• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3985 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۵ دي

بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

اروپا در دام سياست‌هاي غلط امريكا و متحدان نابخرد آنها در منطقه گرفتار نشود

گروه ديپلماسي| بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه در جلسه هفتگي با اهالي رسانه‌هاي داخلي و خارجي به سوال‌هاي آنها پاسخ داد. خبرنگار
« اعتماد» از وي سوال كرد: امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگويي تلفني با ملك سلمان، پادشاه عربستان ادعاهاي سابق درباره ايران را تكرار و تاكيد كرده كه مقابله با فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌كننده ايران ضروري است و موضع فرانسه در رابطه با نقش تخريبي ايران واضح است. مكرون همچنين مدعي حمايت‌هاي تسليحاتي ايران از حوثي‌ها شده است. اين نخستين‌بار نيست كه ما شاهد موضع‌گيري‌هايي از اين دست از سوي مقام‌هاي فرانسوي هستيم و به نظر مي‌رسد كه اروپايي‌ها به خصوص فرانسه به دنبال پيگيري مذاكرات منطقه‌اي با ايران هستند. آيا چارچوبي براي شكل‌گيري اين مذاكرات چه به صورت دو جانبه با كشورهاي اروپايي يا در قالب اتحاديه اروپا تعريف شده است ؟

بهرام قاسمي در پاسخ به «اعتماد» گفت: هرچند كه ما منبع دقيق فرانسوي از اين سخنان آقاي مكرون در تماس تلفني با ملك سلمان را مشاهده نكرديم اما بنده هم موافقم كه طي هفته‌هاي اخير برخي سخنان نابجا و غلط غيرمنطقي از جانب برخي مقام‌هاي فرانسوي در خصوص برخي موضوعات مربوط به ايران مطرح شده است و ما نيز مواضع خود را با صراحت بيان كرديم.

استقبال ايران از سفر وزير خارجه فرانسه

سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه افزود: با توجه به اهميت روابط ايران - فرانسه و تعامل‌هايي كه ميان دو كشور وجود دارد، ما قطعا در بسياري از مواضع داراي نظرات مشترك هستيم و بدون شك در برخي حوزه‌ها نظرات يكساني نداريم و به همين دليل مذاكرات و رفت و آمدها ضرورت دارد. ما از سفر آينده وزير امورخارجه فرانسه به ايران استقبال خواهيم كرد و دستور كار مشخص و مفصلي را براي اين سفر خواهيم داشت و علاوه بر دستور كار مشترك مسائل سياسي و اقتصادي، مالي، بانكي و فناوري، در خصوص مسائل منطقه‌اي نيز بايد صحبت‌هاي زيادي با طرف فرانسوي انجام شود. وي در ادامه تصريح كرد: فكر مي‌كنم فرانسوي‌ها گاه تحت تاثير القائات معارضان و كساني كه ايران‌هراسي در جهان را ترويج مي‌كنند قرار مي‌گيرند و با اطلاعات نادرست در خصوص برخي موضوعات موضع‌گيري مي‌كنند و اين به نظر من اقدام درستي نيست. فكر مي‌كنم كه در يك گفت‌وگوي سازنده مي‌توانيم تا حد زيادي خوشبين باشيم كه فرانسه را از هرآنچه در منطقه مي‌گذرد مطلع و آنها را از القائات كساني كه مي‌خواهند روابط ايران با اروپا را تحت تاثير قرار دهند دور كنيم.

اروپايي‌ها هوشيار باشند

قاسمي در سخنان خود تاكيد كرد: در شرايط كنوني يك هوشياري بسيار زياد لازم است. به خصوص در دوراني كه ايالات متحده امريكا به دلايل مختلف و اشتباهات فاحشي كه داشته در حال قرار گرفتن در يك تنگنا و انزواي جدي است بايد اروپا و سران كشورهاي اروپايي اين هوشياري را داشته باشند كه در دام سياست‌هاي غلط ايالات متحده امريكا و برخي متحدان نابخرد آنها در منطقه قرار نگيرند.

نگران گفت‌وگو با فرانسوي‌ها نيستيم

قاسمي در ادامه با اشاره به فرصت‌هاي حضور وزير خارجه فرانسه در تهران افزود: ما فرصت داريم كه با فرانسوي‌ها صحبت كنيم و از گفت‌وگو و صحبت كردن با آنها نگران نيستيم و قطعا با صراحت و شفافيت تمام مواضع جمهوري اسلامي را مطرح و مجدد به آنها يادآوري مي‌كنيم كه ايران چه نقش مثبت و سازنده‌اي در اين منطقه حساس در جهان ايفا كرده است و چگونه در صف اول مبارزه با تروريسم ايستادگي كرد و موفق شد گروه‌هاي افراطي مانند داعش را تاحد زيادي از منطقه دور و منكوب كند. اين موضوع را به آنها يادآوري مي‌كنيم كه اگر نقش ايران در منطقه نبود، نه تنها منطقه بلكه ساير نقاط جهان و به خصوص فرانسه كه بيش از ديگر كشورهاي اروپايي طي ساليان گذشته در معرض ترور و تروريسم قرار داشته، مشخص نبود اكنون در چه وضعيتي قرار داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون