• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4029 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۸ بهمن

رهايي كشتي ايران از تعليق

ديپلماسي نتيجه داد

گروه ورزشي

خطر از بيخ گوش ورزش ملي ايران گذشت. شب گذشته وقتي راي اتحاديه جهاني كشتي درباره ماجراي عليرضا كريمي در رقابت‌هاي زير 23 سال لهستان اعلام شد، همه اهالي كشتي نفسي راحت كشيدند. كشتي حالا از خطر توقيف رها شده. ديشب اتحاديه جهاني كشتي اعلام كرد: «كميته انضباطي اتحاديه جهاني كشتي اين هفته درباره اتفاقي كه در مسابقات زير 23 سال لهستان رخ داد و در آن عليرضا كريمي و حميدرضا جمشيدي (مربي‌اش) حضور داشتند تشكيل جلسه داد. اين كميته متوجه شد عليرضا كريمي با دستور مربي‌اش جمشيدي در مسابقه يك‌هشتم نهايي، آگاهانه به ژابريلف روسي باخته است. در نتيجه هر دو ورزشكار و مربي ايران، قوانين اتحاديه جهاني كشتي را زير پا گذاشته‌اند. كريمي به اين علت 6 ماه از حضور در ميادين محروم مي‌شود و تا 23 مه ‌2018 حق حضور در مسابقات را ندارد. جمشيدي مربي او هم براي دو سال حق حضور در هيچ رقابتي را ندارد.»

ديشب بعد از اعلام رسمي حكم كميته انضباطي، سايت‌هاي خبري متن واحدي را روي خروجي خود فرستادند و مشخص بود اين متن را فدراسيون كشتي از قبل تنظيم و آماده انتشار كرده است: «درپي حوادث كشتي عليرضا كريمي با حريف روسي خود در رقابت‌هاي اميدهاي جهان و با توجه به تاكيد و پيگيري‌هاي مداوم «كميته بين‌المللي المپيك» از «اتحاديه جهاني كشتي»، براي اعمال ممانعت از حضور ايران در مسابقات بين‌المللي، رايزني‌هاي گسترده‌اي از سوي تيم ديپلماسي كشتي ايران براي جلوگيري از اعلام راي به تعليق كشتي ايران با تمام توان و استفاده از تمامي ظرفيت‌هايي كه در چند سال گذشته براي توسعه تعاملات ديپلماتيك كشتي ايران با دنيا صورت گرفته بود، آغاز شد. با نتيجه بخشي اوليه از تلاش‌هاي مذكور در اواخر سال ميلادي گذشته، ضمن گرفتن زمان براي انجام رايزني‌هاي لازم با مسوولان مربوطه در دو مرحله، امكان پيگيري موضوع مذكور از طريق تشكيل پرونده‌اي ويژه در كميسيون اخلاق و امور انضباطي و حقوقي در اتحاديه جهاني كشتي فراهم شد.

انتقال حوزه بررسي اين موضوع از «كميته بين‌المللي المپيك» به «اتحاديه جهاني كشتي» موفقيت جدي براي كشتي ايران محسوب مي‌شد، زيرا توان ديپلماتيك كشتي ايران در فدراسيون جهاني كشتي قابل دسترس بود و متاسفانه هيچ نفوذ و تعاملي براي ورزش ايران در كميته بين‌المللي المپيك وجود نداشت.

از هفته دوم آغاز فعاليت كاري در سال جديد، مجددا پيگيري‌ها و مذاكرات متعددي با نناد لالويچ رييس اتحاديه جهاني و عضو پر نفوذ هيات رييسه كميته بين‌المللي المپيك و ساير اعضاي هيات رييسه اتحاديه صورت گرفت كه به لطف خدا موثر واقع شد و در نهايت، خطر تعليق فدراسيون كشتي ايران با رايزني‌هاي مداوم، برنامه‌ريزي مناسب و تلاش شبانه روزي موقتا رفع شد.

با توجه به تعاملات و پيگيري‌هاي انجام شده، فدراسيون ايران موفق شد كشتي ايران را از دايره محروميت و تعليق خارج كند. از اين‌رو ضمن رفع موقت خطر تعليق كشتي ايران، عليرضا كريمي با تلاش‌هاي صورت گرفته، جهت كاهش ميزان محروميتش، شش ماه و مربي مربوط وي (حميدرضا جمشيدي) به مدت دو سال از حضور در ميادين كشتي محروم شدند. بديهي است اين موفقيت با تلاش موثر ديپلماسي كشتي ايران حاصل گرديد اما پرونده تعليق همچنان مفتوح است و به نظر مي‌رسد بايد كليه دستگاه‌هاي مرتبط براي حل اين مشكل كه قطعا در آينده نيز در كمين كشتي و ورزش ايران است يك راه اصولي را بيابند زيرا اين موضوع از اين پس در ميادين مهم‌تري همچون رقابت‌هاي جهاني و بالخصوص المپيك به صورت جدي‌تري كل ورزش ايران را تهديد مي‌كند.»

شايد مهم‌ترين نكته اين متن -كه به بيانيه فدراسيون كشتي شبيه است- فراز پاياني آن باشد؛ جايي كه به محروميت احتمالي ورزش ايران در سال‌هاي آينده در صورت تكرار حادثه مشابه براي كريمي اشاره مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون