• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3979 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ آذر

واكنش قوه قضاييه به ضرب‌الاجل

جواب احمدي‌نژاد را مي‌دهيم

ضرب‌الاجل 48 ساعته احمدي‌نژاد امروز تمام است. قوه قضاييه اگرچه هنوز اسناد درخواستي او را منتشر نكرده اما در سطوح مختلف به تازه‌ترين اظهارات او واكنش نشان داده است. رييس دولت نهم و دهم يكشنبه شب با انتشار يك پيامي ويديويي در كانال تلگرامي دولت بهار به قوه قضاييه 48 ساعت فرصت داد تا اسنادي را منتشر و ثابت كند كه او و همراهانش فتنه‌گر، منحرف و حامي بابك زنجاني هستند. او در پايان اين ويديوي كوتاه به رسم هميشگي خود دست به تهديد زده و گفته بود اگر اين اسناد منتشر نشود، نظرات خودش را در مورد عملكرد هشت ساله قوه‌قضاييه با مردم در ميان خواهد گذاشت و از طريق مقتضي احقاق خواهد كرد.
نخستين واكنش را به اظهارات او حجت‌الاسلام منتظري، دادستان كل كشور نشان داد. او ديروز در حاشيه همايش تخصصي مبارزه با قاچاق كالا و ارز در اين باره گفت كه «در يكي دو روز آينده پاسخ آن را خواهيم داد.»
آيت‌الله صادق آملي‌لاريجاني، رييس قوه قضاييه نيز اگرچه زماني براي انتشار اسناد مورد نظر احمدي‌نژاد اعلام نكرد اما اظهارات او را نيز بي‌پاسخ نگذاشت. رييس دستگاه قضا ديروز در جلسه مسوولان عالي قضايي با اشاره به انواع هجمه‌ها به دستگاه قضايي گفت: «مسوولان دستگاه قضايي، قضات و كاركنان قوه‌قضاييه هرگز نبايد از اين هجمه‌ها نااميد شوند و در كارشان كاستي يا نقصي پديد آيد زيرا دشمن با حملات، هجمه‌ها و ارزيابي‌هاي غيرمنصفانه خود دقيقا به دنبال ايجاد ترديد و در نتيجه پديد آوردن كاستي در كار و خدمت‌رساني دستگاه قضايي است كه بر اين اساس بهترين پاسخ دندان‌شكن به دشمن، خدمت‌رساني بيشتر و حل مشكلات مردم است.»
وي افزود: «ما در كنار خدمت‌رساني بايد نسبت به تبيين و روشنگري درباره خدمات و تلاش‌هاي مجموعه دستگاه قضايي نيز اهتمام داشته باشيم. در جلسه‌اي كه اخيرا با جمعي از دانشجويان داشتم به اين جمع‌بندي رسيدم كه بسياري از تصورها از دستگاه قضايي ناشي از عدم تبيين پاره‌اي از مشكلات اين دستگاه است كه تبيين آنها در كنار تشريح خدمات و تلاش‌هاي قوه‌قضاييه كار چندان دشواري هم نيست.»
آملي‌لاريجاني با بيان اينكه دشمن بيروني و جاهل دروني از خلأ اطلاع‌رساني قوه قضاييه سوءاستفاده مي‌كنند، خاطرنشان كرد: «مسوولان قضايي بايد در حد ضرورت و تا جايي كه نحوه پاسخگويي شبيه به جدل و كشمكش نشود، به شبهاتي كه مطرح مي‌شود پاسخ دهند و به تبيين كارهايي كه انجام مي‌شود بپردازند.»
رييس قوه قضاييه افزود: «به عنوان مثال، در مورد شخصي كه محكوم مي‌شود گاهي بزرگنمايي مي‌كنند و با انتشار مطالب خلاف واقع به بهانه‌هاي حقوق بشري، از اين شخص يك قهرمان مي‌سازند در حالي كه اتهامات و محكوميت اين فرد، آن چيزي نيست كه در رسانه‌هاي‌شان بيان مي‌كنند. در اين قبيل موارد دستگاه قضايي براي جلوگيري از شايعه‌پراكني‌ها و تشويش اذهان و افكار عمومي، بايد پس از قطعيت رأي، برخي از جزييات موضوع را به اطلاع مردم برساند. متاسفانه ما چون خودمان مدام درگير پرونده‌ها و موضوعات مختلف در دستگاه قضايي هستيم تصور مي‌كنيم كه سايرين نيز از مسائل مورد بررسي ما مطلع هستند در حالي كه اينگونه نيست.»
آملي‌لاريجاني با بيان اينكه همه مسوولان، قضات و كاركنان قوه قضاييه در جايگاهي قرار دارند كه بايد محكم و استوار خدمت كنند و هرگز از هجمه‌ها هراسي به دل راه ندهند، آيه شريفه «ان‌الله يدافع عن‌الذين آمنوا»، را مصداق شرايط موجود دانست و تاكيد كرد: «توصيه من به همه مسوولان دستگاه قضايي اين است كه علاوه بر تلاش در جهت خدمت رساني به نحو كامل، در راستاي تبيين و تشريح مشكلات و همچنين خدمات قوه قضاييه براي احقاق حق با جديت گام بردارند.»
راهكار مورد اشاره آملي‌لاريجاني يعني تببين مشكلات قوه قضاييه و تشريح خدمات اين قوه شايد در بلندمدت مانع شايعه‌پراكني حول محور اين قوه شود اما در حالي كه كمتر از بيست و چهار ساعت باقي مانده بود احمدي‌نژادي‌ها را به سكوت و اتمام اين بازي بگم‌بگم وانمي‌دارد. شاهد اين مدعا همان است كه حميد بقايي روز گذشته يك فصل ديگر از ماجراي اخير را رقم زد و گفت كه به زودي درباره حسين طائب، رييس سازمان اطلاعات سپاه با مردم سخن خواهد گفت.
او در كانال شخصي خود نوشت: «جناب شيخ‌حسين طائب، 2 روز هم مازاد بر اتمام مهلت شما براي انتشار مستندات متقن و روشن مربوط به كيف حاوي 2 ميليارد و 200 ميليون توماني اينجانب گذشت، اما خبري نشد! به خوبي آگاهيد كه در اين مورد مسووليت جوسازي‌هاي نادرست طي سال‌هاي گذشته و حال برعهده جنابعالي است. به زودي در رابطه با شخص شما، با مردم سخن خواهم گفت.»
ضرب‌الاجل اخير و تهديد رييس سازمان اطلاعات سپاه نشان مي‌دهد كه احمدي‌نژادي‌ها نه تنها قصد كوتاه آمدن ندارند بلكه مي‌خواهند سطح بازي را نيز بالاتر ببرند. حال بايد ديد كه تدبير مسوولان امر در قوه قضاييه و ديگر نهادهاي مسوول براي مواجهه با آنها چيست؟ مواجهه‌اي كه به گفته رييس قوه قضاييه ختم به كشمكش و جدل نشود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون