• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4001 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۴ دي

توطئه تل‌آويو براي انزواي ايران در بين كشورهاي اروپايي

گروه جهان| چند رسانه ضد ايراني از تلاش گسترده رژيم صهيونيستي و برنامه‌هاي ويژه آن براي منزوي كردن ايران در بين كشورهاي اروپايي گزارش داد. به گزارش تابناك، رسانه‌هاي امريكايي و اسراييلي با اشاره به اظهارات اخير مقامات رژيم صهيونيستي و همچنين ضيافت ناهار «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير اين رژيم با سفيران كشورهاي اروپايي مي‌نويسد: سخنان «يوسي كوهن» رييس سرويس امنيت خارجي اسراييل موسوم به موساد كه گفت «ما با فراتر از چشم و گوش رويدادهاي ايران را دنبال مي‌كنيم»، كنجكاوي‌هاي‌ زيادي برانگيخت به ويژه آنكه مقام‌هاي متفاوت سياسي در ايران در سه هفته اخير بارها اين اتهام را مطرح كردند كه اسراييل در پشت پرده اعتراض‌ها در ايران قرار داشته است. همزمان، نخست‌وزير اسراييل در يك ضيافت ناهار با سفيران كشورهاي اروپاي غربي به آنها گفت كه چرا ايران را بزرگ‌ترين خطر مي‌داند. نتانياهو در يك اقدام كم سابقه، سفيران كشورهاي عضو ناتو را به ناهار دعوت كرد تا به ادعاي خود در مورد «خطرات» ايران با آنها صحبت كند. گروهي از كارشناسان سياسي اسراييل اخيرا در يك همايش پژوهشي گفته بودند كه ايالات متحده به رهبري دونالد ترامپ مي‌تواند با تكيه بر منافع كشورهاي اروپايي در همكاري با امريكا، آنها را دوباره به سوي خود بكشد. گفته مي‌شود نتانياهو كوشيده است با دعوت و گفت‌وگو با اين سفرا در همخواني با دولت ايالات متحده، اروپاييان را آگاه كند كه ايران چه خطر عمده‌اي براي همه كشورها و از جمله اروپاييان است!
به نوشته برخي منابع اسراييلي نتانياهو در اين ديدار گفت: خطرات حكومت ايران به اسراييل محدود نمي‌شود. ايران مي‌خواهد به يك دالان هوايي و زميني دست يابد تا قدرت خود را از تهران تا بندر طرطوس در سوريه كه در ساحل درياي مديترانه قرار دارد،   بگستراند.
وب‌سايت «عاروتس عسريم» (كانال بيست) در شبكه‌هاي تلويزيوني اسراييل در رابطه با ديدار نتانياهو با سفيران نوشت: نخست وزير اسراييل مي‌كوشد كشورهاي اروپاي غربي را عليه ايران بسيج كند. نخست وزير اسراييل به تلاش گسترده‌اي در صحنه بين‌المللي دست زده تا ايران را هرچه بيشتر منزوي سازد. نتانياهو خطاب به سفيران گفت: ايران، اسراييل را شيطان كوچك و امريكا را شيطان بزرگ مي‌داند و براي ديگران نيز نقشه‌هايي دارد.
نخست‌وزير اسراييل در اين ديدار گفت: شگفت آن است كه مي‌پرسند چرا ايران يك رژيم خطرناك است؟ و خود در پاسخ گفت: نظام حاكم بر ايران مي‌خواهد به قدرت اتمي و موشكي دست يابد و مذهب شيعه را بر دنياي اسلام مسلط كند و يك امپراتوري ديني ايراني در منطقه به وجود آورد.
نتانياهو در ادامه سخنانش با اين ادعا كه ايران در منطقه به دنبال تروريست‌پروري است، گفت: دو جناح اسلام افراطي موجب گسترش ترور در منطقه و جهان مي‌شوند كه يك جناح آن افراطيان اهل تسنن هستند كه در گذشته القاعده هدايت آنها را به دست داشت و اكنون داعش آن را رهبري مي‌كند. جناح دوم، اسلام افراطي نسخه شيعه است كه ايران هدايت آن را به دست دارد.
در سه هفته‌اي كه خيزش مردمي در ايران جريان دارد، اكثر كشورهاي اروپايي به اين گفته بسنده كرده‌اند كه جمهوري اسلامي بايد به شهروندان خود اجازه دهد با به راه انداختن تظاهرات مسالمت‌آميز خواسته‌هاي خود را بيان كنند  و اين در حالي كه ايالات متحده قاطعانه گفته است كه بايد از مردم ايران پشتيباني كرد. بسياري از سياستمداران امريكايي نيز خواستار شده‌اند كه اين پشتيباني جنبه عملي به خود بگيرد. يوسي كوهن، رييس موساد نيز در سخنراني روز دوشنبه ١٨ دي‌ماه در تل‌آويو به ريشه‌هاي خيزش مردمي در ايران پرداخت و گفت اقدامات اعتراضي ابتدا به علل اقتصادي و به باد رفتن پس‌اندازهاي مردم عادي آغاز شد و سپس جنبه سياسي گرفت و شعارهايي عليه حكومت و عليه كمك‌هاي مالي به كشورهاي ديگر شنيده شد. او نگفت كه تظاهرات مردمي در ايران به چه جهتي مي‌رود، ولي در پاسخ به اين پرسش كه اسراييل در برابر اين رويدادها چه مي‌كند، رييس موساد به طور سربسته گفت: «ما فراتر از چشم و گوش رويدادهاي ايران را دنبال مي‌كنيم.» او توضيح نداد كه اسراييل، فراتر از دنبال رويدادها، دقيقا چه مي‌كند.
در اين ميان، وب‌سايت خبري «والا» در اسراييل از برخي اسرار نظامي سال‌هاي گذشته پرده برداشته و نوشت كه چگونه ايران به خطرناك‌ترين دشمن اسراييل مبدل شد. اين وب‌سايت خبري نوشت كه در سال ٢٠٠٩ ميلادي، در يك نشست اضطراري كه براي شنيدن محرمانه‌ترين گزارش‌هاي اطلاعاتي در دفتر رييس وقت ستاد كل ارتش اسراييل برگزار شد، مقامات ارشد اطلاعاتي خبر دادند كه ‌ايران قصد دارد موشك‌هاي نقطه‌زن براي حزب‌الله به داخل لبنان بفرستد. «والا» نوشت كه از آن هنگام بود كه يك جنگ پشت‌پرده اطلاعاتي و نظامي براي خنثي كردن اين برنامه ايران آغاز شد. جلسه اضطراري به رياست ژنرال گابي اشكنازي، رييس ستاد و با حضور همه رهبران و فرماندهان ارشد ارتش برپا شده بود. در آن جلسه، فرمانده بخش اطلاعات ستاد ارتش از نقشه‌هاي آينده ايران عليه اسراييل پرده برداشت و گفت: ايران قصد دارد تا سال ٢٠١٣ موشك‌هاي نقطه زن را در چندين مكان ديگر نيز در اطراف اسراييل مستقر كند و اين كشور را مورد محاصره موشكي قرار دهد اين خطري است كه اسراييل نمي‌تواند در برابر آن ساكت بنشيند. مقامات رسمي اسراييل هنوز به اين گزارش واكنشي نشان نداده‌اند. دولت اسراييل معمولا انتشار اينگونه گزارش‌ها را بي‌پاسخ مي‌گذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون