• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4004 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۷ دي

معارضان دولت بشار اسد به جاي كنگره سوچي در مذاكرات وين مشاركت مي‌كنند

گردشگري ديپلماتيك براي صلح سوريه

گروه جهان | يك شهر اروپايي جديد به فهرست كشورهاي ميزبان مذاكرات صلح سوريه اضافه شد تا بعد از آستانه، ژنو، سوچي و رياض، شهر تازه‌اي براي سفر مقام‌هاي دولت سوريه و نمايندگان معارضان تعيين شود. بر اساس اعلام مقامات سازمان ملل متحد، بين روزهاي 24 تا 26 ژانويه، دور جديدي از مذاكرات صلح در وين، پايتخت اتريش برگزار مي‌شود، پيش از اين گفت‌وگوها وزراي خارجه روسيه و امريكا در واشنگتن با هم ديدار خواهند كرد و بلافاصله وزير خارجه روسيه براي ديدار وزراي خارجه چهار قدرت غربي و منطقه‌اي به پاريس مي‌رود تا براي مذاكرات وين آماده شود. تركيه، روسيه و ايران هم براي برگزاري «كنگره مردمي سوريه» در شهر سوچي روسيه، روز 29 ژانويه توافق كرده‌اند. هر چند به نوشته روزنامه الشرق‌الاوسط به گفته يك مقام ديپلماتيك غربي ممكن است برگزاري اين كنگره تا اواسط ماه فوريه به تاخير بيفتد، قرار است مقام‌هاي ايران، تركيه و روسيه، جمعه اين هفته در سوريه گرد هم بيايند تا دستور كار و فهرست مدعوين نهايي اين كنگره را مشخص كنند. به نوشته روزنامه الشرق‌الاوسط، قرار است هفته آينده ركس تيلرسون وزير خارجه ايالات متحده امريكا، در واشنگتن با سرگي لاوروف، وزير خارجه روسيه ديدار كند و در آن سند نقشه راه جديد صلح سوريه را مورد مذاكره قرار دهد. بلافاصله بعد از آن لاوروف ابعاد اين سند را سه‌شنبه هفته آينده با 4 وزير خارجه كشورهاي غربي و منطقه‌اي به گفت‌وگو خواهد گذاشت و بعد از آن مذاكرات وين توسط استفان دي‌ميستورا، فرستاده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور سوريه كليد  مي‌خورد.
ترافيك 10 روز آخر ماه ژانويه براي مذاكرات، بلافاصله بعد از اعلاميه امريكا مبني بر تشكيل يك نيروي شبه‌نظامي جديد در خاك سوريه، دورنماي موفقيت مذاكرات را به‌شدت مبهم كرده است. در شرايطي كه نيروهاي معارض سوري تحت حمايت عربستان سعودي، همواره با موضع امريكا در امور سوريه همراه بودند، اما اقدام امريكا براي ايجاد يك نيروي نظامي جديد حتي با مخالفت نصر حريري، رييس هيات ارشد مذاكره‌كننده مشهور به هيات رياض مواجه شده است.
به گزارش رويترز، نصر حريري، رييس هيات مذاكره‌كنندگان گروه‌هاي معارض تحت حمايت عربستان سعودي به اين خبرگزاري گفته است كه اين هيات قطعا در مذاكرات برنامه‌ريزي شده تحت نظارت سازمان ملل متحد در وين شركت خواهد كرد، اما خيلي بعيد مي‌داند كه هيات معارضان در مذاكرات كنگره مردمي سوچي مشاركت كند؛ نصر حريري گفته است كه هنوز هيات ارشد مذاكره‌كننده دعوت‌نامه رسمي براي شركت در اين كنگره دريافت نكرده است و وقتي اين دعوت‌نامه را دريافت كند، تصميم قطعي و نهايي خود را اعلام مي‌كند. اين مقام بلندپايه مخالفان اسد در عين حال در واكنش به ايجاد يك نيروي 30 هزار نفره از سوي امريكا در خاك سوريه، تشكيل چنين گروهي را ايجاد مبنا براي تجزيه سوريه دانسته است. نصر حريري به رويترز گفته است: «تشكيل چنين ارتشي چه منفعتي دارد؟ تنها نتيجه چنين اقدامي باز كردن دروازه‌اي براي تنش‌ها و منازعات آينده در منطقه است. اين موضوع مي‌تواند باعث تجزيه سوريه شود. » اقدام امريكا براي تشكيل يك نيروي شبه‌نظامي جديد در خاك سوريه با واكنش تند كشورهاي مختلف از جمله دولت مركزي سوريه، تركيه، روسيه و ايران همراه شده است و حتي برخي از متحدين امريكا از جمله فرانسه نيز چنين اقدامي را «نيازمند بررسي‌هاي بيشتر» مي‌دانند.
همزمان با اين تحولات تعدادي از نمايندگان گروه شبه‌نظامي مشهور به «ارتش آزاد سوريه» نيز روز گذشته به ايالات متحده سفر كردند. بر اساس گزارش فاكس‌نيوز، يك هيات از سوي ارتش آزاد سوريه در واشنگتن‌دي‌سي با مقام‌هاي كاخ سفيد ديدار و گفت‌وگو كردند. به گفته اعضاي اين هيات، درخواست ارتش آزاد سوريه براي افزايش حمايت‌هاي مالي و نظامي ايالات متحده امريكا از اين گروه شبه‌نظامي در اختيار كاخ سفيد قرار گرفته است. بر اساس گزارش رويترز همچنين در ديدارهاي اين هيات شبه‌نظامي سوري، از نمايندگان كنگره و مقامات كاخ سفيد خواسته‌شده است تا برنامه‌هاي پيشين سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) براي ارسال اسلحه و تجهيزات نظامي به سوريه از سر گرفته ‌شود.
اعتراض ايران به تشكيل گروه شبه‌نظامي امريكايي در سوريه
بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به اعلام مقامات ايالات متحده امريكا مبني بر تشكيل يك نيروي مرزي جديد در سوريه، آن را مصداق عيني مداخله آشكار در امور داخلي كشورها خواند كه علاوه بر پيچيده‌تر كردن بحران سوريه، موجب بي‌ثباتي و اشتعال بيشتر زبانه‌هاي آتش در اين كشور خواهد شد. قاسمي افزود: آنچه قابل تامل مي‌نمايد اين است كه اين رويكرد و تصميم امريكايي‌ها در زماني آشكار مي‌شود كه ارتش سوريه و نيروهاي هم‌پيمان آن، پيروزي‌هاي قابل توجه و بزرگي در مبارزه با گروه‌هاي تروريستي داعش و النصره به دست آورده‌اند.
سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران همراه با فدراسيون روسيه و جمهوري تركيه تلاش مي‌كنند از طريق گفت‌وگوهاي روند آستانه و ايجاد مناطق كاهش تنش، شعله‌هاي اين بحران را مهار كرده و تاكنون نيز دستاوردها و موفقيت‌هاي چشمگيري داشته‌اند. قاسمي در پايان تاكيد كرد هر چند ديرهنگام است؛ اما زمان آن فرا رسيده است كه ايالات متحده امريكا با تغيير سياست‌هاي مداخله‌جويانه و مخرب خود در منطقه، در سريع‌ترين زمان ممكن نيروهاي خود را از اين كشور خارج و اجازه دهد مردم اين كشور پيرامون سرنوشت وآينده خود به آنگونه كه اكثريت مردم مي‌خواهند تصميم‌گيري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون