• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3993 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ دي

شرط و شروط براي رفع فيلتر

فيلتر شبكه‌هاي مجازي پرمخاطبِ تلگرام و اينستاگرام از روز دوشنبه آغاز شد. نقش اين شبكه‌هاي مجازي در گسترش و تهييج مردم براي شركت در تظاهرات‌ها و تجمعات در سراسر كشور مهم‌ترين دليل اعمال محدوديت براي شبكه‌هاي مجازي قلمداد شده بود. همان روزهاي اول اعمال فيلتر نيز محمد‌جواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات اعلام كرده بود كه اين محدوديت‌ها ادامه‌دار نخواهد بود. حالا چند روز پس از تجمعات كه فضاي كشور مقداري آرام گرفته است، صحبت‌هايي مبني بر رفع فيلتر اين شبكه‌هاي مجازي پرمخاطب مطرح شده اما شرط و شروطي براي آن بيان شده است. وزير ارتباطات اعلام كرده كه رفع فيلتر تلگرام منوط به حذف موارد تروريستي است و روح‌الله جمعه‌اي، مشاور وزير كشور نيز شروط كشور براي رفع فيلتر تلگرام را چنين تشريح مي‌كند كه «طبيعي است صاحبان نرم‌افزارهاي شبكه‌هاي اجتماعي علاوه بر منافع شخصي و سوددهي بالا براي خود، بايد به منشور حقوق بشر و قوانين بين‌المللي پايبند باشند و فضاي خود را در اختيار برهم‌زنندگان نظم عمومي و عاملان خونريزي كه از سوي همه مردم محكوم هستند، ندهند.»
رفع فيلتر در مناطق آرام
صحبت‌هاي آذري جهري در مورد رفع فيلتر تلگرام روزگذشته در حاشيه جلسه هيات دولت بود كه «آن چيزي كه مشخص است، ظرفيت‌هاي خوبي كه در كشور براي توسعه كسب و كار و اشتغال ايجاد شده، مورد سوءاستفاده برخي قرار گرفت و اثرات آن در چند روز گذشته در كشور قابل مشاهده بود. آسيب‌هاي زيادي به اين بهانه به آرامش و زندگي مردم زدند، اين چالش وجود داشت كه بين چيزي كه در حال وقوع در كشور است و چيزي كه مورد استفاده مردم بود در صورت مسدود شدن موجب نارضايتي مردم شده و اگر بازگذاشته مي‌شد امنيت اجتماعي كشور زير سوال مي‌رفت.»
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: هم دسترسي آزاد در منشور حقوق شهروندي و هم امنيت حق مردم است كه دولت و شوراي امنيت كشور كارگزار اين مساله هستند و رياست آن با آقاي رحماني‌فضلي است. خيلي از كانال‌هاي تلگرامي هستند كه اقدامات تروريستي را ترويج كرده و مردم را براي اين حركات تشويق مي‌كنند.
وي در ادامه با بيان اينكه كانال‌هاي متعدد تلگرامي وجود دارند كه به ترويج خشونت و رفتارهاي تروريستي اقدام مي‌كنند، گفت: آمارها و مستندات اين مساله وجود دارد و اگر تاكنون در اين مورد آمار و مستنداتي ارايه نكرده‌ايم به دليل عدم ترويج خشونت بوده است. كانال‌هايي كه مردم را به آتش زدن خانه مسوولان، مساجد، تكايا و حمله به مراكز نظامي تشويق مي‌كنند. اين‌گونه موارد در هيچ كشوري اجازه فعاليت نخواهند داشت.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به تصميم شوراي امنيت كشور درباره توقف فعاليت برخي شبكه‌هاي اجتماعي ادامه داد: در مرحله اول درباره فعاليت اين شبكه‌هاي مجازي در شوراي امنيت كشور و در شرايطي كه نظرات متفاوتي درباره فعاليت آنها وجود داشت تصميم به توقف برخي از اين شبكه‌ها گرفته شد كه اين تصميم طي چند روز اخير در كشور اجرايي شد.
وي در همين زمينه تصريح كرد: از روز گذشته پيگيري‌هايي در اين زمينه از شوراي امنيت كشور انجام داديم كه در مناطقي كه آرامش بازگشته است اين شبكه‌ها اجازه فعاليت داشته باشند و فعاليت آنها از سر گرفته شود. با مدير تلگرام نيز مكاتبه كرديم كه ادامه فعاليت تلگرام در ايران منوط به حذف موارد تروريستي است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تاكيد كرد: بيشترين كاربران و حجم استفاده از تلگرام در ايران است طبيعتا اگر احترام متقابل نباشد، شرايط دشوار مي‌شود. اميدواريم مدير تلگرام به مقررات خود و درخواست مردم براي حذف موارد تروريستي احترام بگذارد.
جايگزيني ديگر شبكه‌هاي اجتماعي در صورت ضرورت
روح‌الله جمعه‌اي، مشاور وزير كشور نيز به موادي از اعلاميه جهاني حقوق بشر كه بر امنيت فردي، اجتماعي و برخورداري مردم از زندگي آرام و مطمئن اشاره دارد تاكيد كرده و گفت كه نمي‌توان در جهان امروز با استانداردهاي دوگانه زندگي كرد، از سويي اعلاميه حقوق بشر را زينت سازمان‌هاي بين‌المللي قرار داد و از سوي ديگر بدون توجه به واقعيت‌ها و باورهاي يك جامعه اجازه داد از هر ابزاري براي ضربه زدن به امنيت فردي و اجتماعي استفاده كرد.
مشاور وزير كشور تاكيد كرد: چنانچه مسوولان شبكه‌هاي اجتماعي پايبند به قوانين بين‌المللي و ضوابط و آداب و فرهنگ و رسوم داخلي نباشند قطعا مردم براي رفع نيازهاي خود در فضاي رقابتي تكنولوژيكي سراغ ظرفيت جايگزين خواهند رفت و اميدواريم شبكه‌هاي اجتماعي پر تعداد فعلي، خود را با قواعد بين‌المللي و فرهنگ داخلي تطبيق دهند در غير اين صورت معرفي شبكه‌هاي اجتماعي با توان و امكانات متنوع بالا از سوي مراجع ذي‌صلاح ضرورتي اجتناب‌ناپذير است.
رفع فيلتر تلگرام تا جمعه
يك عضو اصلاح‌طلب كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به تشريح جلسه روز دوشنبه اين كميسيون درباره حوادث اخير پرداخت و از رفع انسداد تلگرام و اينستاگرام در روز جمعه اين هفته خبر داد.
عليرضا رحيمي، عضو هيات رييسه فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي نيز در يادداشتي با عنوان «بررسي حوادث اخير در كميسيون امنيت ملي» كه در كانال تلگرامش منتشر كرده به تشريح جلسه روز دوشنبه كميسيون امنيت مجلس درباره حوادث اخير پرداخته از رفع فيلتر تلگرام و اينستاگرام در روزجمعه اين هفته خبر داد. وي تصريح كرد كه ارزيابي بخش سايبري حوادث، تحريكات خارجي و داخلي، رويكرد و مواضع امريكايي‌ها و تحركات عربستان سعودي، نحوه برخورد و عملكرد رسانه ملي از آغاز حوادث، هماهنگي‌هاي لازم بين دستگاه‌هاي مختلف، سناريوهاي مختلف طراحي شده حوادث اخير و ارزيابي تحولات بعدي از اهم موارد بحث شده در اين جلسه بود.
همچنين در در اين جلسه تاكيد شد كه «هيچكدام از جريان‌ها و تشكل‌هاي دانشجويي كشور در حوادث و اعتراض‌هاي خشونت‌بار حمايت و همراهي نداشته‌اند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون