• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3989 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ دي

اسماعيل هنيه و محمود عباس ديدار مي‌كنند

استمرار روند آشتي قاهره

شهاب شهسواري | در شرايطي كه اعتراض به اعلاميه دولت امريكا در سرزمين‌هاي فلسطيني و كشورهاي اسلامي بعد از چهار هفته ادامه پيدا كرده است، سران دو گروه اصلي فلسطيني اعلام كرده‌اند كه براي ادامه روند آشتي به زودي با يكديگر ديدار و گفت‌وگو مي‌كنند. با اعلام شهادت جمال محمد مصلح، جوان فلسطيني كه روز جمعه در چهارمين راهپيمايي جمعه خشم فلسطينيان به دليل تيراندازي نظاميان رژيم صهيونيستي، زخمي شده‌بود، شمار شهداي چهار جمعه خشم، كمتر از يك ماه بعد از بيانيه دونالد ترامپ در مورد قدس، به 17 فلسطيني رسيد. به گفته سخنگوي وزارت بهداشت فلسطين، جمال محمد مصلح، روز جمعه در راهپيمايي مسالمت‌آميز فلسطينيان در كمپ آوارگان البريج در نزديكي نقاط تماس توسط آتش مستقيم سربازان رژيم صهيونيستي به‌شدت زخمي شده‌بود. چند صد فلسطيني نيز طي چهار جمعه گذشته در تظاهرات جمعه خشم در كرانه باختري رود اردن و نوار غزه، به دليل برخورد خشن نيروهاي نظامي رژيم صهيونيستي زخمي شده‌اند. به گزارش رسانه‌هاي فلسطيني اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي حماس و محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني، توافق كرده‌اند تا به زودي در قاهره با يكديگر رودررو ديدار كنند. اين ديدار در راستاي ادامه تلاش‌ها براي روند آشتي گروه‌هاي فلسطيني انجام مي‌شود. اين تصميم پس از ديدار روز پنجشنبه عزام الاحمد، رييس كميته سياسي جنبش فتح با مقامات مصري در قاهره اعلام شد. محمود عباس بعد از اعلام تصميم دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا براي به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، تاكيد كرده‌بود كه ديگر امريكا را به عنوان ميانجي صلح قبول ندارد. از سال 2007 و بعد از اينكه تشكيلات خودگردان فلسطيني نتيجه انتخابات داخلي فلسطينيان را نپذيرفت و حماس تصميم گرفت دفاتر دولتي را در غزه از اختيار تشكيلات خودگردان خارج كند، با اين حال اكتبر سال جاري مقامات دو گروه در قاهره توافقي براي آشتي امضا كردند كه بر اساس آن مقامات دولت خودگردان به نهادهاي مستقر در نوار غزه باز مي‌گشتند. اقدام اخير دولت امريكا در مورد به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم اشغالگر، احتمال توافق ميان دو گروه را افزايش داده است، هر چند گروه حماس در همراهي با ديگر گروه‌هاي نوار غزه، معتقدند كه دولت خودگردان بايد تعهد به توافق‌هاي اسلو در مورد حفظ امنيت مناطق اشغالي كرانه باختري رود اردن را كنار بگذارد.
طي روزهاي گذشته مقامات جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) بر تلاش اين گروه براي توسعه و گسترش روابط با متحدان قديمي‌اش ايران و قطر تاكيد كرده‌اند. هر چند قطر به عنوان يك دولت نزديك به اخوان‌المسلمين، بعد از آغاز بحران سوريه، ميزباني دفاتر حماس را پذيرفته‌بود، اما بعد از بحران ديپلماتيك اخير بين كشورهاي عربي خليج فارس و بعد از آن مشاركت حماس در گفت‌وگوهاي آشتي قاهره، در مقابل انتخاب سختي ميان قطر و مصر قرار گرفته‌بود. به گزارش ايسنا خالد مشعل، رييس پيشين دفتر سياسي جنبش حماس كه اخيرا به مراكش سفر كرده است در گفت‌وگو با پايگاه خبري العمق المغربي تاكيد كرد: «روابط ما با ايران گسترش يافته است و ما اصحاب يك قضيه مقاومت هستيم و به حمايت همه نياز داريم. ما از قبل با ايران رابطه داشتيم و همچنان تداوم دارد. بدون شك روابط ما با ايران در چند سال گذشته تحت تاثير برخي مسائل قرار گرفت اما اين روابط هيچ‌وقت قطع نشد و ما حق داريم و واجب مي‌دانيم كه با ايران و غير ايران سياست باز در پيش بگيريم.» مشعل در مورد روابط حماس با حزب‌الله لبنان گفت: «با حزب‌الله به عنوان يك مقاومت روابط تاريخي داريم و خواهيم داشت.»از سوي ديگر محمد العمادي، سرپرست كميته ملي بازسازي غزه و سفير قطر در فلسطين، دو هفته پيش بار ديگر به نوار غزه رفت. هر چند از سال 2012، العمادي به صورت مستمر سفر به نوار غزه را در برنامه كاري خود دارد، اما المانيتور در گزارشي مي‌نويسد سفر اخير العمادي، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. به نوشته المانيتور حماس طي ماه‌هاي گذشته تلاش كرده است رابطه متوازني در رويكرد خود به دوحه و قاهره ايجاد كند. باسم نعيم، از مقامات حماس به المانيتور گفته است كه رابطه حماس با دوحه رابطه‌اي استراتژيك است. وي همچنين تاكيد كرده كه حماس دولت قطر را كاملا در جريان پيشرفت‌هاي اخير در گفت‌وگوهاي آشتي به ابتكار قاهره قرار مي‌دهد. به نوشته المانيتور، قطر در عين حال كه از توافق آشتي فتح و حماس حمايت مي‌كند، نگران نزديكي حماس به محمد دحلان يكي از رهبران فتح است كه از سوي عربستان سعودي به عنوان آلترناتيو محمود عباس شناخته مي‌شود. دوحه محمد دحلان را بخشي از محور ضد قطري كشوري حاشيه خليج فارس حساب مي‌كند.
تعدادي از دختران دبيرستاني اسراييلي با ارسال نامه‌اي به رهبران رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه به دليل رفتار نژادپرستانه و ادامه اشغال‌گري سرزمين‌هاي فلسطيني، حاضر به عضويت در نيروهاي دفاعي اسراييل نيستند. بر اساس قوانين رژيم صهيونيستي، هر دختر اسراييلي بايد بلافاصله بعد از ورود به سن 18 سالگي براي سربازي وارد ارتش شود. 63 دختر دبيرستاني كه اين نامه را به صورت سرگشاده خطاب به بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير، نفتالي بنت، وزير آموزش، گادي ايزنكوت، رييس ستاد مشترك ارتش و آويگدور ليبرمن، وزير دفاع اين رژيم امضا كرده‌اند. در اين نامه آمده است: «ارتش سياست‌هاي نژادپرستانه دولت را براي زير پا گذاشتن حقوق اساسي بشر اجرا مي‌كند و در يك محل واحد يك قانون مجزا براي برخورد با اسراييلي‌ها و يك قانون مجزا براي برخورد با فلسطيني‌ها دارد. » اين دختران يهودي بدون توجه به احتمال بازداشت و زنداني شدن به دليل غيبت گفته‌اند كه «تصميم گرفته‌ايم در اشغال‌گري و سركوب مردم فلسطيني، كه باعث مي‌شود مردم به دو دسته متخاصم تقسيم شوند، مشاركت نكنيم. مادامي كه مردم تحت اشغال زندگي كنند، حقوق بنياني آنها و حقوق ملي‌شان نقض مي‌شود و امكان رسيدن به صلح وجود ندارد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون