• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3987 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ دي

مي‌خواهيم نفس بكشيم اما نمي‌توانيم

وجيهه قنبري

مي خواهيم نفس بكشيم اما نمي‌توانيم. نفس‌هاي‌مان سخت و كوتاه شده است. نفس ما تهراني‌ها سال‌هاست كه در پاييز و زمستان مي‌گيرد و همراه با آن صداي‌مان، سرفه مي‌كنيم و با دست چشم‌هاي‌مان را مي‌ماليم و به تپش قلب‌مان گوش مي‌دهيم كه شدت گرفته است.
وقتي ۴ميليون خودرو و ۳ميليون و ۵۰۰هزار دستگاه موتوسيكلت در شهر بالا و پايين مي‌روند ديگر جايي براي نفس كشيدن نمي‌ماند. هر سال تعداد خودروها و بيماران قلبي و ريوي بيشتر مي‌شود. ما هم هرسال بي‌نفس‌تر مي‌شويم و دعا مي‌كنيم. دعا مي‌كنيم باد و باران و برف، جهنم غلظت مواد شيميايي هوا و ذرات معلق را به بهشت تبديل كند. اين كار هرساله ما است چه عيسي كلانتري، رييس سازمان حفاظت محيط زيست درخواست كند و چه درخواست نكند. ما سال‌هاست كه مي‌دانيم آلاينده‌هاي متحرك عامل ۷۰ درصد آلودگي هواي تهران هستند، چه علي اعطا، سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران آن را اعلام كند و چه اعلام نكند.  ما خيلي سال است كه مي‌دانيم كه هواي تهران بحراني است. از وقتي كه نفس‌هاي‌مان به شماره افتاد فهميديم، خطر جدي است، موضوع مرگ و زندگي و بهره‌مندي از ابتدايي‌ترين حق انساني است. جدي‌تر شديم اما همه‌چيز در حد ارايه آمار، گوشزد خطرهاي احتمالي و انتشار بيانيه و ابلاغ قانون باقي ماند. از زماني كه فعالان محيط زيست با انتشار بيانيه‌اي موسوم به«هواي تهران 74» از خطرهاي آلودگي هوا گفتند و زنگ بي‌نفس شدن‌مان را به صدا درآوردند، بيش از 20 سال مي‌گذرد و تهران همچنان آلوده‌ترين هوا را دارد. انگار راه‌حل‌ها نمي‌توانستند از ميان كاغذ‌ها راهي به سوي كوچه و خيابان‌هاي تهران پيدا كنند. شايد هم راهي يافتند اما نتوانستند تهران را نجات دهند. سال 1378 طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران در هفت محور تدوين و يك ‌سال بعد، كميته اجرايي طرح جامع كاهش آلودگي هوا تشكيل شد، تيرماه سال 96 نيز قانون هواي پاك از سوي دولت، به مجلس شوراي اسلامي ارايه و تصويب شد. اما هواي تهران هوا نشد، تا به همين امروز. واقعيت اين است كه تهران با وجود آلاينده‌ها و ساكنان رو به رشدش نمي‌تواند نفس بكشد و آن طور كه وحيد حسيني، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران مي‌گويد: هزينه اقتصادي آلودگي هواي تهران بين ۱۲ تا ۱۵ هزار ميليارد تومان است. هزينه‌اي كه مي‌تواند براي راهكاري مناسب و قابل اجرا براي داشتن آسماني آبي و هوايي براي نفس كشيدن به كار گرفته شود. آلودگي هواي تهران به دليل سوخت باشد يا خودروها، صنايع آلاينده و ساخت و سازها، راهكارش جلسات
پي در پي بي‌حاصل و ارايه و اجراي طرح‌هاي كوتاه‌مدت لحظه‌اي مثل زوج و فرد كردن تردد خودروها و تعطيلي مدارس نيست. براي زنده ماندن تهران و ساكنانش بايد فكري كرد. استفاده از سوخت جايگزين، بهره‌گيري از خودروهاي برقي، جلوگيري از ساخت و سازهاي بي‌رويه حرف‌هايي است كه به دل مي‌نشيند، اما بايد پرسيد چرا اين راهكار‌ها از حرف به عمل درنمي‌آيند؟
روزنامه‌نگار

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون