• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3999 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۱ دي

محمدرضا عارف از آزادي اغلب دانش‌آموزان و دانشجويان بازداشتي خبر داد

درخواست مجمع نمايندگان تهران براي بازديد از اوين

3 هزار و 700 نفر آمار بازداشتي‌هاي روزهاي ناآرام كشور است. خبري كه روز سه‌شنبه محمود صادقي، نماينده مجلس عضو فراكسيون اميد اعلام كرد. در ميان بازداشتي‌ها زنان، دانشجويان و دانش‌آموزان جزو اولويت‌ها براي آزادي هستند. همان روزهاي آغازين، رييس‌جمهوري و وزير كشور پيگيري وضعيت بازداشتي‌ها در بازداشتگاه‌ها را براي جلوگيري از اتفاقات ناخوشايند سال‌هاي گذشته دستور دادند. همچنين پس از اعلام جزيياتي از بازداشت‌ها وزراي علوم و آموزش و پرورش به دليل دستگيري تعدادي دانشجو و دانش‌آموز به موضوع ورود كردند و قول پيگيري دادند. علاوه بر مسوولان اجرايي، گروهي از نمايندگان مجلس نيز در پي حل و فصل اين ماجرا هستند. در همين راستا روز گذشته مجمع نمايندگان تهران با سازمان اطلاعات استان تهران ديدار و گفت‌وگو كردند. محمدرضا عارف، رييس مجمع نمايندگان تهران پس از پايان اين نشست در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه نشست روز چهارشنبه نمايندگان تهران با مسوولان سازمان اطلاعات استان تهران با محوريت حوادث اخير برگزار شده است به تشريح وضعيت بازداشتي‌ها و اقدامات نمايندگان مجلس پرداخت.  عارف با بيان اينكه كارگروهي را تشكيل داده بوديم تا در فاز اول پيگير وضعيت دانش‌آموزان و دانشجويان بازداشت‌شده باشد، يادآور شد: «گزارش‌هايي كه در رابطه با دانش‌آموزان داريم، جز يكي دو مورد كه در بازداشت هستند، تقريبا مساله‌اي باقي نمانده و بقيه آزاد شده‌اند.» رييس مجمع نمايندگان تهران در مجلس شوراي اسلامي همچنين اعلام كرد: «در مورد دانشجويان نيز روند خوبي دنبال مي‌شود كه اميدوارم هر چه سريع‌تر با توجه به اينكه در فصل امتحانات قرار داريم، مساله حل شود.» رييس فراكسيون اميد مجلس با بيان اينكه كميته وضعيت ساير بازداشت‌شدگان را نيز پيگيري مي‌كند، گفت تقاضاي نمايندگان عضو مجمع ۳۵ نفره استان تهران در جلسه با مسوولان سازمان اطلاعات استان اين بود كه هماهنگي‌هاي لازم انجام شود تا بازديدي از بازداشتگاه اوين داشته باشند و در جريان مسائل و مشكلاتي كه مطرح است، قرار گيرند. پيش از اين فراكسيون حقوق شهروندي درخواست كرده بود كه از بازداشتگاه اوين بازديد داشته ‌باشد و اين‌بار اين درخواست از سوي مجمع نمايندگان استان تهران مطرح شده است.
بنا به گفته محمدرضا عارف مقرر شده تا مسوولان وزارت اطلاعات پيگيري كنند تا اين بازديد در اولين فرصت انجام شود تا نمايندگان گزارشي را در اين زمينه به مردم ارايه كنند.  بازداشت‌شدگان فوتي از ديگر محورهاي مورد بررسي در جلسه نمايندگان مجمع تهران با مسوولان سازمان اطلاعات استان تهران بود كه البته محمدرضا عارف ترجيح داد چندان در مورد آن به بيان جزييان نپردازد. او به بيان اين جمله اكتفا كرد كه اگر اين كميته بتواند از زندان اوين بازديد كند به طور طبيعي مسائلي مانند فوت شدن برخي از بازداشت‌شدگان نيز پيگيري مي‌شود.

وزير علوم؛ بي‌خبر از تعداد بازداشتي‌ها
روز گذشته همچنين وزير علوم بار ديگر در مورد وضعيت دانشجويان بازداشتي صحبت كرد. منصور غلامي در حاشيه جلسه هيات دولت كه روز چهارشنبه برگزار شد در پاسخ به ايلنا باز هم از آمار دقيق دانشجويان بازداشتي اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت آمار دقيقي از تعداد دانشجوياني كه هنوز در بازداشت هستند، در دست نيست اما تعداد آنها كم است.
وزير علوم همچنين خبر داد طي صحبتي كه با وزير اطلاعات و وزير كشور داشته قرار شده است بر اساس دستور رييس‌جمهور اين تعداد هم به زودي و طي امروز و فردا آزاد شوند.
منصور غلامي جمع دانشجويان بازداشتي‌‌هايي كه تاكنون به وزارت علوم اطلاع‌ داده‌شده در كل كشور را 130 نفر اعلام كرد و گفت. بيشتر اين افراد آزاد شده‌اند اما حدود ۱۵ الي ۲۰ نفر همچنان در بازداشت هستند. اين در حالي است كه سرسنگي، معاون فرهنگي دانشگاه تهران در گفت‌وگو با گروه رسانه‌اي اميد با احتساب دو نفر از دانشجويان كه به تازگي آزاد شده‌اند تنها دانشجويان دانشگاه تهران كه همچنان در بازداشت هستند را 23 نفر اعلام كرد. پيش از اين عليرضا رحيمي، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس اعلام كرده بود كه وزير اطلاعات قول داده تا آغاز امتحانات دانشجويان بدون وثيقه آزاد شوند، موضوعي كه غلامي نيز روز گذشته آن را تاييد كرد و گفت سيد محمود علوي، وزير اطلاعات روز چهارشنبه در هيات دولت نيز به اين موضوع اشاره كرده و قول داده تا اين اتفاق رخ دهد. با وجود قول مساعد وزير علوم و وزير اطلاعات و همچنين آغاز امتحانات دانشجويان هنوز تعداد قابل توجهي از آنان در بازداشت هستند.
يكي از سوالات مطرح شده در روزهاي اخير اين بود كه آيا براي دانشجويان كه بعضا در خانه و در محلي غير از تظاهرات دستگير شده‌اند پرونده كيفري تشكيل خواهد شد يا نه. منصور غلامي اعلام كرده كه تاكيد رييس‌جمهوري بر اين است كه صرف بازداشت، براي هيچ‌كس پرونده‌سازي نشود. همچنين بنابر گفته غلامي رايزني‌هايي با قوه قضاييه در اين زمينه صورت گرفته و دادستان نيز در اين زمينه قول مساعدت داشته است.
وزير كشور اما ترجيح داد برخلاف وزير علوم در مورد بازداشتي‌ها سكوت كند. او در حاشيه جلسه هيات دولت كه روز چهارشنبه برگزار شد در مواجهه با اين پرسش در مورد بازداشتي‌هاي اخير در جريان اعتراضات گفت: ان‌شاءالله در اين زمينه به موقع صحبت مي‌كنم. او از پاسخ به سوالات بيشتري در اين زمينه خودداري كرد.
همزمان با پيگيري وزرا فاطمه سعيدي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي روز سه‌شنبه از برگزاري دومين جلسه كميته پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشت‌شده در جريان اعتراض‌ها و ناآرامي‌هاي اخير خبر داده و به ايلنا گفته بود بنابر صحبت‌هايي كه در اين جلسه صورت گرفته، رسيدگي به وضعيت دختران بازداشت‌شده و همچنين آزادي آنها در اولويت قرار گرفته است. همچنين بنابر آنچه سعيدي، نايب‌رييس فراكسيون حقوق شهروندي اعلام كرد براي رسيدگي به وضعيت بازداشت‌شدگان هر شهر با نمايندگان همان شهر تماس گرفته‌شده تا پيگير وضعيت بازداشتي‌هاي آن شهر باشند.
بازداشتي‌هاي دانش‌آموز يكي ديگر از دغدغه‌هاي مسوولان اجرايي و نمايندگان مجلس بود كه روز سه‌شنبه سيد محمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «اعتماد» از آزادي اين دانش‌آموزان بازداشتي در روزهاي اخير خبر داد. بطحايي اعلام كرده‌بود: «هنوز تعداد دقيقي از بازداشتي‌هاي دانش‌آموز اعلام نشده است اما چيزي حدود 15 نفر از دانش‌آموزان تاكنون آزاد شده‌اند.» او همچنين تاكيد كرد كه «پيگير هستيم تا آخر هفته بقيه دانش‌آموزان بازداشتي هم آزاد شوند.»

جزييات بازداشت‌هاي اخير وزارت اطلاعات
وزارت اطلاعات ديروز در پايگاه اطلاع‌رساني خود از شناسايي و بازداشت تعدادي ديگر از عناصر ضدانقلاب و تروريستي كه نقش بسزايي در به آشوب كشيدن اعتراضات‌ مردمي داشتند، خبر داد. شناسايي و انهدام تيم تروريستي در سردشت كه با هدف اقدامات تروريستي از مرزهاي غربي وارد كشور شده و 3 قبضه سلاح كلاشينكف و مقادير زيادي تجهيزات نظامي با خود همراه داشتند، دستگيري متهم م-ق، عامل فروش 147 چاشني انفجاري و 40 عدد مواد منفجره در ورامين، بازداشت متهم ح-الف از عناصر فعال ضدانقلاب كه در فضاي سايبري به آموزش ساخت مواد منفجره و هدايت اقدامات ضدامنيتي اقدام مي‌كرد، شناسايي خانه تيمي و دستگيري 3 نفر از مرتبطان يكي از گروه‌هاي ضدانقلاب مستقر در اروپا كه مشغول ساخت مواد انفجاري از جمله كوكتل مولوتف بودند، بازداشت شرور سابقه‌دار ح-م از عوامل اصلي اغتشاش و مسوول تهيه و توزيع انواع سلاح سرد، اسپري فلفل و ديگر ادوات تخريبي براي اغتشاشگران كه نقش بسزايي در خشن كردن فضاي اعتراضي داشت، دستگيري شماري از تهييج و تحريك‌كنندگان مردم براي حضور در اغتشاشات در فضاي مجازي در برخي استان‌ها، دستگيري ارسال‌كنندگان تصاوير آشوب و اغتشاش به رسانه‌هاي ضدانقلاب خارج‌نشين از طريق فضاي مجازي، بازداشت تعدادي از آسيب‌زنندگان به مراكز مذهبي، اموال عمومي و شخصي، دستگيري هسته عملياتي آشوبگران شهرستان ايذه و بازداشت متهم م-ص كه قصد به آتش كشاندن منزل يكي از مسوولان اين شهرستان را داشت و شناسايي و بازداشت 3 نفر در استان فارس و كشف و ضبط مقادير زيادي تجهيزات ساخت كوكتل مولوتف و بيانيه‌هاي شديداللحن و افراطي خطاب به اقوام مختلف براي انجام اقدامات مسلحانه عليه نظام از آنان، از جمله اقدامات روزهاي اخير وزارت اطلاعات در جريان ناآرامي‌هاي اخير است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون