• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3987 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ دي

چه واقعيت‌هايي در 2018 پيش روي ترامپ است؟

وضعيت نارنجي در سال دوم

ميثم سليماني

 

با ورود به سال جديد ميلادي حدود يك سال از رياست‌جمهوري دونالد ترامپ مي‌گذرد؛ يك سالي كه مي‌توان تا حدودي آن را ارزيابي و قضاوت كرد كه رييس‌جمهور جديد امريكا چه كارهايي انجام داده، چه برنامه‌هايي در سر دارد و با چه چالش‌هاي عمده‌اي روبه‌رو است. اما بسياري معتقدند كه سال 2018 به مراتب مي‌تواند براي رييس‌جمهور جمهوريخواه امريكا سخت‌تر از گذشته باشد. دونالد ترامپ در طول سال آينده با چالش بزرگ انتخابات ميان‌دوره‌اي مواجه است كه عملا عيار جمهوريخواهان پس از انتخابات سال 2016 را مشخص مي‌كند. دونالد ترامپ همچنين بايد در طول سال آينده قانون مالياتي كه با فشار شخصي او در نهايت به تصويب رسيد را اجرايي كند. از سوي ديگر قانون منع سفرشهروندان 6كشور خاص نيز هرچند با راي ديوان عالي تاييد شد ولي كماكان برخي قضات هستند كه اين قانون را به نحوي زير سوال مي‌برند و اجازه اجراي كامل آن را نمي‌دهند، اما با توجه به حمايت ديوان عالي امريكا از قانون منع مسافرت اتباع هفت كشور عمدتا مسلمان، دولت دست باز‌تري در اجراي اين قانون پيدا كرده است. با اين وجود دونالد ترامپ با وجود اينكه انرژي زيادي در طول يك سال براي كنار گذاشتن اوباما كر به خرج داد، نتوانست به توفيق زيادي دست پيدا كند و طي سال 2017 هزينه زيادي را صرف از بين بردن سياست‌هاي باراك اوباما، رييس‌جمهور پيشين امريكا كرد كه در بخش‌هايي موفق و در بخش‌هايي ديگر ناموفق بود. دونالد ترامپ در طول كمپين انتخاباتي خود وعده‌هاي زيادي را مطرح كرد كه قصد داشت آنها را اجرايي كند اما توفيق زيادي پيدا نكرد و صداي او بلندتر از عمل او بود. از سوي ديگر چالش پرونده دخالت روسيه در انتخابات 2016امريكا در سال 2018 نيز ترامپ را همراهي خواهد كرد و در حال حاضر از آن گريزي براي ترامپ نيست. با اين وجود چالش‌ها و اقداماتي كه پيش روي دونالد ترامپ در سال 2018 قرار دارد را مي‌توان به چند بخش كلي و عمده تقسيم كرد.
انتخابات ميان دوره‌اي 2018
سال‌هاي انتخابات ميان دوره‌اي تقريبا براي همه روساي جمهور سال سختي است. اما به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ نمي‌خواهد براي جمهوريخواهان تلاش زيادي انجام دهد زيرا در حال حاضر آنها اين قابليت را خواهند داشت كه از اكثريت خود در سنا و مجلس نمايندگان دفاع كنند. از طرفي اردوگاه جمهوريخواهان در شرايطي قرار دارد كه هر حرف رييس‌جمهور مي‌تواند اوضاع را براي آنها چه مثبت و چه منفي تغيير دهد.
هزينه‌هاي دولت
كنگره در طول چند ماه اخير در چندين دوره سعي كرده تا با يك تامين مالي كوتاه‌مدت اجازه تعطيلي دولت را ندهد و در ماه ژانويه نيز آنها مجبور هستند كه دوباره به نحوي اين كار را تكرار كنند چرا كه قانونگذاران امريكايي نتوانستند بر سر يك بودجه تامين مالي دولت كه از سال 2011 كوتاه‌مدت بوده به يك توافق دست پيدا كنند و از آن زمان دوره‌هاي مالي به سپتامبر هر سال ختم مي‌شود و كنگره به نحوي دولت را تامين مالي مي‌كند تا به سمت تعطيلي سوق پيدا نكند. اما اگر ترامپ مي‌خواهد در سال 2018 به يك توافق جدي دست پيدا كند، نيازمند حمايت دموكرات‌ها است كه داراي اهرم فشار قابل توجهي در اين مذاكرات هستند.
محبوبيت كم
بر اساس نظرسنجي كه گالوپ انجام داده است ترامپ يكي از پايين‌ترين رتبه‌ها را در زمينه محبوبيت به ثبت رسانده است. ميانگين يك ساله محبوبيت ترامپ 35 درصد بوده است كه براي سال اول رياست‌جمهوري رقم بسيار پاييني است. اين رقم در ماه‌هاي منتهي به پايان سال نيز رو به كاهش رفته است. اگر اين روند ادامه پيدا كند قطعا جمهوريخواهان در انتخابات ميان دوره‌اي سال 2018 با مشكل مواجه مي‌شوند.
پرونده روسيه
پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا كه پس از انتخابات رياست‌جمهوري در امريكا باز شد در طول يك سال پيشرفت قابل توجهي داشت و رابرت مولر، بازپرس ويژه اين پرونده حداقل 4نفر از نزديكان ترامپ را به صورت رسمي متهم كرد و روند تحقيقات در پرونده ادامه دارد. پل منفورت، ريك گيتس، مايكل فلين و جورج پاپادوپولوس همگي از نزديكان ترامپ بودند كه با ارسال پرونده آنها به هيات منصفه فدرال رسما در پرونده متهم شدند و بايد منتظر حكم نهايي خود باشند.
مدت‌ها است كه گمانه‌زني‌ها حاكي از آن است كه دونالد ترامپ قصد دارد تا از شر مولر خلاص شود. بازرس ويژه‌اي كه توسط راد روزنشتاين، معاون دادستان كل پس از اخراج كومي از اف‌بي‌آي منصوب كرد. روزنشتاين به تازگي اعلام كرده است كه هيچ دليل مناسبي براي اخراج مولر وجود ندارد و در حال حاضر برخي نگران اخراج شخص روزنشتاين هستند.
مهاجرت
كنگره در حال حاضر بودجه مورد نياز و پيشنهادي از سوي رييس‌جمهور را براي ساخت ديوار مرزي با مكزيك تاييد نكرده است. مهاجرت در سال آينده نيز مساله مهمي براي دولت امريكا خواهد بود كه ترامپ با آن دست و پنجه نرم خواهد كرد. از يك طرف آقاي ترامپ مي‌خواهد جلوي مهاجران غيرقانوني را بگيرد و چارچوب سختي را براي اين موضوع تعريف كرده است. از طرفي اگر جمهوريخواهان نيز بخواهند براي تصويب بودجه كشيدن ديوار اصرار كنند بايد انتظار داشت كه دموكرات‌ها در برابر آنها ايستادگي كنند و عملا دولت به تعطيلي كشيده خواهد شد. ولي بعيد به نظر مي‌رسد كه جمهوريخواهان در سال منتهي به انتخابات بخواهند اين لكه سياه را به كارنامه خود اضافه كنند.
قانون مراقبت‌هاي بهداشتي
مجلس نمايندگان امريكا سال گذشته توانست قانون جايگزين اوباماكر را تصويب كند اما در نهايت قانون جايگزين در سنا راي نياورد. آنگونه كه ميچ مك كانل عنوان كرده هرگونه اقدامي در مجلس سنا در اين خصوص قبل از ورود به سنا از بين خواهد رفت. جمهوريخواهان در يك سالي كه اكثريت 52 به 48 سناي امريكا را در اختيار داشتند، اقدامات آنها براي پايان اوباماكر بي‌نتيجه بود، حالا جمهوريخواهان در حالي پابه مجلس سنا در سال 2018 مي‌گذارند كه اين نسبت به 51-49 تغيير يافته است و به آساني نمي‌توان به يك اقدام جدي در اين زمينه دست زد.
آزار جنسي
واشنگتن در حال حاضر با چندين پرونده مربوط به آزار جنسي از سوي مقام‌هاي مختلف امريكايي مواجه است. تعدادي از دموكرات‌ها در جريان اين اتفاق از سمت خود استعفا دادند يا اينكه اعلام كردند خود را بازنشسته خواهند كرد. از سوي ديگر دموكرات‌ها در حالي تعدادي از اعضاي خود را در اين زمينه قرباني كردند كه رييس‌جمهور ايالات متحده نيز در اين جريان متهم است و دموكرات‌ها از رييس‌جمهوري خواستند به دليل اتهام‌هاي مشابه سوءرفتار جنسي از سمت خود استعفا دهد. اين اقدامات و فشارها ممكن است سال آينده بيشتر از گذشته شود.
درگيري‌هاي سوريه، عراق، افغانستان
در طول مبارزات انتخاباتي، دونالد ترامپ وعده داده بود كه ماموريت‌هاي نظامي را به پايان مي‌رساند. اما در طول تابستان، ترامپ موضع خود را در خصوص خروج نيروهاي امريكايي از افغانستان تغيير داد و در ماه آگوست عنوان كرد كه قصد دارد هزاران نيروي تازه‌نفس را به افغانستان اعزام كند. پنتاگون نيز در نيمه دوم سال 2017 حدود 3هزار نيروي اضافي را به افغانستان اعزام و در سال 2018 احتمالا به انتظار نتيجه بخشيدن آن مي‌نشيند. با اين وجود فرمانده ارشد ايالات متحده در افغانستان مي‌گويد كه جنگ هنوز در افغانستان نا پايدار است. از سوي ديگر در شرايطي كه داعش مواضع خود در موصل عراق و رقه سوريه را از دست داده است، همچنان يك تهديد عمده در خاورميانه محسوب مي‌شود. اين گروه ممكن است در حال برنامه‌ريزي برخي حملات باشد و عوامل خود در مناطق مختلف جهان را به اجراي حملات گرگ تنها تشويق مي‌كند. گفتني است از بين رفتن داعش در عراق و سوريه بخشي از برنامه دولت امريكا بوده است، ولي به نظر مي‌رسد كه امريكا ايجاد ثباتي پايدار را در دستور كار دولت خود قرار داده است. اما از آنجايي كه بشار اسد كماكان در سوريه حضور دارد مشخص نيست كه امريكا قصد دارد پس از پايان داعش در سوريه چه برنامه‌اي را اجرا كند و هنوز سرنوشت نيروهاي امريكايي كه به اسم مبارزه با داعش به سوريه اعزام شدند مشخص نيست و دولت هنوز هيچ اظهارنظري در اين زمينه انجام نداده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون