• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4013 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۸ بهمن

صداي مخالف

چهارشنبه هفته گذشته مجلس شوراي اسلامي «لايحه الحاق ايران به كنوانسيون مبارزه با جرايم سازمان‌يافته» موسوم به كنوانسيون پالرمو را با ۱۳۲ راي موافق، ۸۰ راي مخالف و ۱۰ راي ممتنع تصويب كرد. اما تصويب اين لايحه، بدون حاشيه نبوده است. مخالفان دولت و جريان معروف به جبهه پايداري چه در مجلس و چه در خارج از مجلس طي چند روز اخير شديد‌ترين حملات را عليه تصويب كنوانسيون پالرمو داشته‌اند.
حميد رسايي، نماينده سابق مجلس و از دلواپسان سرشناس طي يادداشتي به تصويب اين لايحه واكنش نشان داد و گفت: «دولت محرمانه‌ها» باز هم يكي ديگر از تعهدات پشت پرده برجام را عملياتي كرد. پس از اجراي مخفيانه سند 2030 كه به عقيده كارشناسان از شروط غرب در تصويب برجام بوده است و بعد از افشاي تعهدات دولت به FATF حالا نوبت به تعهد ديگر دولت روحاني به FATF  رسيده است؛ پيوستن به پيمان پالرمو. مجلس شوراي اسلامي چهارشنبه گذشته به الحاق ايران به «كنوانسيون مبارزه با جرايم سازمان يافته فراملي» (كنوانسيون پالرمو) راي مثبت داد. اين موضوع البته با انتقاد برخي نمايندگان مواجه شد. سال گذشته پس از بررسي‌هاي مجلس مشخص شد كه علاوه بر برجام، ايران چند قرارداد محرمانه را نيز پذيرفته است. يكي از اين قراردادها پيوستن ايران به FATF  بود. مخالفت مجلس با اين موضوع باعث شد پس از دو سال، ايران از پيوستن به FATF خودداري كند اما قرارداد ديگر، كنوانسيون پالرمو بود. اين كنوانسيون كه مجلس شوراي اسلامي پيوستن به آن را پذيرفت، با اين هدف طراحي شده كه با جرايم سازمان‌يافته در دنيا مبارزه كند اما نكته اينجاست كه اين كنوانسيون، حزب‌الله لبنان و جريان‎هاي مقاومت در سطح منطقه را از مصاديق جرايم سازمان‌يافته مي‌داند.
روزنامه كيهان نيز نتوانست خشم خود از تصويب اين لايحه را مخفي كند. كيهان در يادداشتي به پنج شرطي كه در مصوبه لايحه الحاق ايران به كنوانسيون پالرمو گنجانده شده است، اشاره كرد و نوشت: «الحاق به اين كنوانسيون- آن‌گونه كه در پي خواهد آمد- باز كردن پاي تروريست‌هاي وحشي به كشور و تحويل دست بسته مردم و نظام به آنهاست.» كيهان در ادامه متذكر شد «هدف اعلام‌شده كنوانسيون پالرمو اگرچه قطع پشتوانه و منابع مالي گروه‌هاي تروريستي است ولي تعريف ما و غرب از«تروريسم» و گروه‌هاي تروريستي نه فقط با يكديگر متفاوت است بلكه در بسياري از موارد متضاد نيز هست.»
اين اظهارنظرهاي مخالف در حالي است كه كنوانسيون پالرمو يك فراخوان بين‌المللي براي مبارزه با تروريسم است و جمهوري اسلامي ايران كه خود يكي از اصلي‌ترين قربانيان تروريسم محسوب مي‌شود با الحاق به اين كنوانسيون مي‌تواند براي مقابله با تروريسم از كمك و همراهي ديگر كشورها نيز برخوردار باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون