• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4029 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۸ بهمن

تاكتيك تكراري آبراموويچ در قبال مربيان چلسي

اخراجش كنيد!

علي بابازاده

فرداي روز شكست سنگين چلسي در برابر واتفورد آن‌ هم با نتيجه سنگين ۴ بر يك، تمامي روزنامه‌هاي انگلستان و هواداران باشگاه لندني، با يك عنوان از آنتونيو كونته ياد مي‌كردند؛ «تو براي ما مرده‌اي!»

واقعيت اين است در تيمي كه مالك و مدير آن رومن آبراموويچ است هيچ مربي‌ حق اشتباه و باخت در برابر تيم‌هاي پايين‌جدولي را ندارد. حالا كونته آخرين خط قرمز آبراموويچ را نيز نقض كرده و در برابر واتفورد نتيجه بسيار تحقيرآميزي را به دست آورده؛ تا قبل از بازي برابر شاگردان خاوي‌گارسيا خط دفاعي چلسي جزو برترين‌هاي ليگ جزيره به‌حساب مي‌آمد اما دريافت كردن ۳گل در ۷ دقيقه درب‌هاي جديدي از ضعف و مشكل در تيم آنتونيو كونته را گشود. ۱۴ سال پيش حكمراني رومن در قصر استمفوردبريج آغاز شد و بد نيست بدانيد تا پيش از شروع فصل جاري ۷ نفر و به طور ميانگين هر ۲ سال يك‌بار، يك مربي از روي نيمكت آبي‌ها اخراج شده؛ آبراموويچ جز با زبان اخراج در قبال مربيانش سخن نمي‌گويد. اين در حالي است كه در شمال لندن، آرسن ونگر و آرسنال قوانين غرب لندن را زيرپا مي‌گذارند و ۲۲ سال است كه با يكديگر همكاري مداوم داشته‌اند.

بلافاصله پس از شكست سنگين چلسي در ورزشگاه ويكاريج رود، رسانه‌هاي انگليسي اعلام كردند آنتونيو به آخر خط رسيده و دير يا زود از هدايت باشگاه‌ كنوني‌اش اخراج خواهد شد؛ به‌خصوص آنكه اين باخت دومين شكست پياپي آنها به‌ حساب مي‌آمد و هنوز شكست مقابل بورنموث از خاطر هواداران بيرون نرفته بود.

مفسران فوتبال انگليس بازيكنان را عامل اصلي ناكامي‌هاي اخير چلسي برشمردند و آنها را متهم به همدستي عليه كونته كردند؛ عملي شبيه به دوره دوم حضور ژوزه مورينيو در استمفوردبريج.

اما در نشست خبري پس از بازي با واتفورد مربي ايتاليايي در كنفرانس خبري حاضر شد و تمامي اين سخنان را تكذيب كرد؛ «نگران كارم نيستم. من س خت كار مي‌كنم و برايم خيلي سخت است كه بخواهم افكارم را روي شايعات متمركز كنم. شما فكر مي‌كنيد كه بازيكنان چنين قدرتي دارند كه بخواهند يك مربي را تغيير دهند؟ خير در انگلستان شرايط اين‌گونه نيست!» با تمامي اين تفاسير همچنان از لوئيس انريكه به عنوان جانشين اصلي آنتونيو نام ‌برده مي‌شود و كارشناساني چون جيمي كرگر نيز نگاه خوش‌بينانه‌اي به اخراج مرد ايتاليايي دارند. كرگر معتقد است چلسي كاملا ليگ‌جزيره را از دست داده و براي رسيدن به مراحل بالاي ليگ‌قهرمانان هم بايد دست به اخراج سرمربي خود بزند؛ كتاب تاريخ چلسي را كه ورق بزنيم، مي‌بينيم بعد از اخراج وياش‌بواش، دي‌متئو جايش را گرفت و تنها قهرماني تاريخ چلسي در UCL را به ارمغان آورد، آورام گرانت جاي مورينيو را گرفت و تيم را به فينال همين تورنمنت رساند، گاس‌هيدينگ نيز كه به جاي اسكولاري به استمفوردبريج آمده بود تنها به‌دلايل اشتباهات داوري، جدال معروف با بارسلونا را با باخت سپري كرد! در شرايط فعلي كونته در كنار گوارديولا ۷۰ درصد از تمامي‌بازي‌هاي خود را با پيروزي پشت سر گذاشته و بهترين ركورد را در اختيار دارد؛ آبراموويچ نشان داده براي اخراج مربيانش به‌ دنبال بهانه‌هاي بزرگ نمي‌رود و روي كوچك‌ترين چالش‌هاي ايجاد شده حساب ويژه‌اي باز مي‌كند. همان‌گونه كه دي‌متئو را در سال دوم حضورش به دليل حذف از مرحله گروهي ليگ‌قهرمانان اخراج كرد و عذر آنجلوتي را به‌دليل نايب‌قهرمان شدن در ليگ‌جزيره خواست.

۷ مربي‌كه در زمان آبراموويچ از هدايت چلسي اخراج شده‌اند همگي با آرزو‌هاي فراوان پا در شهر لندن گذاشته بودند؛ آورام گرانت ۳ روز پس از باخت به منچستريونايتد در فينال ليگ‌قهرمانان اخراج شد. اسكولاري در ۹ فوريه ۲۰۰۹ مورد غضب رومن قرار گرفت و بهانه‌ آقاي مالك ‌نيز شكست ۲برصفر برابر ليورپول بود. كارلتو در ۲۲مه ۲۰۱۱ كمتر از ۲ ساعت پس از شكست تيمش برابر اورتون حكم اخراجش به دستش رسيد و اين درحالي‌بود كه فصل اول حضور آنجلوتي روي نيمكت چلسي مصادف شد با تصاحب جام‌هايي همچون ليگ‌جزيره، جام‌حذفي و كاميونتي‌شيلد! روبرتو دي‌متئو با دفاع اتوبوسي خود چلسي را به بام قله‌ اروپا رساند ولي حدس زدن آنكه مربي محبوبِ مالك روس به‌حساب نمي‌آمد بسيار كار ساده‌اي بود.

بجز آندره وياش‌بواش كه او هم در ۴ مارس ۲۰۱۲ از چلسي اخراج شد، از مورينيو نيز در اين فهرست مي‌توان نام برد؛ آقاي خاص نخستين انتخاب و نخستين اخراجي مالك روس بود و طي دو مرحله از چلسي اخراج شد. براي بار دوم بسياري بر اين عقيده بودند كه مو چلسي را به سمت قهرماني در چمپيونزليگ هدايت مي‌كند ولي شرايط به‌گونه‌اي پيش ‌رفت كه چلسي براي سهميه ليگ اروپا نيز به‌ تقلا كردن افتاده بود؛ سران تيم هم ديگر تحمل‌شان تمام‌شد و در آستانه سال نوميلادي، در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۷ مورينيو را براي بار دوم از نيمكت ‌مربيگري چلسي اخراج كردند. حالا آنتونيو كونته مي‌تواند هشتمين مربي‌ لقب بگيرد كه در زمان حضور آبراموويچ از روي نيمكت شيرهاي لندن اخراج مي‌شود تا پايان اسفند ماه چالش‌هاي بحث‌برانگيزي همچون جدال رفت و برگشت با بارسلونا پيش‌روي كونته قرارگرفته و شايد سربلند خارج شدن از اين مسابقه بتواند حداقل براي چند هفته بيشتر اخراج آنتونيو را به‌ تاخير بيندازد. پس از استخدام كونته توسط آبراموويچ در باشگاه چلسي، ژوزه مورينيو خطاب به مرد ايتاليايي سخناني را بر زبان آورد كه بسياري از هواداران دليلش را اكنون متوجه‌مي‌شوند؛ ژوزه فارغ از بحث‌هاي تحقير و جنگ رواني، در واكنش به امضاي قرارداد كونته با مالك متمول روس گفت؛ «به باشگاه اخراجي‌ها خوش آمدي!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون