• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 1013 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ دي

درخواست فراكسيون حقوق شهروندي براي بازديد از اوين

وزير آموزش و پرورش به «اعتماد» گفت كه 15 دانش‌آموز بازداشتي تاكنون آزاد شده اند

سخنگوي فراكسيون حقوق شهروندي مجلس شوراي اسلامي روز گذشته از درخواست اين فراكسيون براي بازديد از زندان اوين خبر داد. بهرام پارسايي، در توضيح اين درخواست بازديد به ايسنا گفت: «طبق وظايف نمايندگي و اختيارات نظارتي مجلس، يكي از برنامه‌هاي فراكسيون حقوق شهروندي بازديد از زندان‌ها از جمله زندان اوين است.» وي افزود: «بر همين اساس تقاضاي فراكسيون حقوق شهروندي براي بازديد از زندان‌ها از جمله زندان اوين در نامه‌اي خطاب به آقاي آوايي، وزير دادگستري تحويل ايشان شد و اميدواريم هماهنگي‌هاي لازم براي بازديد اعضاي فراكسيون از زندان‌ها انجام شود.»
در عين حال طي روزهاي گذشته شايعاتي پيرامون فوت چند نفر در بازداشت منتشر شده است. در توضيح چگونگي مرگ اين افراد توضيحات مختلفي از سوي مسوولان كشور داده شده است. عباس جعفري دولت‌آبادي، دادستان تهران روز گذشته از تحقيقاتي از ماموران زندان و مطلعين نسبت به اين مساله خبر داد. او در خصوص مرگ فردي در قرنطينه زندان اوين، توضيح داد: «پس از اين حادثه با حضور فوري بازپرس دادسراي جنايي در محل وقوع، پرونده قضايي تشكيل شد و از ماموران زندان و مطلعين تحقيقات لازم به عمل آمد و موضوع در دست بررسي است؛ ضمن آنكه مراتب به خانواده متوفي اعلام شده است.»
همچنين قاسمي، دادستان عمومي و انقلاب مركز استان مركزي مرگ يكي از بازداشت‌شدگان در اراك را خودكشي اعلام كرده و بيان كرد كه «با وجود اينكه آثار خودزني بر روي جسد اين فرد محرز است، فيلمي از لحظه خودكشي وي نيز موجود است بنابراين با توجه به شواهد و قرائن موجود مرگ اين فرد بر اثر خودكشي در كلانتري بوده است.» قاسمي اعلام كرد كه خودكشي اين فرد در بازداشتگاه كلانتري 12 اراك اتفاق افتاده است و گفت: «اين فرد چندين سابقه كيفري و سابقه حمل مواد مخدر و خودزني را در پرونده خود داشته است.»  وي ادامه داد: «آثار خودزني بر روي جسد اين فرد محرز است؛ از طرفي فيلمي از لحظه خودكشي وي نيز موجود است، بنابراين با توجه به شواهد و قرائن موجود مرگ اين فرد بر اثر خودكشي در كلانتري تاييد شده است. بلافاصله پس از گزارش موضوع، بازپرس سر صحنه حاضر و ادله را بررسي كرده است، در عين حال پرونده نيز براي پزشكي قانوني ارسال شده و در حال انجام تحقيقات
است.»
اقدام مجلس براي پيگيري بازداشتي‌هاي فوت‌شده
همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از آغاز بروز اعتراضات و ناامني‌ها در برخي مناطق كشور پيگيري‌هايي را براي آزادي آنان به‌خصوص دانشجويان انجام داده‌اند. قاسم ميرزايي‌نكو، نماينده مجلس شوراي اسلامي و عضو فراكسيون اميد با بيان اينكه نمايندگان براي پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشتي با برخي مقامات صحبت‌هاي داشته‌اند، اظهار كرد: «ما به‌ويژه براي دانشجويان دختر نگران هستيم. اما آن‌طور كه به ما گفته‌اند بايد فرآيند سيستم قضايي يا سيستم امنيتي و اطلاعاتي طي شود و بعد هم سوابق و مسائل قبلي و بعدي مورد نظر قرار بگيرد و بعد آزاد شوند اما به هر حال آنطور كه من شاهد هستم بسياري از نمايندگان تهران به جد پيگير اين مساله هستند.» وي در خصوص دانشجويان بازداشتي به اعتماد‌آنلاين گفت: «نمايندگان تهران و برخي از نمايندگان ساير شهرها كه بازداشتي‌هايي در شهرشان دارند صحبت‌هايي را با برخي از مقامات انتظامي، نظامي و امنيتي داشتند و اميدوارند كه اين موضوع زودتر حل شود و افرادي كه مشكل خاصي ندارند به‌ويژه دانشجويان دختر آزاد شوند.
مجموعه فراكسيون اميد دغدغه بيشتري براي آزادي بازداشتي‌ها دارند.» ميرزايي‌نكو در خصوص فوت سه بازداشت‌شده در زندان، گفت: «من تنها از فوت يكي از بازداشت‌شدگان خبر دارم. تعداد ديگر هم ممكن است ناشي از فضاسازي باشد.» وي درباره اقدام مجلس براي پيگيري بازداشتي‌هاي فوت‌شده، تصريح كرد: «نمايندگان حتما اين موضوع را پيگيري مي‌كنند منتها اولويت‌بندي‌هايي وجود دارد. مانند نان شب و مشكلات منطقه‌اي و... به نظر بنده بايد از نمايندگان تهران انتظار بيشتري داشت چون اين دستگيري در تهران است. هر نماينده در استان خود بايد تلاش كند كه اين موضوع هر‌چه زودتر و به شكل مسالمت‌آميزي حل شود.»
آزادي 15 دانش‌آموز بازداشتي
همچنين سيد‌محمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش روز گذشته در حاشيه نخستين سالگرد ارتحال آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني به «اعتماد» از آزادي دانش‌آموزان بازداشتي در روزهاي اخير خبر داد. وي گفت: «هنوز تعداد دقيقي از بازداشتي‌هاي دانش‌آموز اعلام نشده است اما چيزي حدود 15 نفر از دانش‌آموزان تاكنون آزاد شده‌اند.» او همچنين تاكيد كرد كه «پيگير هستيم تا آخر هفته بقيه دانش‌آموزان بازداشتي هم آزاد شوند.»
همزمان فاطمه سعيدي عضو اصلاح‌طلب كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز از برگزاري دومين جلسه كميته پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشت‌شده در جريان اعتراض‌ها و ناآرامي‌هاي اخير خبر داده و به ايلنا مي‌گويد: بنابر صحبت‌هايي كه در اين جلسه داشتيم، رسيدگي به وضعيت دختران بازداشت‌شده و همچنين آزادي آنها در اولويت قرار گرفته است. نايب‌رييس فراكسيون حقوق شهروندي مجلس ادامه داد: بنابر مذاكراتي كه با نمايندگان شهرهاي مختلف داشتيم، براي رسيدگي به وضعيت بازداشت‌شدگان هر شهر با نمايندگان همان شهر تماس گرفتيم كه خودشان هم پيگير وضعيت باشند. او تاكيد كرد: تشكيل جلسه با آقاي غلامي وزير علوم، تحقيقات و فناوري هم در دستور كار كميته پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشتي درجريان اعتراض‌هاي اخير است و اميدواريم با انجام اين پيگيري‌ها هرچه سريع‌تر شاهد آزادي اين دانشجويان‌باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون