• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3994 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۶ دي

تكيه سادات دركه از زبان اهالي:

تكيه 200 يا 600 ساله !

برخي گفته‌اند قدمت تكيه دركه به حدود ۶۰۰ سال پيش برمي‌گردد گرچه تهران شناسان معتقدند قدمت آن به حدود 200 سال قبل برمي‌گردد. روي كاشي آبي رنگي در كنار در اين تكيه، تاريخ آخرين بازسازي آن در سال ۵۱ درج شده است حال‌آنكه مدير نمايندگي ميراث فرهنگي و گردشگري شميرانات آن را بناي تاريخي و واجد ثبت در فهرست ميراث فرهنگي نمي‌داند.
 
«سيد ذبيح‌الله‌ مرتضوي» متولد 1315است كه مداحي را ازهمين تكيه آغاز كرده است؛ تكيه‌اي كه در ابتدا به‌صورت خيمه برپا و كم‌كم با همت سادات و جوانان دركه بازسازي شده و به شكل ساختمان امروزي آن درآمده است. حاج آقا مرتضوي خاطرات بسياري از برپايي مراسم عزاداري در تكيه قديمي دركه در سينه دارد و براي‌مان از شكل‌گيري دركه در اطراف بارگاه امامزاده محمد والي مي‌گويد: تاريخ ساخت حسينيه دركه به حدود سال 1346 شمسي بر مي‌گردد. تكيه دركه مانند تكيه تجريش بود با اين تفاوت كه تكيه تجريش سقف شيرواني داشت و تكيه دركه به‌صورت خيمه بود.  به گفته وي، تكيه دركه 14 طاق‌نما داشت و هر طاق‌نما مربوط به يك طايفه بود كه خرج مراسم عزاداري را برعهده داشتند. زماني كه تكيه نياز به بازسازي داشت اهالي دست به كار شدند تا هزينه‌هاي لازم را تامين كنند.  وي اما خاطرات جالبي از چگونگي برگزاري مراسم در اين تكيه دارد: سال 1376 با چند نفر از اهالي و معماران محلي صحبت كرديم. سرانگشتي حساب كرديم، خرجش 8 ميليون تومان مي‌شد. هزينه بالايي بود. براي همين سراغ حاج عباس مس فروش از خيران تهران رفتم و گفتم حاج آقا چنين‌كاري را شروع كرديم و نگذاريد در خرجش بمانيم. خدا رحمت‌شان كند. گفت برو و بهترين مصالح را براي امام حسين(ع) بخر. اگر مردم كمك نكردند، من هستم و هزينه را تقبل مي‌كنم. صحبت حاج عباس مايه دلگرمي من شد. خدا را شكر همه هزينه با كمك اهالي دركه فراهم شد.
حاج مرتضوي خاطراتي هم از روزهاي سخت ساخت اين تكيه و دوندگي در راه‌پله‌هاي شهرداري دارد: يك ماه و نيم دوندگي كردم و به شهرداري رفتم تا مجوز گرفتم. گفتند چطور ستون‌ها را نگه مي‌داريد. گفتم تعهد مي‌دهم كه مشكلي پيش نيايد. 14 ستون بود. اطرافش هر ستون را به اندازه 7 تا 8‌ متر به سمت پايين گود كرديم. با همكاري 4 مهندس، اصولي پيش رفتيم. 57 روز طول كشيد تا 14 ستون را نگه داشتيم و بعد خاكبرداري كرديم. 150‌مترمربع براي آشپزخانه و 280‌مترمربع هم به سالن اختصاص داديم. 85 ميليون خرج برداشت.
 همشهري آنلاين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون