• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3989 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ دي

چيني‌ها چطور اقتصاد فوتبال را متحول خواهند كرد

منچسترسيتي در سوداي فتح دنيا

نويد صراف

 

پربيراه نيست اگر بگويم فوتبال اكنون بزرگ‌ترين درام روي كره زمين است، چراكه جنگ، عشق، اوج، فرود، ثروت و نبرد نيروها، همگي در اين ورزش جمع شده. در واقع مي‌توان فوتبال را، ترجمه‌اي جديد و بسيار متمدنانه از جنگ‌هاي گلادياتوري ناميد و همان طور كه مي‌دانيد در هر جنگي، اين قدرت اقتصادي است كه نقشي كليدي در مشخص شدن چهره طرفِ پيروز ايفا مي‌كند.
افزايش عجيب علاقه ثروتمندان چيني براي خريد سهام باشگاه‌هاي مطرح فوتبال جهان در چند سال اخير نيز از همين قضيه نشات مي‌گيرد؛ علاقه‌اي كه پاي چيني‌ها را بعد از اسپانيا، به انگليس نيز گشود و آنها با در اختيار گرفتن 13 درصد از سهام باشگاه منچسترسيتي، گامي بزرگ به سوي بهره‌برداري از صنعت فوتبال برداشتند. باشگاه منچسترسيتي در سال 2009 توسط سرمايه‌داران اماراتي خريداري شد و گزارش‌ها حاكي از آن است كه مبلغ پرداختي براي 13 درصد سهام باشگاه از سوي چيني‌ها، دقيقا برابر با همان مبلغي بود كه مالكان اماراتي در آن سال براي خريد اين باشگاه پرداخت كردند. جالب‌تر اينكه من‌سيتي زماني تيمي درجه دو در انگليس محسوب مي‌شد اما اكنون با حضور پپ گوارديولا، در جزيره يكه‌تازي مي‌كند و بدون شك به يكي از غول‌هاي فوتبال اروپا تبديل شده. پيشرفتي غيرقابل چشم‌پوشي كه نه صرفا دلايل فني، بلكه افزايش فعاليت و قدرت اقتصادي باشگاه خارج از مستطيل سبز نيز در شكل‌گيري‌اش نقشي پررنگ ايفا كرده است.
حال از انگليس خبر مي‌رسد كه باشگاه منچسترسيتي، پس از حضور در ايالات متحده امريكا، استراليا و ژاپن، اكنون در آستانه ورودي قدرتمند به بازار وسيع و پرسود چين قرار دارد. سيتيزن‌ها در شرف امضاي قراردادي هستند كه به واسطه آن، به استعدادهاي فوتبال چين دسترسي خواهند يافت.
ماجرا از اين قرار است كه مسوولان آكادمي آبي‌هاي منچستر، با آكادمي «كايون» (Kaiwen) كه مهم‌ترين و باپرستيژترين آكادمي فوتبال در كشور چين است، به توافق رسيده تا مركز تمريني جديدي را با پيشرفته‌ترين امكانات در شهر پكن افتتاح كنند. به اين ترتيب، از يك سو، مسوولان منچسترسيتي مي‌توانند سريعا با بازيكنان جوان مدنظر خود قرارداد منعقد كرده و از فروش آنها در آينده‌اي نه‌چندان دور، سودي چشمگير كسب كنند و از سوي ديگر نيز، افتتاح اين مركز تمريني پيشرفته با حضور مربيان حرفه‌اي از انگليس، موجب پيشرفت نسل جديد علاقه‌مند به فوتبال در چين خواهد شد؛ يعني يك بازي برد-برد. براساس برنامه‌ريزي‌هاي اعلام شده، 25 عضو برتر اين آكادمي، در تابستان به انگليس منتقل خواهند شد تا در آكادمي اصلي سيتيزن‌ها در منچستر و زيرنظر مربيان اصلي تيم و در راس آنها، پپ گوارديولا، به تمرين و يادگيري بپردازند.
مارك ژو، مدير دپارتمان آموزشي آكادمي «كايون» در رابطه با اين همكاري جديد مي‌گويد: «منچسترسيتي يكي از بزرگ‌ترين و حرفه‌اي‌ترين باشگاه‌هاي جهان است اما فراموش نكنيد كه مهم‌ترين عامل موفقيت در فوتبال، هماهنگي ذهن با بدن است. در واقع بايد همانقدر كه به آمادگي بدني و بالا بردنش فكر مي‌كنيم، ذهن نسل جوان را نيز متناسب با آن، پرورش دهيم. حضور باشگاه بزرگي همچون سيتي در پكن، به ما در پرورش و رشد ذهن نسل جديد، كمك شاياني خواهد كرد.»
از سوي ديگر، آكادمي «كايون» در كشورهايي همچون كره جنوبي، هند، ژاپن و ازبكستان نيز صاحب مراكز آموزشي متعدد است و به زودي نيز دو مركز آموزشي جديد در برزيل و آرژانتين افتتاح خواهد كرد. به اين ترتيب، سيتيزن‌ها با شروع همكاري با اين آكادمي، در واقع در يك پروژه بسيار بزرگ و وسيع شريك شده‌اند.
اما اين تنها شروعي است بر حضور آبي‌هاي منچستر در چين. تام گليك، مدير تبليغاتي گروه فوتبال سيتي، چندي پيش با رونمايي از روياي مالكين متمول باشگاه از حضور در ليگ‌هاي چين و هند گفت: «بازارهاي فوتبالي در حال رشد زيادي در سرتاسر دنيا وجود دارند؛ بازارهايي مانند چين و هند. در حال حاضر در چين فعاليت‌هايي را آغاز كرده‌ايم. مكان هيجان‌انگيزي براي ورود فوتبال است و دولت چين تمركز زيادي روي اين موضوع دارد و ما نيز به‌شدت روي اين موضوع تمركز كرده‌ايم.»
اكنون بر اساس گزارش «اسكاي‌اسپورتس»، شروع اين روياپردازي براي سيتيزن‌ها بسيار نزديك است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون