• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3993 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ دي

«اعتماد» بررسي مي‌كند:

ورود مجلس به موضوع حذف طرح ترافيك شهر تهران

حميدرضا خالدي

 

بعد از واكنش اعضاي شوراي شهر تهران در صحن علني شورا نسبت به حذف طرح ترافيك 40 ساله تهران از سوي شهرداري تهران نمايندگان مجلس نيز در اظهارنظرهاي تندي، به اجراي اين طرح واكنش نشان داده و مخالفت خانه ملت را با آن اعلام كردند.خبرگزاري ايسنا در گفت‌وگوهاي مجزا ديدگاه‌هاي نمايندگان مردم تهران را جويا شده است كه در ادامه خلاصه‌اي از آنها را مي‌خوانيد. «داود محمدي» نماينده مردم تهران در مجلس با تاكيد بر اينكه با وجود اقدامات انجام شده در ناوگان حمل و نقل عمومي آمادگي براي اجراي طرح ترافيك جديد وجود ندارد، گفت: اين نوع تصميمات به گونه‌اي نيست كه مشكلات را حل كند و ممكن است موجب افزايش مشكلات شود. وي درباره اينكه اعلام موضوع حذف طرح ترافيك و اخذ عوارض روزانه در فضاي كنوني كشور تا چه اندازه مدبرانه و ضروري بوده است، گفت: بنده ضرورتي براي كليت اين موضوع نمي‌بينم. درست است كه ترافيك مردم را كلافه كرده اما اين گونه طرح‌ها جوابگو نيست و معتقدم در حال حاضر ضرورتي هم ندارد. محمدي تصريح كرد: به نظر مي‌رسد طرح اين مساله راه‌حلي براي مشكلات نيست بلكه بايد مسائل ترافيك، زيرساخت‌ها و ابعاد مختلف آن مورد بررسي قرار گيرد و به دنبال راه‌حل‌هاي اساسي و بنيادي باشيم. در همين حال «عليرضا رحيمي» عضو مجمع نمايندگان تهران نيز به عنوان يكي ديگر از مخالفان اين طرح، آن را عين بي‌عدالتي خواند و با بيان اينكه طرح ترافيك جديد چهار برابر گران‌تر از طرح ترافيك فعلي خواهد بود، گفت كه آقايان در شهرداري نبايد هزينه كاهش آلودگي تهران را از جيب شهروندان تامين كنند. وي تصريح كرد: به نظر مي‌رسد سرعت تصميم‌گيري درباره طرح جديد ترافيك در تهران طبيعي نيست. رحيمي افزود: اين طرح براي اجرا زودهنگام است و به نظر مي‌رسد كه قابليت اجرا در سطح كلان تهران را ندارد. پيش‌بيني ما اين است كه اجراي اين طرح اجحاف زيادي را در حق شهروندان، رانندگان و خانواده‌ها خواهد داشت. نماينده مردم تهران يادآور شد: منتفي كردن معافيت‌هاي ورود به طرح براي برخي همچون رسانه‌ها، معلولان و جانبازان و برخي ماشين‌هاي امدادي به لحاظ حقوق شهروندي قابل قبول نيست. اينكه هيچ كسي حق معافيت در طرح ترافيك جديد ندارد را نمي‌توان پذيرفت. بايد طرحي اجرايي شود كه شرايط همه اقشار جامعه را در نظر گرفته و در نتيجه آن شاهد كاهش آلودگي ترافيك و آرامش در پايتخت بود. رحيمي كاهش ۲۰ درصدي آلودگي هوا از اجراي اين طرح را در حد يك پيش‌بيني خواند و گفت: نمايندگان تهران با تعجيل در اجراي اين طرح موافق نيستند چون حداقل بايد پروسه يك يا دو ساله براي اجراي چنين طرحي آن هم به صورت آزمايشي طي شود تا بر اساس نتايج آن به صورت دايمي چنين طرحي اجرايي شود لذا تسريع در اجراي اين طرح آن هم از فروردين سال آينده مشكوك است و ترديدهايي را به جاي مي‌گذارد. «محمدرضا بادامچي»، نماينده مردم تهران هم از ديگر منتقدان طرح حذف طرح ترافيك است و معتقد است اجراي چنين طرحي بايد منوط به گسترش حمل و نقل عمومي باشد. وي در پاسخ به اين سوال كه حذف طرح ترافيك جديد و اخذ عوارض روزانه در فضاي كنوني كشور تا چه اندازه مدبرانه و ضروري است و آيا زيرساخت‌هاي حمل و نقل شهري براي حل مشكل ترافيك كفايت مي‌كند، گفت: به نظر مي‌رسد در چنين شرايطي قبل از هر چيز، بايد تمامي ابعاد مشكل ترافيك به طور دقيق مورد بررسي قرار گيرد و به سمت تقويت ناوگان‌هاي حمل و نقل عمومي برويم و بعد، تازه در مورد اجراي چنين طرح‌هايي صحبت كنيم!
«طيبه سياوشي» ديگر نماينده تهران هم درعين حال كه معتقد است، در حال حاضر با توجه به اعتراضات مردم به وضعيت اقتصادي بعيد است كه چنين طرحي اجرايي شود، گفت: با عنايت به مشكلات و مطالبات مردم نبايد چنين طرح‌هايي بدون كار كارشناسي و بيان مستندات و دلايل اجرايي شود. وي با بيان اينكه زيرساخت‌هاي طرح جديد ترافيك آماده نيست، گفت: استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي به آساني ميسر نيست. بطور مثال در همه ايستگاه‌هاي مترو، تاكسي و اتوبوس به اندازه كافي وسيله براي خدمت رساني به مردم وجود ندارد؛ به عبارت ديگر ناوگان حمل و نقل عمومي ناقص است و اگر قرار باشد تعداد بيشتري از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده كنند، معلوم نيست كه شرايط چگونه خواهد شد.
«صديف بدري» سخنگوي فراكسيون مديريت شهري مجلس نيز مانند ساير همكارانش معتقد است كه حذف طرح ترافيك نه تنها باعث كاهش ترافيك در مركز شهر نخواهد شد كه ترافيك در اين محلات را چند برابر و آلودگي هوا را افزايش خواهد داد. وي با اشاره به اينكه طرح جديد شوراي شهر براي محدوده طرح ترافيك بايد در شوراي هماهنگي ترافيك استان مورد بررسي قرار گرفته و سپس تصويب شود، اظهار كرد: همان طور كه رييس راهور هم اظهار كرد بايد اين طرح مراحل كارشناسي خود را طي كند. وي افزود: البته اين طرح دو ايراد اساسي دارد، نخست اينكه آنچه مسوولان مربوطه براي اين طرح و ايجاد عدالت مطرح كرده‌اند به نظر بنده اين گونه نيست زيرا افرادي كه متمول هستند به راحتي مي‌توانند از اين طرح استفاده كنند در مقابل آنهايي كه وضعيت‌ مالي‌شان خوب نيست به ويژه ساكنين محدوده طرح ترافيك امكان استفاده ندارند و اين عدالت مورد نظر رعايت نمي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون