• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3989 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ دي

اولين واكنش رسمي وزارت ورزش به حضور بانوان در ورزشگاه با چهره مردانه

موضوع جديدي نيست!

حميد رعنا

 

سال‌هاست مسوولان ورزش ايران درباره فراهم بودن يا نبودن شرايط ورود زنان به استاديوم‌ها بحث مي‌كنند اما هنوز به تصميم‌گيري نهايي نرسيده‌اند. نظرات موافق و مخالف آنقدر زياد است كه نتيجه‌گيري خاصي را در پي نداشته است. فيلم «آفسايد» سال‌ها پيش به ماجراي ورود زنان به استاديوم‌هاي ورزشي پرداخته بود. آخرين اظهارنظر فريبا محمديان، معاونت امور بانوان ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در اين خصوص اينگونه بود: «در حال حاضر اصلاح و تغيير فرهنگ به كندي صورت مي‌گيرد و ما نياز به زمان داريم. ما از همه كساني كه در اين حوزه به دنبال آن هستند تا چنين اتفاق خوبي رقم بخورد، تقاضا داريم فارغ از اقدامات هيجاني اجازه دهند با اقدامات مديريتي و گام به گام اين مساله را جلو ببريم. ما نيز دوست داريم شرايط حضور بانوان در ورزشگاه‌ها با حفظ شؤونات يك زن شايسته فراهم شود اما به هر شكل اين مساله نياز به زمان دارد.» حالا در ورزش كشور با پديده تازه‌اي روبه‌رو هستيم. براي ديدارهاي استقلال و پرسپوليس دختراني وارد مي‌شوند كه با ريش و ظاهري مردانه گريم مي‌كنند و با وجود همه خطرات، خودشان را به استاديوم‌هاي ورزشي مي‌رسانند. آنها حتي عكس خودشان را منتشر مي‌كنند و بدون ترس در تهران و شهرستان از كارشان مي‌نويسند. اين رويه حالا تيدبل به تازه‌ترين دغدغه براي مسوولان ورزش ايران شده است. خبرگزاري مهر در گزارشي نوشت: حالا «ريشو»هاي عاشق فوتبال به تازه‌ترين دغدغه مسوولان تبديل شده‌اند. با اين پديده بايد چه كرد؟ آيا بايد مثل گذشته با آنها برخورد كرد و درهاي ورزشگاه را به روي‌شان بست؟ آيا بايد درها را به روي‌شان باز كرد تا با احترام و به دور از هر گونه پنهان‌كاري وارد ورزشگاه شوند؟ قطعا تصميم‌گيري در اين مورد خارج از حيطه اختيارات مسوولان ورزش است. اما تا چه زماني بايد تعيين تكليف اين موضوع طول بكشد و هر بار چنين اتفاقاتي كه خيلي هم پسنديده نيست نمايان شود؟
كمتر از يك‌ماه پيش مدبر، مدير توسعه و تجهيز اماكن ورزشي در گفت‌وگويي در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و بحث زيرساخت‌ها نيز اعلام كرد: «زيرساخت براي بانوان از نظر ما هم هست و هم مي‌تواند ايجاد شود. كار سختي نيست كه ورود بانوان به ورزشگاه‌ها انجام شود. تصميم جاي ديگري بايد گرفته شود همانطور كه گفتم زيرساخت‌ها براي زنان وجود دارد اما مراجع ذي‌صلاح بايد تصميم بگيرند، ما آمادگي كامل داريم.»
اما اولين واكنش وزارت ورزش و جوانان به اين اتفاق جالب است. گويي اين اتفاق چندان آنها را متعجب نكرده است. محمدرضا داورزني در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه‌ها با چهره مردانه گفت: «اين موضوعي است كه از سال‌هاي گذشته درگير آن هستيم و وزارت در حال پيگيري و برطرف ساختن آن است. البته هدف اصلي ما حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها است. وزارت سعي مي‌كند شرايط را براي رشته‌هايي كه تماشاي آنها مشكل شرعي ندارند را براي عموم و خانواده‌ها فراهم سازد.» او درمورد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفت: «اين مورد جزو موردهايي است كه وزارت ورزش در حال پيگيري است. در خيلي از رشته‌هاي ورزشي كه مشكلي از قبل وجود نداشته خانواده‌ها مي‌آيند و مسابقات را تماشا مي‌كنند در برخي رشته‌ها هم بايد شرايط فراهم شود. اين عكس‌هايي هم كه در فضاي مجازي مي‌آيند، بحث جديدي نيست بلكه سرعت انتقال اخبار بالا رفته است و بازتاب پيدا مي‌كند.» داورزني گفت: «بحث فقط فوتبال نيست ما علاقه‌منديم كه در شرايط امن خانواده‌ها هم بيايند و مسابقات را در رشته‌هايي كه از لحاظ شرعي مشكل ندارند، تماشا كنند.»
حالا مديران عالي وزارت ورزش در نقطه حساسي براي تصميم‌گيري قرار دارند. آنها بايد راه‌حلي براي اين پديده بيابند. هرچند برخي از مراجع رسما اعلام كردند با اين تصميم مخالف هستند اما برخي نمايندگان زن مجلس به خبرنگاران گفتند كه در حال رايزني و بيان اطلاعات تازه جهت رفع سوءتفاهم‌ها هستند و حتي طيبه سياووشي، نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: «برخي از علما با توضيحاتي كه به واسطه دوبار حضورم در ورزشگاه دادم پذيرفتند اما برخي قبول نكردند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون