• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3188 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۴ اسفند

به بهانه نجات مقبره جد بنيانگذار عثماني انجام شد

ماجراجويي كماندويي تركيه در خاك سوريه

رجب طيب اردوغان رييس‌جمهوري تركيه كه متهم به تلاش براي احياي امپراتوري عثماني است، براي حفاظت از مقبره «سليمان شاه» پدربزرگ عثمان اول، بنيانگذار امپراتوري عثماني، نيروهاي نظامي تركيه را عازم سوريه كرده است. ظاهرا ماموريت نظاميان تركيه نجات مقبره و سربازان محافظ مقبره است. خبرها حكايت از آن دارد كه تاكنون در جريان اين عمليات، يك سرباز ترك كشته شده است. منابع دولتي تركيه مدعي‌اند ماموريت با موفقيت انجام شده است؛ ماموريتي كه روز گذشته با طلوع آفتاب از آن پرده برداشته شد. براساس گزارش‌ها شامگاه شنبه شب، نيروهاي نظامي تركيه با عبور از شهر كوباني وارد خاك سوريه شده بودند. اين عمليات با مشاركت ۵۷۲ سرباز كوماندوي ارتش تركيه و با موافقت كردها و براي نجات ۴۰ سربازي صورت گرفت كه در اين منطقه از آرامگاه پدربزرگ بنيانگذار امپراتوري عثماني محافظت مي‌كردند.
پس از انتشار خبرها درباره ورود نظاميان تركيه به خاك سوريه، احمد داوداوغلو، نخست‌وزير تركيه در اين رابطه در حساب توييتري خود نوشت كه اين عمليات ارتش تركيه با موفقيت صورت گرفته است. بعد از آن نخست‌وزير تركيه درحالي كه نجدت اوزل فرمانده ستادمشترك نيروهاي مسلح تركيه و عصمت ايلماز وزيردفاع تركيه در كنارش بودند گزارش عمليات انتقال جسد سلطان سليمان را به خبرنگاران ارايه كرد. داوود اوغلو اعلام كرد كه در اين عمليات درگيري خاصي با نيروهاي داعش رخ نداده و تنها يك نفر از سربازان تركيه در اثر يك حادثه جان خودرا از دست داده است. وي در ادامه گفت نيروهاي تركيه كه با تعدادي زره پوش و تانك همراهي مي‌شدند پس از بازيابي باقي مانده جسد سلطان سليمان، مقبره وي را با بمب منهدم كردند كه مورد استفاده احتمالي داعش قرار نگيرد. داوود اوغلو اعلام كرد اميدوار است كه پس از آرام شدن اوضاع در سوريه، جسد به محل دفن قبلي باز گردانده شود. لازم به ذكر است مقبره سليمان شاه پدر بزرگ عثمان اول، بنيان‌گذار امپراتوري عثماني  در خاك  سوريه قرار داشت.
فرانسه كه پس از جنگ جهاني اول منطقه‌اي سوريه را ترك مي‌كرد، در قراردادي در سال ۱۹۲۱ با تركيه، مسووليت حفاظت از اين مقبره را به دولت تركيه سپرد. اما نكته حايز توجه اين است كه با آنكه آرامگاه سليمان شاه، زير كنترل داعش است، اكنون ترك‌ها توانسته‌اند ماموريت اخير خود را با كمترين هزينه انجام دهند. در واكنش به اين ماجراجويي تركيه، وزارت‌خارجه سوريه، اين اقدام را محكوم كرده و آنكارا را به تجاوز آشكار به خاك اين كشور متهم كرده  است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون