتي كه محمود صادقي اعلام كرده است افراد حاضر در ليست 20 نفره مجموعا 6 هزار و 900 ميليارد تومان به بانك سرمايه بدهي دارند. صادقي در كانال تلگرامي خود نوشت: «باتوجه به تخلف مسوولان بانك سرمايه طي سال‌هاي ۸۵ تا ۹۵ در اعطاي تسهيلات كلان بدون وثيقه و استنكاف بدهكاران از پرداخت بدهي و تعلل بانك در وصول مطالبات و مماشات و اطاله دادرسي در مراجع قضايي، براي شفاف‌سازي و اطلاع عموم، مشخصات ۲۰ بدهكار عمده بانك منتشر مي‌شود.»
بنابر آخرين گزارش‌هاي بانك مركزي مجموع بدهي بخش غير‌دولتي به سيستم بانكي ايران 991 هزار و 500 ميليارد تومان است، حال آنكه مجموع نقدينگي كل كشور هزار و 389 هزار و 950 ميليارد تومان است. به بيان ديگر ميزان بدهي بخش‌هاي غير‌دولتي به سيستم بانكي كشور چيزي معادل 70 درصد كل نقدينگي كشور است. از سوي ديگر مجموع بدهي بخش دولتي به نظام بانكي نيز 237 هزار و 370 ميليارد تومان است. بنابراين بدهي اين دو بخش به نظام بانكي معادل هزار و 229 هزار ميليارد تومان است كه تنها هزار و 609 ميليارد تومان از كل نقدينگي كشور كمتر است. موضوعي كه به خوبي لازمه بازپرداخت بدهي‌ها را نشان مي‌دهد.  در ليست اعلام شده از سوي صادقي به اسامي‌اي برمي‌خوريم كه بارها در ليست تكرار شده‌اند كه اين شبهه را به وجود مي‌آورد كه مديران اين بانك با وجود بدهي‌هاي قبلي همچنان به اين افراد وام‌هاي كلان پرداخت كرده‌اند؛ اسامي‌اي همچون حسين هدايتي كه با مجموع 1037 ميليارد تومان بدهي، كه طبق اين ليست حسين هدايتي هم در تيم مديريتي در دولت نهم و دهم و هم در تيم مديريتي دولت يازدهم ودوازدهم اقدام به اخذ وام كرده است. در اين ليست همچنين به اسامي‌اي همچون گروه صرافان، اقداميان و انصاري و... بر‌مي‌خوريم كه در فواصل زماني اقدام به اخذ وام كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون