سازمان استاندارد اسامي 25 خودرو غيراستاندارد را اعلام كرد
تابلوي توقف توليد به جاده مخصوص رسيد
گروه اقتصادي | مهرماه سال جاري بود كه رييس سازمان استاندارد ايران در نشستي خبري از مهلت 72 روزه براي خودروسازان داخلي خبر داد تا كيفيت خودروهاي خود را به حد مطلوب مورد تاييد سازمان استاندارد، برساند در غير اين صورت خطوط توليدي آنها متوقف خواهد شد. اولتيماتومي كه پيش از اين در اسفند ماه سال گذشته از سوي مسوولان اين سازمان عنوان شده بود و به نظر ميرسيد هماهنگيهاي جاده مخصوصيها با استاندارد روال را به جايي خواهد كشاند كه اين اولتيماتوم اجرايي نشود. اما تكرار اين اولتيماتوم در مهر ماه سال جاري نشان داد كه نخستين روزهاي زمستان سال جاري و سال آينده روزهاي خاصي براي خودروسازان ايران خواهد بود.
در همان روز بود كه مسوولان سازمان استاندارد اعلام كردند كه خودروسازان داخلي ۷۲ روز مهلت دارند تا ۶۱ مورد از استانداردهاي ۸۵گانه سازمان ملي استاندارد را به مرحله اجرا درآورند. از ميان استانداردهاي جديد كه همگي جزو استانداردهاي روز اتحاديه اروپاست، دو مورد تا ابتداي تيرماه سال ۹۷ و ۲۲ مورد ديگر نيز تا ابتداي دي ماه سال آينده بايد اجرايي شوند. مطابق اعلام مسوولان، هر خودرويي كه نتواند استانداردهاي ۸۵گانه سازمان ملي استاندارد را پشت سر بگذارد، از چرخه توليد خارج و مجوز آن ابطال خواهد شد؛ ماجرايي كه خداحافظي چند خودرو را از گردونه خودروسازان بيش از هميشه جديتر كرد و واكنشهاي مختلفي را هم به همراه داشت تا اينكه حتي مديران خودروساز جاده مخصوص به اعلان نظر در اين مورد پرداختند و اعلام كردند كه قطعا خودروهايشان توان پاس كردن استانداردها را دارند و قطعا در چرخه توليد باقي ميمانند البته كمي بعدتر مديرعامل سابق سايپا اعلام كرد كه پيش از اعلام خروج پرايد از چرخه توليد، اين خودرو را از سبد محصولات نارنجي پوشان حذف خواهد كرد. در همان روزها گمانهزنيها از توقف توليد 12 خودرو از خط توليد بود اما ديروز سازمان استاندارد ليستي را اعلام كرد كه 25 خودروي داخلي كه اتفاقا در ليست شركت بازرسي و كنترل كيفيت ايران جزو چندستارهايها هستند در آن حضور داشتند و طبق اين ليست ديگر حق توليد ندارند. در ليست سازمان استاندارد خودروهاي MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تيگو ۵، سايپا ۱۳۱ و سايپا ۱۳۲ دوگانهسوز، سايپا ۱۴۱ بنزيني و دوگانه سوز، آريو ۱۵۰۰ سيسي، پژوپارس با موتور XUM، وانت تككابين و دو كابين مزدا بنزيني و دوگانهسوز، كارا ۱۷۰۰ (بنزيني و دوگانهسوز)، آسا F۵۰B، ليفان ۶۲۰، ليفانX ۵۰، ليفان X۶۰، جك J۵، هيونداي i ۱۰ از دستور كار خودروسازان خارج شد. اين ليست، طبق گفته مسوولان سازمان استاندارد ليست فاز نخست اين سازمان است كه طبق اعلام قبلي از دي ماه 96 توليد آنها متوقف خواهد شد و ليست بعدي در زمستان سال 97 ارايه ميشود تا سفره خودروهايي بيكيفيت يا بهتر است بگويم خودروهايي كه استانداردهاي لازم را پاس نميكنند، برچيده شود.
اين ليست همچنين حاوي خودروهاي سنگين هم ميشود؛ خودروهايي همچون كشنده نيمه تريلر آكسور مدل ۱۸۴۳ LS، كاميون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل S۱۰۵۱K، كشنده نيمه تريلر اسكانيا مدل LA۴۴۰R، كشنده نيمه تريلر اسكانيا مدل LA۴6۰R، كشنده نيمه تريلر FAW مدل J۶-CA ۴۲۵۰، كشنده نيمه تريلر FAW مدل J ۶-CA ۴۱۸۰ و اتوبوس بين شهري درسا، نيز در اين ليست بلند بالاي استاندارديهاست.
اين خودروها طبق اين اعلام 61 استاندارد مورد نظر سازمان استاندارد را پاس نميكنند و در صورت مجوز براي توليد مجدد و رعايت همين 61 مورد بايد در فرصت باقي مانده تا دي ماه سال 97 علاوه بر اين 61 استاندارد 22 مورد ديگر را نيز پاس كنند وگرنه در اولتيماتوم دي ماه 97 مجددا در ليست خروجيها قرار خواهند گرفت.
اين موضوع با واكنشهاي متفاوتي از سوي مسوولان خودروسازان مواجه شده است؛ از اعلام عدم دريافت ابلاغيه توقف توليد تا تلاشها براي پاس كردن استانداردهاي مورد نظر سازمان استاندارد.
شركتهاي مديران خودرو، سايپا، ايرانخودرو، بهمن و كرمان موتور به اعلاميه سازمان ملي استاندارد ايران مبني بر توقف توليد خودروهاي غيراستاندارد اين شركتها، واكنشهاي متفاوتي نشان دادند.
در اين زمينه خبرگزاري ايسنا پيگيريهايي انجام داده كه پاسخهاي مديران خودروسازيهاي مختلف نيز قابل توجه است. بابك صدرايي، مدير بازاريابي چري، گفته است: توليد امويام ۵۵۰ را خودمان متوقف كرده بوديم. توليد امويام ۳۱۵ سدان نيز از يك سال پيش متوقف شده و هماكنون تنها مدل هاچبك اين خودرو توليد ميشود. منظور استاندارد از توقف توليد تيگو ۵ نيز مدل قديمي اين محصول بوده كه توليد آن را نيز متوقف كرده بوديم و هماكنون تيگو ۵ جديد فيسليفيت در حال توليد است. گروه خودروسازي سايپا نيز با صدور اطلاعيهاي اعلام كرد كه توليد خودروي سايپا ۱۴۱ از چند سال پيش متوقف شده و سايپا ۱۳۱ و ۱۳۲ دوگانهسوز نيز توليد نميشود. مجوز شمارهگذاري آريو ۱۵۰۰ نيز تا دي ماه ۱۳۹۷ اخذ شده و توليد اين خودرو متوقف نشده و ادامه دارد.
موضع گروه صنعتي ايرانخودرو در اين رابطه نيز پيگيري شده و اين شركت اعلام كرد كه توليد پژوپارس با موتور XUM از ابتداي امسال متوقف شده است.
يكي از مديران گروه خودروسازي بهمن هم اعلام كرده است كه سه مدل خودرويي كه استاندارد، توقف توليد آن را اعلام كرده است خطوط توليدشان قبلا از سوي اين شركت متوقف شده و ديگر توليد نخواهند شد.
همچنين در پيگيري صورت گرفته يكي از مديران كرمان موتور نيز اعلام كرد كه تاكنون ابلاغيهاي مبني بر توقف توليد برخي محصولات به دست اين شركت نرسيده و توليد محصولات طبق برنامه از پيش تعيين شده ادامه دارد.
جالب اينجاست كه برخي خودروهاي در ليست سازمان استاندارد جزو دارندگان چند ستارهاي آخرين ليست شركت كنترل كيفيت استاندارد ايران هستند و اتفاقا از بازار مناسبي در داخلي برخوردارند. حال به نظر ميرسد اين تصميم استاندارديها با توجه به گرانيهاي اخير خودروها به نظر ميرسد اين تصميم ميتواند به رشد چند درصدي قيمتها در بازار بينجامد.