• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4014 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۹ بهمن

اسحاق جهانگيري، ‌معاون اول رييس‌جمهوري در مورد گفت‌وگوي ملي پيشنهاد داد

از جريان‌هاي سياسي تا اقوام

گروه سياسي|«دوران حذف سپري شده و بايد با يكديگر گفت‌وگو كنيم، گفت‌وگو بين جريان‌هاي سياسي و گفت‌وگوي ملي بين اقوام.» اين بخشي از سخنان روز گذشته اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري است كه باور دارد نمي‌توان هيچ كس و هيچ جرياني را كه با نظام بوده‌اند، حذف كرد. گزاره‌اي كه اصلاح‌طلبان بارها و بارها به آن اشاره كردند، رقباي اصولگراي‌شان را خطاب قرار دادند و از آنها خواستند به جاي تفكر حذفي به فكر گفت‌وگو باشند. اسحاق جهانگيري، ‌معاون اول رييس‌جمهوري قرار بود روز يكشنبه تهران باشد با اين حال به دليل شرايط جوي در شيراز ماندگار شد و در جلسه شوراي عالي اداري استان فارس در جمع مسوولان اين استان سخنراني كرد.
جهانگيري، ‌تنها نماد اصلاح‌طلبي در دولت براي سومين بار است كه پس از آغاز به كار دولت دوازدهم از گفت‌وگوي ميان جريان‌هاي سياسي سخن مي‌گويد. البته او به موضوعي ديگر نيز اشاره كرده و پيشنهاد تازه‌اي ارايه داد. گفت‌وگوي ملي كه پيشنهاد اصلاح‌طلبان به سياست‌ورزان بود از سوي جهانگيري مورد استقبال قرار گرفت و او چندين بار صداي اصلاح‌طلبان در دولت شد تا جريان‌هاي سياسي را به گفت‌وگو ترغيب كند. البته او اين‌بار به بخش جديدي از گفت‌وگوي ملي نيز اشاره كرد و از گفت‌وگوي ملي ميان اقوام سخن گفت. گفت‌وگوي ملي اولين‌بار از سوي اصلاح‌طلبان پيشنهاد داده‌شد و مازني به عنوان يكي از نمايندگان اين جريان در مجلس شوراي اسلامي دوره دهم مسووليت طرح آن را برعهده گرفت. پيشنهادي كه چندان با روي خوش اصولگرايان به ويژه طيف تندرو آن مواجه نشد اما چهره‌هايي همچون علي لاريجاني به عنوان نماد اصولگراي معتدل در مجلس به اين پيشنهاد چراغ سبز نشان داد با اين حال سازوكارهاي درنظر گرفته شده چندان براي اجرايي شدن اين پيشنهاد كفايت نكرد. حالا براي چندمين بارجهانگيري تلاش دارد تا با طرح گفت‌وگوي ملي بگويد تفكر حذفي، راهگشاي مسير سياست‌ورزي اين روزها نيست و شايد شرايط منطقه‌اي باعث شده او پيشنهاد گفت‌وگوي ميان اقوام را نيز به آن بيفزايد.

نااميد كردن مردم، ‌گناهي نابخشودني
«در اين شرايط هر كس مردم را نسبت به آينده كشور نااميد كند، گناه نابخشودني كرده و بايد طلب مغفرت كند. » اسحاق جهانگيري در بخشي از سخنان خود به نااميدي مردم اشاره كرد. جهانگيري تلويحا به اعتراضات مردمي نيز اشاره كرد و نقد و اعتراض را ثمره دموكراسي و مردم‌سالاري دانست و تاكيد كرد: «از آنچه بايد نگران بود اين است كه به جاي نقد و انتقاد نفرت و خشونت در جامعه زياد شود، زيرا اين امر آينده كشور را به مخاطره مي‌اندازد.»  معاون اول رييس‌جمهور همچنين افزود: «نفرت و خشونت وقتي ايجاد مي‌شود كه كشور نسبت به آينده خود بيم داشته باشد، اگرچه چالش‌هاي بسياري از كم آبي، اشتغال، ريزگردها، آلودگي هوا تا مسائل مرتبط با صندوق‌هاي بازنشستگي وجود دارد اما ما مي‌توانيم اين مسائل را با كمك يكديگر حل كنيم.» جهانگيري از مديران خواست اگر كوتاهي و قصور و غفلتي داشته‌اند كه باعث رنجش مردم شده است بايد طلب بخشش كنند. او همچنين تاكيد كرد: «ما بايد بدانيم بعد ازانتخابات بايد براي خدمت كردن به مردم از يكديگر سبقت بگيريم. » او با اشاره به اينكه «هركشور و انقلابي به دنبال رفاه و زندگي شرافتمندانه براي ملت خود است و جمهوري اسلامي نيز اين اهداف را براي خود در نظر گرفته است» گفت: «ما بايد از اينكه رفاه مردم كاسته شده و زندگي‌شان دچار كاستي است ناخرسند باشيم و از اين مساله رنج مي‌بريم.» پس از تشريح شرايط داخلي، جهانگيري از اوضاع منطقه گفت. او با تحليل شرايط منطقه و مواضع غير معتدلانه رييس‌جمهور امريكا از هدف‌گذاري صهيونيست‌ها براي ضربه زدن به كشور خبر داد و گفت: «با اطمينان و براساس تجربيات و مطالعات به ملت ايران عرض مي‌كنم توان ايران براي عبور از چالش‌ها بيشتر از موانع است. ايران ظرفيت و پتانسيلي دارد كه ملت ايران بايد به آن اطمينان كنند كه قادر است در اين منطقه بحراني سربلند از مسائل خارج شود به طوري كه حتي امريكايي‌ها با اين حجم از خصومت مي‌دانند كه براي حل بحران منطقه بايد با ايران گفت‌وگو كنند.»
جهانگيري با بيان اينكه «مسائل اقتصادي و اجتماعي كشور ريشه در موضوع سياست دارد» بيان كرد: «ما بايد با هم برادر باشيم، اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالي همه بايد براي ارتقاي ايران عزيز تلاش كنيم. كدام كشور در منطقه رهبري مثل رهبري ما دارد كه در سال‌هاي انقلاب، دفاع مقدس و بعد از آن كارنامه‌اي به اين درخشاني داشته است.»

در برجام به جاي نقاط مثبت مدام انتقاد شد
گرچه اين روزها در دولت كمتر سخن از برجام شنيده مي‌شود اما روز يكشنبه اسحاق جهانگيري به مقايسه ميان دو قرارداد بين‌المللي مهم ايران پس از انقلاب پرداخت و از قرارداد 598 و برجام ياد كرد.
معاون اول رييس‌جمهور همچنين با اشاره به اينكه «بيش از 40 ميليارد دلار در همين دوران پس از امضاي برجام تفاهم نامه فاينانس با كشورهاي خارجي امضا شده است» گفت: امروز ما محدوديتي براي اختصاص سطح اعتباري نداريم. جهانگيري همچنين در مورد«دو قرارداد بين‌المللي كه در دوران انقلاب امضا شده است» صحبت كرد و گفت: «حتي يك نفر درباره قرارداد 598 و نكات منفي آن صحبت نكرد اما درباره برجام به جاي اتكا به نقاط مثبت آن مدام انتقاد مي‌كنند و دشمنان نيز همين موضوع را نظاره‌گر هستند.» اشتغال از ديگر مباحثي بود كه معاون اول رييس‌جمهوري در جمع مسوولان استان فارس درمورد آن صحبت كرد. جهانگيري با اشاره به اينكه اقتصاد كشور امسال 700هزار شغل ايجاد كرده كه اندازه توان و ظرفيت آن است توضيح داد: « بيكاري تجميع شده از سال‌هاي قبل نياز به تلاش بيشتري دارد. متاسفانه عده‌اي درباره دوراني كه با وجود ميلياردها دلار پول نفت آمار اشتغال ثابت ماند سكوت كردند اما معترض جدي دولت در اين دوره هستند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون