• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3985 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۵ دي

ادامه از صفحه اول

 پيشنهاد‌ي براي معاونت جديد مطبوعاتي

رويكرد اول مبتني بر تمركز و انحصار رسانه‌اي است كه با ارتقاي كيفي محتوا و توسعه كمي بازار سعي در رقابت با تكنولوژي و شرايط به وجود آمده، دارد. اين استراتژي اگرچه در اوايل ظهور وب‌سايت‌ها و پرتال‌هاي اطلاع‌رساني تحت وب توانست با بهره‌گيري از حس وفاداري مخاطب به روزنامه‌هاي كاغذي تاحدودي بازار مخاطب و آگهي مطبوعات را حفظ كند؛ اما به تدريج با توسعه رسانه‌هاي تحت وب و ظهور رسانه‌هاي اجتماعي كه بازارهاي چندگانه و تعاملي براي توليد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان به ارمغان آورد از رقابت عقب ماند و نتوانست منحني نزولي حيات مطبوعات را احيا كند.
رويكرد دوم كه درسال‌هاي اخير مطرح شده مبتني بر يكپارچه‌سازي و شبكه‌سازي رسانه‌اي است. اين رويكرد به جاي رقابت با فناوري اطلاعات معتقد است با همگرايي رسانه اي (Media Convergence) مي‌توان تهديد رسانه‌هاي جديد را به فرصت بي‌نظيري براي توسعه رسانه‌هاي مكتوب و جبران عقب‌ماندگي‌ها و نقاط ضعف مطبوعات تبديل كرد. همگرايي در سازمان‌هاي رسانه‌اي راهبردي در جهت ارتقاي كارايي رسانه‌ها در ايفاي وظايف مسووليت اجتماعي و همچنين بازدهي اقتصادي موسسه‌هاي رسانه‌اي است. اين رويكرد تركيبي از دانش روزنامه‌نگاري، فناوري اطلاعات، علوم‌شناختي و رفتاري، بازاريابي و اقتصاد برند را در هم آميخته است.  به نظر مي‌رسد مديريت جديد معاونت مطبوعاتي براي توسعه و رونق مطبوعات كشور دو رويكرد اصلي را بايد همراه هم جلو ببرد. بديهي است كه رسانه اثر بخش، رسانه نقاد و پرسشگر توسط روزنامه‌نگاران آشنا به دانش جديد روزنامه‌نگاري و آموزش ديده محقق مي‌شود. توسعه آموزش روزنامه‌نگاري زمينه ارتقاي سطح مسووليت اجتماعي اصحاب رسانه را در پي دارد. از سوي ديگر سياستگذاري در جهت بازدهي اقتصادي مطبوعات و توجه به رونق اقتصادي و كسب و كار موسسات رسانه‌اي توسعه كمي و كيفي مطبوعات را در پي خواهد داشت.
استاد دانشگاه، پژوهشگر و كارشناس رسانه

آقاي وزير اطلاعات به اپليكيشن اسنپ هم توجه كنيد

ولي چرا اين موارد را بايد به صورت قراردادي در اپليكيشن قرار دهند؟ شايد پاسخ اين باشد كه مردم مي‌توانند آنها را قطع كنند. اول اينكه بسياري از مردم با اين امور آشنا نيستند. ولي پرسش مهم‌تر اين است كه اساسا آنها به چه دليلي چيزي كه نياز نيست را در اپليكيشن قرار داده‌اند؟ چرا وزارت ارتباطات برخورد جدي با اين نقض حريم خصوصي مردم نمي‌كند؟ آيا نبايد براي اپليكيشن‌ها قواعد و مقررات روشني وجود داشته باشد؟ چرا نسبت به برنامه ترافيكي و راهنماي مسير آنها حساسيت وجود دارد و حتي مقامات قضايي وارد ميدان شده‌اند، كه نياز كار آنان است ولي از كنار اين مساله حياتي و مهم بي‌تفاوت مي‌گذريم؟ در هر حال از آنجا كه آقاي وزير ارتباطات كه از ظواهر امر و رفتارهاي ايشان چنين برمي‌آيد كه نسبت به حقوق مردم حساس هستند، اميدواريم كه در برخورد با اپليكيشن‌هاي مشابه و به‌طور مشخص اسنپ كه كاربران زيادي دارد و اطلاعات قابل توجهي از حوزه خصوصي مردم را مي‌تواند جمع‌آوري كند، گامي مهم بردارند و برخورد لازم را كنند.


رابط ملي‌ها و مذهبي‌ها

نكته ديگر درباره شاه‌حسيني علاقه‌مندي ايشان به ورزش بود كه همين علقه سبب شد بعد‌ها به عنوان مسوولان ورزشي كشور فعاليت داشته باشند. شاه‌حسيني ارتباط خوب، مثبت و سازنده با ساير احزاب فعال در كشور مانند نهضت آزادي داشت از اين رو براي تمامي چهره‌هاي سياسي كشور، چهره‌اي قابل احترام شمرده مي‌شد. حسين شاه‌حسيني همواره بر حفظ اخلاق و پايبندي بر موازين اسلام تاكيد داشت. ايشان يكي از سرمايه‌هاي مهم جبهه ملي بودند و فراق ايشان يقينا در فعاليت‌هاي آينده جبهه ملي احساس خواهد شد.
ايشان به عنوان يك نيروي شناخته‌شده جريان ملي- مذهبي، شخصيتي آرمانگرا و متعهد بودند. بي‌ترديد با فقدان ايشان بخش زيادي از مقاومت‌ها و تلاش‌هاي ايشان، ناگفته باقي خواهد ماند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون