• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3987 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ دي

6 پيش‌بيني از جهان در 2018

بارنبي فيليپس، ستون‌نويس و تحليلگر مسائل بين‌الملل شبكه خبري الجزيره، 10 پيش‌بيني از سال 2018 كرده كه شش مورد آن مستقيم به حوزه سياست خارجي مربوط است. به گزارش «تابناك»؛ فيليپس در اين يادداشت مي‌نويسد:
1- نخستين پيش‌بيني در مورد برگزيت و وضعيت بريتانيا در اتحاديه اروپاست. ترزا مي‌ سرانجام در سال 2018 همچنان مي‌تواند موقعيت شكننده خود به ‌عنوان نخست‌وزير بريتانيا را حفظ كند. دليل آن است كه حزب محافظه‌كار، فردي بهتر از مي‌براي نخست‌وزيري در اوضاع به‌هم‌ريخته اين روزهاي انگلستان نمي‌شناسد و ترس از شكست در يك انتخابات به حزب كوربن وجود دارد.
2- دومين تحول سال 2018 مربوط به انتخابات روسيه است كه قابل پيش‌بيني‌ترين انتخابات اين سال خواهد بود. انتخاب مجدد ولاديمير پوتين به ‌احتمال‌ زياد قطعي است كه معناي آن تثبيت قدرت در دستان پوتين به عنوان فرد مسلط روسيه براي شش سال ديگر تا 2024 است.
3- پيش‌بيني سوم فيليپس با اين پرسش آغاز مي‌شود كه آيا تنش‌هاي ميان ايران و عربستان در سال پيش رو، وارد حوزه يك جنگ تمام‌عيار خواهد شد يا نه؟ پاسخ اوليه او به اين پرسش منفي است اما درنهايت اين رقابت و تنش را براي مردم سوريه، يمن و لبنان دردسرساز مي‌بيند. سوال دوم او در خصوص خاورميانه، مربوط به تاثيرات شناسايي قدس به عنوان پايتخت اسراييل از سوي ترامپ است. به عقيده او اين مساله، منجر به افزايش تنش‌ها در نوار غربي و غزه و دردسرهاي مضاعف براي اسراييل در فلسطين خواهد بود.
4- انتخابات ميان‌دوره‌اي امريكا در سال 2018 به عقيده فيليپس، آزمون مهمي براي ميزان اقتدار ترامپ خواهد بود؛ رييس‌جمهوري كه تاكنون نتوانسته است قدرت مديريت خود در قانون‌گذاري را نشان دهد و از سوي بسياري از بزرگان و رهبران حزب خود (جمهوريخواه) با دشمني و عداوت طرف است. دموكرات‌ها در انتخابات آلاباما در واپسين روزهاي 2017 موفقيت بزرگي كسب كرده‌اند.
5- ترامپ همچنان در سال 2018 با مشكلات عديده سياست خارجي همچون نفوذ هسته‌اي و موشكي كره شمالي روبه‌رو خواهد بود. فيليپس مي‌گويد كه احتمال خارج شدن اين موضوع از كنترل و تبديل آن به يك بحران جدي بسيار بالاست.  
6 ـ سقوط رابرت موگابه، يكي از دراماتيك‌ترين و در عين‌ حال خوشحال‌كننده‌ترين اتفاقات سال 2017 براي مردم زيمباوه بوده است. اما حالا سرنوشت مردمي كه بيش از 20 سال گذشته را در رنج و مصيبت بوده‌اند، چيست؟ آيا قرار است اين مردم يك ديكتاتور ديگر را به‌ جاي قبلي بنشانند؟ امرسون مانانگاوا قطعا مديريت بهتري از موگابه بر اقتصاد زيمباوه خواهد داشت؛ اما دلايل زيادي براي ترس از اين امر وجود دارد كه او نيز مانند قبلي به يك حاكم مطلق و غير دموكراتيك تبديل شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون