• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4032 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲ اسفند

خشونت در گلستان هفتم

نعمت رحيمي، معروف به عمو نعمت از دراويش گنابادي توسط نيرو‌هاي امنيتي بازداشت و طبق گفته فعالين دراويش به كلانتري 102 پاسداران منتقل شده بود. دراويش با نشستن بر كف خيابان و تحصن در برابر كلانتري 102 پاسداران و سر دادن شعار خواستار آزادي نعمت رحيمي شدند. مسوولان كلانتري با دادن اخطار به رابط دراويش خواستار پايان دادن به تحصن شدند؛ تذكري كه به آن توجه نشد.

اتوبوس مرگ

اما اين پايان ماجرا نبود و دامنه درگيري‌ها به گلستان هفتم كشيده شد. حوالي ساعت 8 شب تصاويري منتشر شد كه تعجب همگان را در پي داشت. اتوبوسي با پلاك شهرستان به ماموران نيروي انتظامي حمله كرد و با زير گرفتن ماموران و همچنين برخورد با خودرو‌هاي ساكنين كه در كوچه پارك بود از گلستان هفتم خارج شد و به خيابان پاسداران آمد. بنابر تصاوير منتشر شده از اين اتفاق، اتوبوس پس از رسيدن به خيابان اصلي متوقف و نيروهاي امنيتي راننده را كه گفته مي‌شود از دراويش بوده بازداشت مي‌كنند. سردار سعيد منتظرالمهدي، سخنگوي ناجا درباره حمله اين اتوبوس گفت: «در حمله يك اتوبوس به جمع ماموران نيروي انتظامي در محدوده خيابان پاسداران، سه مامور شهيد شده‌اند.» سخنگوي ناجا با اعلام اين مطلب كه عوامل به شهادت رساندن سه مامور يگان امداد پليس تهران در كسري از زمان دستگير شده‌اند، گفت: گروهبان امامي، گروهبان بايرامي از نيروهاي كادر يگان امداد و يك سرباز كه هويت او تاكنون مشخص نشده است در اين حمله به شهادت رسيدند.

واكنش فعالين سياسي به اتوبوس مرگ

حمله اتوبوس مرگ به نيرو‌هاي انتظامي، واكنش مردم و فعالين سياسي را در شبكه‌هاي اجتماعي به همراه داشت. عطا‌الله مهاجراني، وزير فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات با انتشار توييتي نوشت: «خشونت و انسان‌كشي از هر طرف كه باشد به تعبير گاندي اگر قرار باشد قصاص قانون هميشگي باشد و چشم در برابر چشم. با جهان كوران روبه‌رو خواهيم شد.» مصطفي تاجزاده، معاون سياسي وزير كشور دولت اصلاحات نيز در توييتر خود نوشت: «انتقاد و حتي اعتراض به عملكرد در همه سطوح از حقوق مسلم شهروندان است. متوسل شدن به خشونت توسط هر كس و به هر شكل محكوم است. اصلاح‌طلبي يعني دفاع از آن حقوق و همزمان محكوم كردن خشونت‌ورزي.»

سمند جاي اتوبوس را پر كرد

حمله اتوبوس تنها اتفاق عجيب شامگاه دوشنبه نبود. حوالي ساعت 11 شب نيز ويديويي منتشر شد كه در آن نشان مي‌داد يك خودروي سمند به سمت نيروهاي يگان ويژه حمله‌ور شده و با زير گرفتن تعدادي از ماموران از محل متواري مي‌شود. در حمله خودروي سمند يكي از نيروهاي بسيجي حاضر در صحنه به شهادت رسيد و همچنين تعدادي از نيروهاي يگان ويژه مجروح شدند.

300 نفر بازداشت، 5 نفر شهيد

سخنگوي ناجا درباره تعداد بازداشتي‌ها و همچنين شرايط محل تجمع دراويش در روز سه‌شنبه به فارس گفت: دوشنبه شب نيروي انتظامي در عملياتي پس از تعيين ضرب‌الاجل براي آشوبگران خيابان پاسداران و پايان اين ضرب‌الاجل در ساعت 4 بامداد، آتش برافروخته‌شده توسط مخلان نظم و امنيت را خاموش و عناصر اصلي را دستگير كردند. وي با اشاره به پايان ناآرامي‌ها در ساعت 4:30 دقيقه بامداد و پاكسازي محل و خيابان‌هاي اطراف، افزود: بيش از 300 نفر از دراويش كه در بين آنان رانندگان خودروهاي مرگ (اتوبوس و سمند) و نيز ضاربان و عناصر اصلي به چشم مي‌خورد، دستگير شدند. سخنگوي ناجا با اشاره به زخمي و مجروح شدن 30 نفر از ماموران حاضر در صحنه گفت: تعدادي از آشوبگران نيز مصدوم شدند. در پايان حوادث خيابان گلستان هفتم، 3 مامور نيروي انتظامي و 2 نيروي بسيج به شهادت رسيدند.

سلسله نعمت‌اللهي سلطان عليشاهي گنابادي يكي از سلسله‌هاي صوفي شيعه است كه به دست سيد‌‌نورالدين شاه‌ نعمت‌الله ولي در قرن هشتم هجري بنياد شده است. كلمه نعمت‌اللهي از نام شاه‌نعمت‌الله ولي گرفته شده و چون در دوران ايشان، پيروان او را «نعمت‌اللهي» مي‌خواندند، اين عنوان به كساني كه بعد از وي، از عقايد و روش صوفيانه وي تبعيت كردند، داده شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون