• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3979 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ آذر

گزارش «اعتماد» از واكنش‌ مردم و مجلس به شوخي وزير كشاورزي

شوخي دردسرساز

سخنگوي كميسيون كشاورزي: شوخي حجتي استيضاح را تسريع مي‌كند عضو كميسيون كشاورزي: استيضاح واكنش مناسب به يك شوخي نيست

اسماعيل    محمدولي

 

در روز گذشته فيلمي در شبكه‌هاي مجازي منتشر و دست به دست شد كه در آن محمود حجتي، وزير كشاورزي در پاسخ به اعتراض‌هاي متعدد كشاورزي كه از واردات بي‌رويه برنج شكايت مي‌كرد، شوخي دردسرساز كرد.  آنچه از اين فيلم پيداست، كشاورز در كمال تواضع، در حالي كه پيشاني نماينده لنگرود را مي‌بوسد از وزير مي‌پرسد دليل واردات بي‌رويه برنج توسط آقازاده‌ها چيست؟ وزير با خنده و خونسردي مي‌گويد «يه كم بهش سبوس بديد بخوره.»
 اين فيلم باعث عصبانيت كاربران شبكه‌هاي مجازي شده است. آنها در واكنش به اين شوخي، هشتگ‌هاي استعفا و استيضاح حجتي را راه‌ انداخته‌اند و سعي دارند دولت و مجلس را ترغيب كنند برخوردي قاطع با اين شوخي كه به تعبير آنان بوي تحقير و توهين مي‌دهد، انجام دهند. كاربران شبكه‌هاي مجازي از افزايش دوبرابري واردات برنج در هشت‌ماه ابتدايي سال نسبت به مدت مشابه پارسال انتقاد كرده‌اند و مجموعه وزارت كشاورزي را متهم به تقسيم رانت واردات برنج در ميان مجموعه خود كرده‌اند. سخنگوي كميسيون كشاورزي مجلس در واكنش به اين اتفاق به «اعتماد» گفت كه موضوع استيضاح وزير را پيگيري   مي‌كنيم. علي وقف‌چي، نماينده مردم زنجان و طارم توضيح مي‌دهد كه هنوز فيلم شوخي توهين‌آميز وزير را نديده و از طريق همكارانش در مجلس از اين موضوع مطلع شده است. او مي‌گويد در صورت صحت اين فيلم، يك دليل ديگر بر مجموع دلايل استيضاح حجتي افزوده مي‌شود.
شمس‌الله شريعت‌نژاد، عضو ديگر اين كميسيون نظري مخالف با سخنگوي كميسيون كشاورزي دارد. او معتقد است اگرچه شوخي وزير نا بجا بوده است اما چون شوخي و ناشي از احساس صميميت وزير با اين كشاورز بوده و در نهايت حجتي هم از اين رفتار پشيمان است و عذرخواهي كرده، مي‌شود از اين موضوع گذشت و وارد
حاشيه‌ها  نشد . نماينده مردم رامسر و تنكابن در گفت‌وگو با «اعتماد» روايت ديگري از اين شوخي ارايه كرده است: «يك كارخانه برنج‌كوبي جديد در گيلان تاسيس شده است و وزير هم به دعوت نمايندگان براي افتتاحش رفته بود. اين كارخانه برنج سبوس‌دار هم توليد مي‌كند. رييس اين كارخانه قبل از اين اتفاق به وزير توضيح داده بود كه سبوس اهميت و خواص بسياري دارد و خوردنش باعث شادي و نشاط مي‌شود. بعد در حاشيه اين مراسم يك كشاورزي خودش را به وزير رساند كه بسيار عصباني بود. وزير هم به شوخي به كشاورز گفته بود براي تمدد اعصاب سبوس بخورد.»شريعت‌نژاد توضيح مي‌دهد كه به عقيده او هم شوخي وزير درست نبوده اما واكنشي كه كاربران فضاي مجازي به اين شوخي نشان داده‌اند، بسيار تند بوده است.

واكنش خاص وزير
پس از بالا گرفتن اعتراضات، وزير كشارزي با انتشار متني در سايت رسمي اين وزارتخانه اين فيلم را ناقص توصيف كرده و از اينكه شائبه توهين به بندگان خدا حتي به ذهنش خطور كرده باشد به خداوند متعال پناه برده است.
وزير كشاورزي نوشته است: «خدا نيامرزد حجتي را اگر خداي نكرده شائبه توهين به بندگان خدا را در سر خود بپروراند؛ چه رسد به كشاورز دلسوخته و زحمتكشي كه تلاش مي‌كند افت قيمت حاصل تلاش سالانه محصولش (برنج) را به گوش مسوولان برساند.»

رانت آشكار برنج
اين عذرخواهي تاثيري در شدت واكنش‌ها به اين اتفاق نداشته است. كاربران شبكه‌هاي مجازي وزارت كشاورزي را متهم مي‌كنند كه وزارتخانه متبوعش از واردات سود مي‌برد و خونسردي او در مواجهه با انتقادات اين كشاورز ناشي از بهره‌مندي زيرمجموعه‌هاي اين وزارتخانه از رانت واردات برنج است.
سخنگوي كميسيون كشاورزي هم معتقد است. «رانت‌هاي بزرگي در بخش واردات برنج وجود دارد كه به انحصار واردات كمك مي‌كنند. او به وجود باندهايي در زيرمجموعه وزارت كشاورزي اشاره مي‌كند كه از واردات برنج   منتفع مي‌شوند.»
در مقابل شريعت‌نژاد مي‌گويد در بين مسوولان تصميم‌گير در بحث واردات محصولات كشاورزي، وزير از مقاوم‌ترين‌ها در برابر واردات است. او مي‌گويد: «متاسفانه وجود باندهايي براي بهره‌مندي از رانت واردات برنج قابل انكار نيست.»به گفته اين عضو كميسيون كشاورزي مجلس، در كشور شرايطي به وجود آمده كه برنج را هم قاچاق و با كانتينر وارد مي‌كنند و از طرف ديگر مي‌گويندواردات انجام نشود: « فقط اگر يك ماه واردات را آزاد كنند در همان مدت به اندازه چند سال مي‌توانند وارد كنند. دراين شرايط من بين آقاياني كه در اين مورد تصميم‌گيرنده هستند آقاي حجتي را مقاوم‌تر از هر كسي در برابر واردات مي‌دانم. اگر بگوييم ايشان نباشد بايد يك آدم بهتري هم وجود داشته باشد. ايشان در حال حاضر بهترين گزينه هستند اما بايد يك اراده واحدي در بحث خودكفايي و مقابله با واردات برنج وجود داشته باشد و در اين شرايط از وزارت كشاورزي به تنهايي كاري ساخته نيست.»

ضربه امنيتي
در جبهه مقابل، وقف‌چي مي‌گويد مجلس بارها به وزير كشاورزي در مورد واردات بي‌رويه برنج و ساير محصولاتي كه ظرفيت خودكفايي‌شان در كشور وجود دارد، تذكر داده است. اين نماينده مجلس ضرورت خودكفايي برنج را اينطور شرح مي‌دهد: «نيازمندي غذايي كشور با ساير نيازمندي‌ها متفاوت است و از اهميت بيشتري برخوردار است. امنيت هر كشوري وابسته به غذاي توليدي آن كشور است و امنيت غذايي نخستين موضوعي است كه هر كشوري بايد به آن توجه كند. ما معتقديم هر محصولي كه مي‌توانيم در كشور توليد كنيم نبايد وارد شود. ضربه واردات نه فقط به كشاورزان كه به امنيت كشور وارد مي‌شود.»
اهميت خودكفايي برنج مورد تاكيد نماينده جناح مقابل وقف‌چي هم قرار دارد. شريعت‌نژاد در اين باره توضيح مي‌دهدكه «محصول برنج ما در دنيا نمونه ندارد. كافي است كمي كيفيت آن را كاهش دهيم تا بتوانيم خودكفا شويم. اگر دولت بحث خريد تضميني را ارتقا دهد بسيار راحت خواهيم توانست از اراضي بيكار افتاده استفاده كنيم و بتوانيم با برنج‌كاري موضوع واردات برنج را براي هميشه ببنديم. در كنار اين موضوع بحث تنوع غذايي هم در كشور جاي كار دارد تا نقش برنج تا اين حد مهم نباشد. با كاهش مصرف مي‌توانيم توليد را كم كنيم. ولي اينكه بگوييم در شرايطي كه قاچاق وجود دارد، برنج هم اصلا وارد نشود به نفع قاچاقچيان تمام مي‌شود.»

تسريع در استيضاح
ظاهرا دلايل طرفداران استيضاح حجتي در مجلس، به انتشار اين فيلم محدود نمي‌شود اما « علي وقف‌چي» معتقد است انتشار اين فيلم مي‌تواند روند استيضاح و بركناري حجتي را تسريع كند.
سخنگوي كميسيون كشاورزي در ‌اين باره مي‌گويد: «شخصا معتقد به استيضاح ايشان هستم. نه فقط الان و با اين اتفاق بلكه در دور گذشته هم موافق ايشان نبودم. در دوره دوم هم نظرم اين بود كه ايشان نبايد در راس هرم قدرت كشاورزي باشند. دلايل متعددي هم داشتم. اين اتفاق جديد هم مي‌تواند مزيد بر علت باشد. اما دلايل ديگري كه بعضي نمايندگان را قانع كرده كه وزير كشاورزي بايد برود اين است كه سهم بخش كشاورزي در اعتبارات ملي بسيار كم است. اين درحالي است كه كشاورزي مي‌تواند باعث اشتغال پايدار شود. علاوه بر اين هم وزير و هم رييس‌جمهور تاكيد دارند كه سهم كشاورزي در رشد اقتصادي كشور بايد ارتقا يابد. با اين اعتبارات چطور مي‌توانيم اميدوار به توسعه باشيم؟»
اين نماينده مجلس سياست‌هاي وارداتي وزارت كشاورزي را عامل سردرگمي و دلسردي كشاورزان توصيف مي‌كند و مي‌گويد: «خسارت‌هايي كه واردات بي‌رويه به كشاورزان وارد كرده، توان و انگيزه توليد را از آنان گرفته است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون