• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3188 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۴ اسفند

تذكر شديد روحاني

به همه استانداران یک بار دیگر اعلام می‌کنم اگر کسی 24خرداد را قبول ندارد صلاح نیست در رده‌های بالا مسوولیت داشته باشد

 80  درصد مردم حامي مذاکرات هستند
     از زحمات شبانه‌روزی سربازان خط مقدم دیپلماسی سپاسگزاری مي کنم
    باید کشور را با اکثریت قاطع قابل قبول اداره کرد
   تورم بالای ۴۰ درصد را به زیر ۱۶ درصد رسانده‌ایم
      زندگی معمولی با نان و پنیر شايسته‌نيست ، به دنبال رشد قابل قبول هستیم

گروه سياسي| رييس‌جمهور ديروز هم حرف‌هاي مهمي داشت. از تركيب جديد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي گفت و «اقليت اندكي» كه مخالف آنان هستند. مي‌گويد كه در كشور قرار نيست نظرات همه يكسان باشد اما نتايج نظرسنجي‌ها از حكايت‌ از حمايت‌هاي 80 درصدي از مذاكرات هسته‌اي دارد. او اما به علت موفقيت دولت هم اشاره مي‌كند و مي‌گويد كه اين موفقيت در سايه حمايت رهبري رخ داده است. او اما يك بحث مهم ديگر هم داشت. به همان بحثي اشاره كرد كه مدت‌ها بود عده‌اي منتظر شنيدن آن بودند يعني «سياست داخلي». رييس‌جمهور ديروز پس از مدت‌ها كه به علت بي‌توجهي به سياست داخلي مورد انتقاد قرار گرفته بود، اعلام كرد كه «سياست داخلي براي دولت بسيار اهميت دارد».

گروه سياسي| رييس‌جمهور ديروز هم حرف‌هاي مهمي داشت. از تركيب جديد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي گفت و «اقليت اندكي» كه مخالف آنان هستند. مي‌گويد كه در كشور قرار نيست نظرات همه يكسان باشد اما نتايج نظرسنجي‌ها حكايت از حمايت‌هاي 80 درصدي از مذاكرات هسته‌اي دارد. او اما به علت موفقيت دولت هم اشاره مي‌كند و مي‌گويد كه اين موفقيت در سايه حمايت رهبري رخ داده است. او اما يك بحث مهم ديگر هم داشت. به همان بحثي اشاره كرد كه مدت‌ها بود عده‌اي منتظر شنيدن آن بودند يعني «سياست داخلي». رييس‌جمهور ديروز پس از مدت‌ها كه به علت بي‌توجهي به سياست داخلي مورد انتقاد قرار گرفته بود، اعلام كرد كه «سياست داخلي براي دولت بسيار اهميت دارد».
رييس شوراي امنيت ملي از مذاكره‌كنندگان هسته‌اي ايران به عنوان «سربازان خط مقدم ديپلماسي» ياد كرد و گفت: تركيب جديد تيم مذاكره نشانه اراده قاطع ايران براي تعامل با دنياست. حسن روحاني در همايش اقتصاد مقاومتي در روابط منطقه‌اي كه با حضور استانداران، سفراي ايران در منطقه و سفراي كشورهاي منطقه در ايران، برگزار شد، به مذاكرات هسته‌اي اشاره كرد و گفت: من همين جا از زحمات شبانه‌روزي سربازان خط مقدم ديپلماسي سپاسگزاري و تشكر مي‌كنم، ملت ما در برابر اين مجاهدان خط مقدم، هم حمايت و هم به بياني تشكر مي‌كنند. رييس‌جمهوري تاكيد كرد: مذاكرات هسته‌اي در چارچوب منافع و عزت ملت ايران به پيش مي‌رود و مي‌بينيد كه در اين چارچوب قدم به قدم در حال پيش رفتن هستيم. وي خاطرنشان كرد: هميشه يك اقليت اندكي داريم، نبايد نگران باشيم؛ به هر حال در اين كشور دموكراسي و آزادي است و نظرات بيان مي‌شود. نظرات همه هم يكسان نيست؛ بنا هم نيست در كشور ما همه‌چيزي را با 100 درصد افكار اداره كنيم. ما بايد با اكثريت قاطع قابل قبول، كشور را اداره كنيم. روحاني اظهار داشت: ما در زمينه هسته‌اي از ابتدا تا الان هرچه نظرسنجي داشتيم حمايت مردم بالاي 80 درصد است و اين مهم است كه دولت در مسيري حركت مي‌كند كه اكثريت قاطع مردم از اين مسير و راه حمايت مي‌كنند.

موفقيت دولت در سايه حمايت رهبري است

رييس‌جمهوري با بيان اينكه توان دولت در سرمايه اجتماعي خواهد بود، گفت: معتقديم تاكنون مردم در همه صحنه‌ها حضور داشته‌اند و از دولت حمايت كرده‌اند، تمام موفقيت‌هاي دولت در سايه همكاري و حضور مردم در صحنه و حمايت‌هاي مقام معظم رهبري بوده است. روحاني ادامه داد: اگر عنايت حق را نداشتيم و اگر آن سرمايه‌ها را نداشتيم، نمي‌توانستيم به توفيق موردنظر دست يابيم. وي گفت: امروز مركز آمار كشور اعلام كرد كه تورم 12 ماهه به 2/15 درصد رسيده است. وعده‌اي كه ما براي سال 93 به مردم داده بوديم، اين بود كه تلاش كنيم تورم را به 25 درصد برسانيم. رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه ما تورم بالاي 40 درصد را امروز به زير 16 درصد رسانديم، اظهار داشت: بسياري از صاحبنظران داخلي و خارجي حضوري يا كتبي براي ما نوشته‌اند كه كار اين دولت شبيه‌معجزه است. اين معجزه متعلق به ملت ايران است زيرا دولت كه خادم است. روحاني با بيان اينكه مردم ايران در يك سال و نيم قبل كاري بسيار عظيم و بزرگ انجام داده‌اند، گفت: در سال 91 و 92 رشد اقتصادي كشور در مجموع منهاي 9 درصد بوده است. چه كسي فكر مي‌كرد منهاي 9 در دو سال را بتوانيم به رشد مثبت برسانيم. رييس دولت تدبير و اميد با اشاره به رشد چهار درصدي شش ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته، افزود: تا پايان سال آنچه پيش‌بيني مي‌شود، رشد مثبت است. روحاني ادامه داد: بنابراين وعده‌اي كه به مردم داده بوديم، بهبود معيشت بود و اينكه بتوانند زندگي راحت‌تري داشته باشند و كشور در مسير رشد و توسعه جامع و همه‌جانبه قرار گيرد.

مسوولان اجرايي بايد به راي 24 خرداد معتقد باشند

رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه سرمايه اجتماعي بزرگ‌ترين سرمايه ما است، گفت: به همه استانداران يك بار ديگر اعلام مي‌كنم كه تمام مسوولان اجرايي كه زير نظر شما هستند، البته از نظر ما اين جناح و آن جناح، اين حزب يا آن حزب فرق نمي‌كند، هر جناحي بيشتر به ملت خدمت كنند، آن جناح از نظر ما برتر است. عنوان، مارك، اين و آن و الف و ب براي ما مطرح نيست. هيچ خادمي را حق نداريم از خدمت محروم كنيم. روحاني تصريح كرد: اما مسوولان اجرايي بايد مسووليني باشند كه به راي مردم در 24 خرداد 92 معتقدند، اگر كسي اعتقاد به راي مردم ندارد، مي‌تواند در كشور كار و فعاليت كند اما نمي‌تواند مدير سطح بالاي كشور باشد يعني مردم قبول نمي‌كنند، مردم گفته‌اند، نظر ما اين است. رييس دولت تدبير و اميد اظهار داشت: به سوابق افراد، وابستگي سياسي و جناحي افراد كار ندارم اما مسوولان بايد به راي مردم اعتقاد داشته باشند و اگر كسي 24 خرداد و راي مردم را قبول ندارد در يك سمت ديگري خدمت كند. حالا سمت كه بسيار است. حالا يك جاي ديگري، مكان ديگري، پست ديگري خدمت كند اما بخواهد مسوول رده بالاي كشور باشد اين قابل قبول نيست. مردم اين را نمي‌پذيرند چون همه ما بار بسيار سنگيني را بر دوش گرفته‌ايم. رييس‌جمهوري ادامه داد: وقتي فردي مسووليتي به عهده مي‌گيرد در برابر خداوند و در برابر ملت، بار امانت سنگيني را بر دوش مي‌گيرد و بايد ما اين بار امانت را به مقصد برسانيم. روحاني با بيان اينكه ما بايد به وعده‌اي كه به مردم داديم، وفا كنيم، گفت: اگر خداي ناكرده در تحقق خواست و مطالبه مردم و وعده دولت يازدهم سستي به وجود بيايد، اولين ضربه مهم به اعتماد عمومي و سرمايه اجتماعي است چرا كه بزرگ‌ترين سرمايه ما سرمايه اجتماعي است. رييس دولت يازدهم با تاكيد بر اينكه اميد ما در سايه سرمايه اجتماعي به وجود مي‌آيد و ادامه پيدا مي‌كند و تدبير ما براي تقويت سرمايه اجتماعي است، افزود: اگر مردم در كنار دولت دست به دست هم بدهند ما از همه مشكلات مي‌توانيم عبور كنيم البته مشكلات فراواني پيش رو داريم. روحاني اضافه كرد: رشد مثبت 2 يا 3 درصد چيزي نيست كه قابل قبول باشد، ما فعلا دنبال آن هستيم چاله  چوله‌هايي را كه قبلا به وجود آمده، هموار كنيم و بايد برسيم به نقطه‌اي كه زمين هموار بيايد و اين ماشين سرعت بگيرد. ما بايد بعد، جبران كنيم. رييس‌جمهوري يادآور شد: آن روزي كه زمين هموار مي‌شود ديگر كسي از ما نمي‌پذيرد كه چرا سرعت ما كم است. حالا الان ما يك استدلال روشني داريم مي‌گوييم رشد منفي 9 بوده و ما مثلا به مثبت 2 يا 3 رسانده ايم. روحاني ادامه داد: اما بعد كه به زمين هموار رسانديم و من مي‌گويم زمين هموار كجاست، آن وقتي كه رونق اقتصادي شروع شد كه امروز قدم‌هاي اوليه آغار شده و بايد سرعت بگيرد. رييس قوه مجريه اضافه كرد: آن زماني كه روابط خارجي ما به نقطه‌اي رسيد كه ما به مردم وعده داديم و گفتيم تعامل سازنده با جهان؛ كه از طرف ما اين كار 100 درصد شروع شده است منتها بايد شرايطي را فراهم كنيم كه جهان هم همين حركت را به سمت ما داشته باشد و اين كار شدني است.

دولت به دنبال نزديك كردن همه جناح‌ها به يكديگر است

رييس‌جمهوري با بيان اينكه كار ما فقط اقتصاد و سياست خارجي نيست، گفت: سياست داخلي براي ما بسيار اهميت دارد. بايد در جامعه به نقطه وحدت و اتحاد بيشتر برسيم و نگذاريم در جامعه انشقاق به وجود بيايد، فاصله‌ها را كم كنيم. روحاني ادامه داد: يكي از وعده‌هاي ديگري كه اين دولت از روز اول به مردم داده اين است كه اين دولت، دولت آشتي است و مي‌خواهد گروه‌ها، جناح‌ها و افكار را به هم نزديك كند بنابراين حركت ما بايد به سمت اجراي برنامه‌اي باشد كه به مردم وعده داديم و مردم با راي خودشان مصوب كردند.

اگر كسي فكر كند كشور بدون رابطه با جهان به توسعه  مي‌رسد   حتما   اشتباه   مي‌كند

رييس دستگاه اجرايي با طرح اين سوال كه براي پيشرفت و حركت به جلو و براي دستيابي به اقتصاد مقاومتي در زمينه رابطه با ديگران بايد چه كاري انجام دهيم؟ اظهار داشت: اينكه بعضي‌ها فكر مي‌كنند كشوري مي‌تواند بدون رابطه با بيرون به رشد و توسعه برسد حتما اشتباه مي‌كنند. روحاني ادامه داد: مي‌شود زندگي بخور و نمير داشت و مردم هم مي‌توانند زندگي كنند. مي‌شود از جيب مردم هم برداشت كرد. رشد منفي يعني همين، يعني ثروت مردم را كاهش دادن. رييس‌جمهوري اضافه كرد: كشور را مي‌شود همه جور اداره كرد. اما اگر مي‌خواهيم به رشد برسيم آن هم نه رشد دو يا سه درصد، رشد قابل قبول، چهار يا پنج درصد ما كه در برنامه چشم‌انداز 20 ساله بنا بود حداقل رشد ما هشت درصد باشد. كجاست؟ روحاني خاطرنشان كرد: اگر حساب كنيد در 10 سال اول سند چشم‌انداز، رشد 5/2 درصد داشته ايم، ما دنبال اين بوديم كه 5/2 درصد در 10 سال اول به دست بياوريم؟ رييس‌جمهوري تاكيد كرد: در هر برنامه‌اي نيمه اول آن شتاب زياد دارد و نيمه دوم ديگر دوران جواني برنامه تمام شده است.

هيچ كشوري در انزوا به توسعه نمي‌رسد

وي با تاكيد بر اينكه مردم ايران همواره در صحنه هستند، گفت: امروز بايد با عمل به برنامه كه طبق قانون اساسي برنامه به عهده رييس‌جمهوري و اجرا به عهده همه مجريان است، كارها را پيش ببريم. رييس‌جمهوري افزود: طبق قانون اساسي، مسووليت برنامه‌ها و خط مشي‌ها بر عهده شخص رييس‌جمهوري است كه با مشورت وزيران كار را پيش مي‌برد و اجرا هم به عهده مجريان است و شما مسووليت سنگيني را در اين زمينه بر عهده داريد. روحاني اضافه كرد: اگر رشد و توسعه مي‌خواهيم، بايد با جهان رابطه داشته باشيم. همواره در طول تاريخ، يكي از راه‌هاي توسعه كشورها تجارت بين المللي بوده است حتي در دوران قبل از اسلام بازاري كه در مكه وجود داشت، آن منطقه را رشد داده بود. رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه امروز تنها بحث تجارت در ميان كشورها مطرح نيست، گفت: امروز بحث روابط فرهنگي، علمي و روابط منطقه‌اي و بين‌المللي مطرح است؛ چنان چه امكان ندارد كشوري در انزوا به توسعه قابل قبول برسد. روحاني با اشاره به اينكه كسي نمي‌تواند ما را منزوي كند، گفت: البته ممكن است خودمان، خودمان را منزوي كنيم، اگر متحد باشيم و با تدبير كار را جلو ببريم، هيچ كشوري نمي‌تواند ما را منزوي كند.

 به دنبال منافع  يك طرفه نيستيم

روحاني اظهار داشت: نخستين قدم در سياست خارجي ما بي‌ترديد روابط خوب با همسايگان است. اين مساله هم از نظر امنيت ملي و هم از نظر فرهنگي بسيار مهم است. همه كشورهاي منطقه از لحاظ فرهنگي با ما متصل هستند، ما شرايطي ويژه و خاصي با همسايگان‌مان داريم و بسياري از امور اقتصادي، اجتماعي و سياسي بدون همكاري همسايگان امكان‌پذير نيست. رييس شوراي عالي امنيت ملي افزود: ما هيچ‌وقت دنبال منفعت يك‌طرفه نيستم. بازي برد - برد فقط در مساله هسته‌اي نيست؛ ما مي‌خواهيم روابط‌مان در جهان اين‌گونه باشد، سر هيچ كشوري كلاه نمي‌گذاريم و نمي‌گذاريم كسي سر ما كلاه بگذارد. روحاني ادامه داد: اين ملت روابطي با همسايگان و كشورهاي ديگر مي‌خواهد كه به نفع دو ملت باشد. ما رابطه‌اي با عراق نمي‌خواهيم كه صرفا به نفع ايران باشد، مي‌خواهيم به نفع ايران و عراق باشد. ما رابطه‌اي با تركيه و همه كشورهاي شمالي، شرقي و جنوبي مي‌خواهيم كه به نفع دو كشور باشد. رييس قوه مجريه خطاب به استانداران تاكيد كرد: سال آينده بسيار حساس است، به ويژه از لحاظ سياسي شما بايد دو انتخابات مهم و ملي مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري را برگزار كنيد. ان‌شاءالله هم امور سياسي، اجتماعي، فرهنگي ما به نحو احسن انجام شود. روحاني ادامه داد: البته اين نكته هم مغفول ما نيست كه رشد و توسعه ما در سايه امنيت ما است و امنيت بهتر هم ان‌شاءالله با نيروهاي مسلح، نيروهاي امنيتي، هماهنگي و همفكري شما تامين مي‌شود. شما خودبه‌خود رييس شوراي تامين استان‌ها هم هستيد، اين مسووليت به عهده شماست. رييس‌جمهوري در پايان با تاكيد بر همكاري با قواي مقننه و قضاييه اضافه كرد: بايد اين همكاري‌ها را بيشتر كنيم تا ان‌شاءالله به نحو مطلوب به نقطه‌اي برسيم كه مورد انتظار مردم و رضايت خداوند است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون