• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3987 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ دي

رييس پليس و دادستان تهران در مورد بدحجابي اظهارنظر كردند

برخورد با بدحجابي؛ سلبي يا ايجابي؟

«بنا بر تدبير فرمانده ناجا كساني كه غفلتا شؤونات اسلامي را رعايت نمي‌كنند ديگر به بازداشتگاه‌ها نمي‌روند و پرونده براي‌شان تشكيل نمي‌شود بلكه در كلاس‌هاي آموزشي شركت كرده و آموزش لازم را مي‌بينند.» اين خبر را رييس پليس تهران، سردار حسين رحيمي در اختتاميه جشنواره عكس تهران شهر امين مطرح كرد؛ خبري كه نشان مي‌دهد احتمالا قرار است كمتر ديده شوند يا لااقل كاركردشان تغيير خواهد كرد.
او همچنين توضيح داده كه «جلسات آموزشي براي اصلاح رفتار برگزار مي‌شود و امسال 121 جلسه آموزشي در اين حوزه برگزار شده و بيش از 7 هزار و 900 نفر در اين كلاس‌ها آموزش ديده‌اند.»  شكل‌گيري گشت ارشاد به دوران محمود احمدي‌نژاد باز مي‌گردد. احمدي‌نژاد در انتخابات رياست‌جمهوري سال 84 چهره‌اي كمتر شناخته شده‌بود. از سويي مواضع او و اطرافيانش نشان مي‌داد كه او در مقابل آزادي‌هاي اجتماعي چندان منعطف نيست. با اين حال تك‌جمله‌اي از او در مورد پوشش بانوان نه تنها همان روزهاي انتخابات سر و صدا كرد بلكه تا سال‌ها بعد منتقدانش اين جمله را به او يادآوري مي‌كردند.  محمود احمدي‌نژاد در دوران تبليغات انتخاباتي در جهت جلب و جذب افكار و آراي عمومي گفته بود مشكلات ما فقط در چند تار موي خانم‌ها نيست و با اين جمله تلاش كرد خود را اينگونه به افكار عمومي معرفي كند كه چندان هم در مواضع فرهنگي و اجتماعي به اصولگرايان تند و تيز نزديك نيست.  با اين حال پس از روي كار آمدن دولت محمود احمدي‌نژاد طرح گشت ارشاد هم آغاز شد؛ ون‌هاي سبز‌رنگ نيروي انتظامي كه تنها كاركرد ارشادي نداشتند. اين ون‌ها با ماموران خانم موظف بودند زنان بدحجاب را به كلانتري يا مكاني در اختيار نيروي انتظامي منتقل كنند. پس از آن هم دستگير‌شدگان بايد تعهد مي‌دانند كه با چنين پوششي در انظار عمومي حضور نداشته ‌باشند. البته ماجرا به همين‌جا ختم نمي‌شد. اگر يكي از اين دستگير‌شدگان در كمتر از 6 ماه براي بار دوم توسط گشت‌هاي امنيت اخلاقي دستگير مي‌شد اين‌بار پرونده او جدي‌تر و در دادگاه مورد بررسي قرار مي‌گرفت.  اختلاف نظر در مورد حضور و كاركرد گشت‌هاي ارشاد بسيار بود. برخي بر اين باور بودند كه نبايد مقوله فرهنگي حجاب با برخوردي سلبي همراه باشد و در عوض برخي موافقان بر اين باور بودند كه بي‌حجابي بايد جرم تلقي شده و مستحق برخورد قضايي است اين در حالي بود كه براي مصاديق بدحجابي قوانين دقيقي وجود نداشت و متر و معيار از هر ون گشت ارشاد با ون ديگر متفاوت بود.
اين اختلاف ديدگاه باعث مي‌شد در بزنگاه‌هاي انتخاباتي كانديداها هر كدام با اعلام نظر در اين مورد نظر افكار عمومي‌ حامي‌شان را جلب كنند.  روز گذشته اما سخنان رييس پليس تهران خارج از زمان‌هاي انتخاباتي بود كه تاكيد داشت بنابر تدابير فرمانده ناجا كساني كه غفلتا شوونات اسلامي را رعايت نمي‌كنند ديگر به بازداشتگاه‌ها نمي‌روند و پرونده براي‌شان تشكيل نمي‌شود بلكه در كلاس‌هاي آموزشي شركت كرده و آموزش لازم را مي‌بينند.  اما اين پايان ماجراي اختلاف بر سر انتخاب برخورد سلبي يا ايجابي در مقوله فرهنگي همچون حجاب نيست چرا كه روز گذشته همزمان به اظهارنظر رييس پليس تهران، واكنش دادستان تهران نشان داد كه همچنان اين اختلاف نظر وجود دارد.  روز گذشته عباس جعفري دولت‌آبادي، دادستان تهران در چهارمين جلسه دادستاني تهران كه با موضوع آسيب‌هاي اجتماعي برگزار شد، گفت: اين بيان كه مشكل جامعه چند تار مو نيست پس بايد رها شود، مردود است.  جعفري دولت‌آبادي به موضوع عفاف و حجاب پرداخت و با انتقاد از اين نظر كه مشكل جامعه چند تار مو نيست پس بايد رها شود، بيان كرد: «حوزه عفاف و حجاب مصاديق متعدد دارد و فراتر از موضوع پوشش، شامل حوزه‌هايي چون سينما، مطبوعات، سبك زندگي و نحوه رفتار در جامعه مي‌شود.» اين اظهارنظرهاي همزمان نشان داد كه همچنان اختلاف نظر در اين حوزه پابرجا است.  چندي پيش بحث‌هايي در مورد راه‌اندازي گشت‌هاي سپاه ثارالله و همچنين سپاه رسول‌الله براي گشت‌هاي مبارزه با اراذل و اوباش به راه افتاد كه البته در مورد اين موضوع هم اختلاف‌نظرهايي وجود دارد چرا كه برخي معتقدند وظايف اين گروه‌ها بر عهده نيروي انتظامي است. از سويي برخي بر اين باورند كه اين گشت‌ها ممكن است وارد حوزه عفاف و حجاب شوند كه آن هم برعهده نيروي انتظامي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون