• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3188 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۴ اسفند

نشست تعدادي از فرماندهان نظامي با منصور هادي در جنوب يمن

تشكيل پايگاه جنگ در عدن

يمن كه روزگاراني «يمن السعيد» يا «يمن خوشبخت» ناميده مي‌شد، روزهاي سخت و تعيين‌كننده‌اي را پشت سر مي‌گذارد. اگرچه شرايط مبهم صنعا، پيش‌بيني اينكه تحرك آينده طرف‌هاي درگير در اين كشور، از رييس‌جمهور مستعفي عبدربه منصور هادي، تا شوراي خليج فارس يا شوراي امنيت سازمان ملل و حتي حوثي‌ها چه خواهد بود را دشوار كرده است، با اين حال روندها از قرار گرفتن شبه‌جزيره يمن بر سيل امواج خروشان درياي سرخ و عرب حكايت دارد.
تحولات اخير حكايت از آن دارد كه رييس‌جمهوري مستعفي يمن از صنعا گريخته و حلقه قدرت خود را در عدن در جنوب يمن ايجاد كرده است؛ تحولي كه بيش از پيش سناريوي مداخله نظامي در يمن و تجزيه اين كشور را تقويت كرده است. شواهد نشان مي‌دهد جدايي‌طلباني كه در منازعه قدرت در صنعا تمام قد در پشت عبدربه منصور هادي قرار داشتند، اكنون بر گرد او در تدارك تشكيل يك پايگاه قدرت هستند.  اين در حالي است كه منصور هادي پس از انتشار بيانيه قانون اساسي از سوي حوثي‌ها از قدرت كناره‌گيري كرده بود و ظاهرا تاكيد داشت با تشكيل شوراي رياستي موافق است، اما حالا پس از خروج فرارگونه از صنعا، مي‌گويد از استعفايش عقب‌نشيني كرده و خود را رييس‌جمهور قانوني و مشروع اين كشور مي‌داند و همه اقدامات و انتصابات حوثي‌ها در يمن را غيرقانوني اعلام مي‌كند.
اما نكته حايز اهميت اين است كه منصور هادي با استقرار در جنوب يمن، خواستار قرار گرفتن يمن در مسير سياسي تدوين شده در چارچوب طرح شوراي همكاري خليج فارس شده است، طرحي كه وزنه را به نفع
جدايي طلبان جنوب عليه  حوثي‌ها    سنگين‌تر مي‌كند. بر اساس گزارش‌ها در اين راستا عبدربه منصور هادي در نشستي با فرماندهان نظامي يمن و مديران محلي در عدن، تلاش‌هاي خود براي تدارك يك جبهه عليه حوثي‌ها را تشديد كرده است. اين سناريو بدبينانه، در حالي رنگ واقعيت مي‌گيرد كه همزمان برخي رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه يمني گزارش داده‌اند تعدادي از كشورهايي كه اخيرا سفارت خود در صنعا را تعطيل كرده بودند، قصد دارند ظرف چند روز سفارت‌شان را به شهر عدن در جنوب يمن منتقل كنند. در عين حال گفته مي‌شود علي عبدالله صالح، رييس‌جمهوري پيشين يمن از صنعا خارج شده و به مكان نامعلومي رفته است. شاهدان گفته‌اند شنبه شب هشت خودروي زرهي و كادرهاي نظامي را ديده‌اند كه از منزل وي خارج مي‌شدند. لازم به ذكر است ناظران بر اين باورند كه بازيگران بين‌المللي حامي هر دو طرف قانوني يمني در جنوب و شمال، سياست‌ فاقد ديدگاه و استراتژي روشن هستند و مداخله نظامي در يمن يا تجزيه اين كشور شرايط را كاملا براي گروه‌ها و سازمان‌هاي تروريستي مانند القاعده فراهم مي‌كند، اما در مجموع به نظر مي‌رسد دست‌هايي در حال سوق دادن يمن به سوي اين شرايط  مهلك  هستند. اخيرا سازمان امنيت داخلي يمن سندي را منتشر كرده كه به موجب آن، طرحي براي عراقي كردن يمن با هدف صرف شدن منابع ذخيره ارزي سعودي در اين جنگ وجود دارد. اين در حالي است كه با وجود اصرار برخي سناتورهاي امريكايي بر اعزام نيرو به يمن، اما از سوي كاخ سفيد هيچ نشانه‌اي براي گردن نهادن به اين فشارها مشاهده نمي‌شود. با اين حال شرايط كنوني در شبه‌جزيره يمن نفس‌ها را در سينه ناظران حبس كرده است.
واكنش حوثي‌ها
اعضاي جنبش انصارالله اعلام كرده‌اند كه عبد ربه منصور هادي، رييس‌جمهوري مستعفي يمن به خواست خود در صنعا اقامت كرده بود و اجباري در حضور وي در پايتخت يمن وجود نداشت.
عابد مهذري از اعضاي جنبش انصارالله، درباره تغيير سياست اين جنبش، پس از فرار منصورهادي به عدن، تاكيد كرد: رييس‌جمهوري مستعفي يمن به زودي مجبور خواهد شد، اموال غارت شده از خزانه دولت و سلاح‏هاي ارسالي به عدن و همچنين هواپيماي رياست‌جمهوري را كه با آن به اين شهر فرار كرده است، پس دهد، زيرا رفتن منصور هادي به عدن چيزي را تغيير نمي‌دهد. اين عضو جنبش انصار‌الله يمن افزود: عبدربه منصور هادي در نظر دارد در جنوب يمن ضد جنبش انصارالله هرج و مرج راه‌اندازي كند اما وي بايد بداند كه اين جنبش ساكت نخواهد ماند.
«ضيف‌الله الشامي»، عضو ديگري از گروه انصارالله گفته است: فرار منصور هادي به عدن (جنوب يمن) در شرايطي كه احزاب سياسي بر سر تشكيل شوراي رياستي به توافق اوليه رسيدند، گامي غيرمسالمت‌آميز است اما اين اقدام تاثيري بر روند عمليات سياسي
نخواهد گذاشت.
يك عضو ارشد انصارالله يمن نيز در واكنش به فرار رييس‌جمهور مستعفي يمن به استان عدن در تشريح اقدامات مخاطره‌آميز وي، عبدربه منصور هادي را از فرماندهان القاعده در جنوب يمن توصيف كرد.
«يوسف الفيشي» از رهبران جنبش انصارالله يمن، در واكنش به استقرار «عبد ربه منصور هادي» به استان عدن، اين اقدام وي را در راستاي تخريب كشور و فتنه‌انگيزي دانست و گفت: او فرمانده يكي از دسته‌هاي القاعده شده است كه هدف آنها ويراني جنوب يمن است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون