• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3972 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ آذر

علي مرادخاني از معاونت هنري به خانه‌هنرمندان ايران رفت

مشاور وزير، حكم معاونت امور هنري گرفت

ندا آل‌طيب

 

درست چند ساعت بعد از اينكه خبر حضور علي مرادخاني (معاون پيشين امور هنري وزارت ارشاد) در خانه هنرمندان ايران بر خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت، روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بهتر ديد به پچ‌پچه‌هاي جايگزيني معاون جديد پايان بدهد و خبر انتصاب او را زودتر و رسما اعلام كند.
از چندي پيش اخبار غير‌رسمي درباره انتصاب معاون هنري جديد وزارت ارشاد در محافل هنري دهان به دهان و در فضاي مجازي دست به دست مي‌شد. قرار بود پيش از تعطيلات پاياني هفته گذشته، خبر حضور محمد مجتبي حسيني به عنوان معاون هنري جديد و جانشين علي مرادخاني به صورت رسمي منتشر شود اما ظاهرا وزارت ارشاد ترجيح داد اين خبر را با كمي فاصله اعلام كند. مرادخاني، نخستين معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه خبر تغيير او از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام شد. البته پيش از اين سيدعباس صالحي حكم جديدي براي معاونت فرهنگي كه روزي خود بر آن صندلي تكيه داده بود، صادر كرد.
ابتدا شنيده مي‌شد كه حسيني به عنوان سرپرست تازه حكم مي‌گيرد ولي در خبري كه ديروز منتشر شد، او به عنوان معاون جديد حكم گرفته است.
با تغيير وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در دولت دوازدهم هنرمندان منتظر تغييرات در بدنه اين وزارتخانه بودند و يكي از اين انتظارات به معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برمي‌گشت.
حضور علي مرادخاني در دولت سابق اميدها را در دل هنرمندان زنده كرد. مديري كه سابقه درخشان در دوران مديريت موسيقي و البته موزه موسيقي داشت. اما هرچه بود مشكلات اين حوزه چنان زياد بود كه تدبير مرادخاني چندان كارآمد نبود.
حال محمد مجتبي حسيني از امروز بر صندلي اين معاونت بزرگ تكيه مي‌زند. شايد او براي اهالي هنر چندان شناخته‌شده نباشد اما بايد گفت كه او طي اين مدت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حضوري فعال داشته است. او در دولت يازدهم از علي جنتي به عنوان مشاور حكم گرفت و نماينده تام اختيار وزير و دبير شوراي ارزشيابي هنرمندان بود.
اين موارد نكاتي است كه باعث شده او با حوزه معاونت امور هنري و زيرمجموعه‌هايش آشنا باشد. به همين دليل او به مهر اعلام كرده است رويكرد آتي در دوره جديد كاري معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همان رويكردهايي است كه وزير چندي پيش به مجلس شوراي اسلامي ارايه داده است.
او از دوستان و نزديكان علي مرادخاني هم هست به همين دليل به مشكلات اين حوزه به خوبي واقف است و مي‌خواهد كارها را تا تمام توان خود انجام دهد: «تمركز روي برگزاري هرچه باشكوه‌تر جشنواره‌هاي فجر در همه شاخه‌ها از ديگر اولويت‌هاي ما است و بنا داريم با سرعت هرچه تمام‌تر ضمن اجراي سياست‌هاي كلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور هنري به موضوع جشنواره نيز دقت بيشتري كنيم. به هر حال سياست‌هاي كلان تغيير نكرده و ما بنا داريم كار اهل هنر به بهترين شكل ممكن در چارچوب قوانين كشور اجرا شود و اميدوارم بتوانيم در اين راه موفق باشيم.»
علي مرادخاني حالا در آغاز راهي است كه گفته مي‌شود مقصد آن مديرعاملي خانه‌هنرمندان ايران است. اين تشكل هنري يك شوراي عالي دارد كه مديرعامل را انتخاب مي‌كنند و كاملا منطقي است كسي كه پيش‌تر معاون هنري بوده است، به كمتر از مديرعاملي خانه‌هنرمندان بسنده نكند. هرچند همين سمت در مقايسه با مقام و منصب پيشين او باز هم به مراتب بسيار پايين‌تر است.
چهار سال پيش كه علي مرادخاني به عنوان معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دولت تدبير و اميد حكم گرفت، نه‌تنها اهالي موسيقي كه خاطرات خوشي از حضور او در موزه موسيقي داشتند، خرسند بودند كه هنرمندان تئاتر و تجسمي نيز با دلگرمي و خشنودي، چشم اميدشان را به روزهاي آينده سپردند.
آن زمان تنها نگراني هنرمندان اين دو رشته، دلبستگي مراد‌خاني به موسيقي بود و آنها بيم آن را داشتند كه اين علاقه‌مندي، موجب كم‌توجهي به تئاتر و تجسمي شود.
در اين نوشتار كوتاه قصد نداريم همه مشكلات را به گردن مرادخاني بيندازيم و خوش استقبال و بد‌بدرقه باشيم ولي حتي با در نظر گرفتن مشكلات كلي كشور هم نمي‌توان از برخي نقاط ضعف و كوتاهي‌هاي اين معاونت، چشم‌پوشي كرد.
مرادخاني در آغاز، حسين طاهري مردي از تلويزيون را به عنوان مدير اداره كل هنرهاي نمايشي برگزيد و البته در كمتر از يك سال ناچار شد جايگزيني ديگر براي او بيايد. با اين حال در دوره كوتاه‌مدت مديريت او، حوزه تئاتر شاهد بيشترين استعفاها بود اما اين حاشيه‌ها با حضور مدير بعدي، مهدي شفيعي خيلي زود به پايان رسيد.
در وضعيتي كه حوزه پر‌تنش كتاب، چهار سال نسبتا آرام را گذراند، حوزه تجسمي در مقابل، با حاشيه‌هاي بسياري همراه بود. حاشيه‌هاي انتقال تابلوهاي موزه معاصر تا ناپديد شدن تابلوها در همين معاونت و زير گوش مرادخاني. به همه اينها مسائل مالي و حاشيه‌هاي اقتصادي را هم بايد اضافه كرد.
اگر از تعطيلي و باز شدن چند‌باره اركستر ملي و سمفونيك و قهر علي رهبري، رهبر اركستر بگذريم، حوزه موسيقي حاشيه‌هاي چندان زيادي نداشت و نمي‌توان بي‌اعتباري مجوزهاي برگزاري كنسرت در استان‌ها را به گردن وزارت ارشاد انداخت چراكه اين وضعيت آشفته و بي‌قانون، مسبباني خارج از اين وزارتخانه دارد و مربوط به دولت يازدهم و دوازدهم نيست.
حالا ديگر همه اين اتفاقات را پشت‌سر گذاشته‌ايم؛ علي مرادخاني از معاونت هنري رفته است و به عنوان نماينده شهرداري تهران در خانه هنرمندان ايران مشغول به كار مي‌شود.
او ديروز همراه با محمد‌علي نجفي، شهردار تهران و حسين پارسايي، مدير تماشاخانه ايرانشهر و نمايندگاني از خانه هنرمندان ايران بازديد كرد.
در اين بازديد مجيد رجبي معمار كه در زمان راه‌اندازي خانه هنرمندان ايران در دولت سيد‌محمد خاتمي، در تلويزيون مشغول به كار بوده است، توضيحاتي درباره فعاليت‌هاي اين تشكل 17 ساله ارايه كرد؛ تشكلي كه فعاليتش را با مديريت بهروز غريب‌پور آغاز كرده بود و از ديروز، علي مراخاني به عنوان نماينده شهرداري فعاليت خود را در اين تشكل كه همواره تاكيد مي‌شود تشكلي غيرسياسي است، آغاز كرده است حسيني وظايف قبلي او را به عهده گرفته
 است.
سال‌هاي سپري‌شده را نمي‌توان بازگرداند اما هنرمنداني كه ارديبهشت امسال از تمام آبرو و اعتبار خود مايه گذاشتند و از حسن روحاني براي دومين بار حمايت كردند و مردم را نيز تشويق كردند تا به او راي بدهند، منتظر تغييرات در شأن هنري خود در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هستند.
حسيني، مردي كه در حكم او آمده دانش‌آموخته زبان و ادبيات فارسي و هنر است و از جمله سوابقش مي‌توان به مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، نماينده تام‌الاختيار وزير و دبير شوراي ارزيابي هنرمندان، شاعران و نويسندگان كشور، نماينده تام‌الاختيار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در كميسيون فني و حقوقي شوراي عالي ميراث فرهنگي كشور، عضو هيات امناي مجمع كتابخانه‌هاي بزرگ كشور، عضو كميته فرهنگ و تمدن اسلام و ايران شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مديرعامل و عضو هيات‌مديره كتابخانه و موزه ملي ملك و... اشاره كرد، شايد بتواند عملكردي داشته باشد و دست‌كم بخشي از انتظارات آنان را تامين كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون