• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4023 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۹ بهمن

وزير خارجه تركيه با رييس‌جمهور و وزير خارجه ديدار كرد

چاووش‌اوغلو، مهمان ناگهاني ظريف

گروه ديپلماسي| روند گفت‌وگوها و رايزني‌ها ميان مقام‌هاي ايران با همتاهاي روس و ترك سرعت بيشتري به خود گرفته است. 24 ساعت پس از گفت‌وگوهاي تلفني حسن روحاني، رييس‌جمهور و محمد‌جواد ظريف، وزير خارجه كشورمان با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور و سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه، مولود چاووش‌اوغلو وزير خارجه تركيه در سفري كه از پيش اعلام نشده بود وارد تهران شد. گفته مي‌شود كه گفت‌وگو درباره روابط سياسي و اقتصادي دو‌جانبه سوژه اصلي اين سفر بوده اما جدا از خبر رسمي اعلام شده مي‌توان ادعا كرد كه عمليات شاخه زيتون كه تركيه از 20 ژانويه در شمال سوريه و منطقه عفرين آغاز كرده و دامنه جغرافيايي آن نيز هر روز در حال بسط بيشتر است، اصلي‌ترين پرونده روي ميز مذاكرات دو وزير خارجه بود. بعدازظهر روز چهارشنبه، محمد‌جواد ظريف در تالار آينه وزارت خارجه، ميزبان مولود چاووش‌اوغلو، همتاي ترك خود بود. دو وزير پس از در آغوش كشيدن با اشتياق يكديگر و لبخندهايي مقابل دوربين عكاس‌هاي خبري، رايزني‌هاي دو‌جانبه را به پشت درهاي بسته منتقل كردند و كمترين اطلاعات نيز درباره سوژه‌هاي مورد بحث دو طرف در اختيار رسانه‌ها قرار گرفت. حضور مولود چاووش‌اوغلو در تهران زماني معنا پيدا مي‌كند كه متوجه همزماني آن با اعلام موضع شفاف و رسمي ايران در قبال عمليات شاخه زيتون باشيم. تنها چند ساعت پيش از حضور مولود چاووش‌اوغلو در تهران بود كه حسن روحاني هم در گفت‌وگو با ولاديمير پوتين و هم در نشست خبري با اهالي رسانه بر لزوم احترام گذاشتن به تماميت ارضي سوريه و پايان يافتن هرچه سريع‌تر عمليات شاخه زيتون تاكيد كرد. سخنان روحاني در رسانه‌هاي متفاوت به مخالفت صريح تهران با عمليات نظامي تركيه در شمال سوريه تعبير شد. تركيه، روسيه و ايران در يك سال و نيم گذشته در قالب مذاكرات آستانه براي برقراري آتش‌بس در سوريه و همچنين گفت‌وگوهاي ملي سوريه در قالب مذاكرات سوچي تلاش سه‌جانبه‌اي را براي حل و فصل سياسي بحران در سوريه 7 سال پس از شروع آن، آغاز كرده‌اند. با اين وجود برخي از تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند كه عمليات شاخه زيتون كه تركيه براي مهار تهديدكردها انجام داده از پتانسيل كافي براي ايجاد شكاف ميان اين سه‌كشور برخوردار باشد. مولود چاووش اوغلو پيش از سفر به تهران و ديدار با محمد جواد ظريف اعلام كرده بود كه اختلاف نظري بين آنكارا و مسكو بر سر عمليات شاخه زيتون وجود ندارد و همچنين افزوده بود كه ما به تماس‌هاي‌مان با روسيه ادامه مي‌دهيم.

 

تجاوز به خاك سوريه را نمي‌پذيريم

همزمان با حضور مولود چاووش‌اوغلو در تهران و ديدار با حسن روحاني و محمد‌جواد ظريف، علي‌اكبر ولايتي، مشاور رهبري در امور بين‌الملل در جمع خبرنگاران با بيان اينكه تركيه بايد مرزهاي بين‌المللي را محترم بشمارد، گفت: قطعا ايران از تماميت ارضي سوريه حمايت كرده و هيچ نوع تجاوزي را نمي‌پذيرد. توصيه ما اين است كه دوستان تركيه هم، مرزهاي بين‌المللي را محترم بشمارند البته خود ملت سوريه و حاميان آنها كه حزب‌الله و ديگران باشند امريكايي‌ها را از شرق فرات بيرون مي‌كنند. بناي امريكايي‌ها اين است كه تجزيه‌اي در خاك سوريه ايجاد كنند، مقدماتي هم فراهم كردند كه در شرق فرات در منطقه كردنشين كشور مستقلي درست كنند و آن را به رسميت بشناسند اما حتما اين آرزوي‌شان محقق نخواهد شد.

 

احتمال ديدار جديد روساي جمهور

درحالي كه حسن روحاني روز سه‌شنبه در جريان كنفرانس خبري خود اعلام كرد كه نظر ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه اين است كه روساي جمهور سه كشور تركيه، ايران و روسيه به زودي ديداري با هم داشته باشند، ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين نيز اعلام كرد كه احتمال برگزاري نشست سه‌جانبه روساي جمهور سه كشور درباره سوريه وجود دارد اما هنوز تصميمي در اين باره گرفته نشده است. پسكوف در اين باره گفت: روساي جمهور ايران، روسيه و تركيه به طور مرتب براي گفت‌وگو درباره وضعيت سوريه با يكديگر تماس دارند. به گزارش ايسنا، نشست سه‌جانبه حسن روحاني، ولاديمير پوتين و رجب طيب اردوغان روساي جمهور ايران، روسيه و تركيه پيش از اين در اول آذر ماه سال جاري در شهر سوچي روسيه برگزار شد كه بررسي وضعيت سوريه در دستور كار آن قرار داشت.

 

اتهام‌زني فرانسه به تهران و آنكارا

ژان ايو لودريان وزير امور خارجه فرانسه روز گذشته بار ديگر با تكرار ادعاهاي بي‌اساس خود درباره حضور نظامي ايران در سوريه ادعا كرد كه تهران و آنكارا با اقدامات خود در سوريه، حقوق بين‌الملل را نقض كرده‌اند. به گزارش رويترز، لودريان در گفت‌وگو با شبكه فرانسوي «بي‌اف‌ام» در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا پاريس خواستار خروج نيروهاي مسلح تركيه از سوريه است؟ گفت: «ما خواهان خروج تمام نيروها از سوريه شامل نيروهاي ايراني و حزب‌الله هستيم. حقوق بين‌الملل در سوريه توسط تركيه، حكومت دمشق و آنهايي كه به غوطه شرقي و ادلب حمله مي‌كنند، نقض مي‌شود. تضمين امنيت مرزهاي تركيه به معني كشتن غيرنظاميان نيست و بايد محكوم شود. اين كشور در شرايط خطرناك كنوني در سوريه نبايد آتش جنگ را شعله‌ورتر كند.» مقام‌هاي ايراني همواره تاكيد كرده‌اند كه به درخواست دولت مركزي سوريه و براي مبارزه با گروه‌هاي تروريستي در اين كشور و آنهم به صورت مستشاري حضور دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون