• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3188 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۴ اسفند

نگراني متوليان سلامت از كاهش مستمر مصرف شير


اعتماد| كاهش مصرف لبنيات در ايران ظرف سال‌هاي گذشته، علاوه بر آنكه موجبات اعتراض و نگراني متوليان سلامت را فراهم كرده، انتقاد فعالان عرصه اقتصادي به دليل زيان‌ده شدن صنايع لبني بر اثر كاهش مصرف شير و لبنيات را هم در پي داشته است. روز گذشته هم فرزاد شيدفر، دبير علمي دومين همايش كشوري شير سالم هشدار داد: «گزارش اجراي نظام هدفمند يارانه‌ها نشان مي‌دهد مصرف لبنيات سير نزولي داشته و در مقابل، مصرف نان، غلات و ماكاروني بيشتر شده و از هر 10 ايراني فقط چهار نفر به ميزان كافي شير دريافت مي‌كنند و بقيه يا مصرف نمي‌كنند يا كمتر از حد مناسب مصرف مي‌كنند. »
به گفته شيدفر ميانگين مصرف لبنيات در خانواده‌هاي ايراني 139 گرم در روز است كه با توصيه هزار ميلي‌گرمي فاصله بسيار دارد. شيد فر همچنين هشدار داد كه با وضعيت فعلي مصرف شير در ايران، كشور در آخرين رده‌هاي جدول كشورهاي مصرف‌كننده شير قرار گرفته و ميانگين سالانه كشوري در دريافت كلسيم فقط 50 تا 55 درصد نياز را تامين مي‌كند در حالي كه ميزان مصرف شير و لبنيات در برخي كشورها به 500 كيلوگرم هم مي‌رسد.
مهران ولايي، معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي ايران هم با ابراز نگراني از وضعيت مصرف شير و لبنيات در ايران گفت: «با اين ميانگين مصرف شير و لبنيات در ايران، در واقع سبد غذايي خانوارهاي ايراني از لبنيات و شير تهي است. زماني شير يارانه‌اي توزيع مي‌شد و صف‌هاي طولاني مردم را براي گرفتن آن مي‌ديديم، اما به دلايل مختلفي اين طرح متوقف شد و مصرف آن در سبد غذايي مردم كاهش يافت كه شايد يكي از دلايل آن، حذف يارانه شير و گراني اين ماده غذايي بوده است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون