• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4036 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۷ اسفند

گزارش صدا و سيما اشكالي نداشت

پرونده كاووس سيدامامي و ديگر فعالان محيط‌زيستي متهم به جاسوسي يكي ديگر از محورهاي مهم در جلسه ديروز محسني اژه‌اي بود. سيد امامي همان فعال محيط‌زيستي است كه روز 4 بهمن بازداشت و بعد از دو هفته در زندان خودكشي كرد. با گذشت يك ماه و ارايه گزارش پزشكي قانوني ابهامي در مورد شيوه مرگ او نيست اما قصور سازمان زندان‌ها در حفظ جان زندانيان، گزارش بيست و سي كه قبل از دادگاه حكم را صادر كرده بود و وضعيت ديگر بازداشتيان از جمله مسائلي است كه سوالاتي را براي افكار عمومي ايجاد كرده است. اين افراد به اتهام جاسوسي بازداشت شده‌اند و آنطور كه جعفر دولت‌آبادي، دادستان تهران گفته است بازداشت‌هاي ديگري نيز صورت خواهد گرفت. او همچنين گفته است كه تا پايان شهريورماه 70 نفر به اتهام جاسوسي بازداشت شده‌اند. در جلسه ديروز در مورد اين اظهارات آقاي دادستان سوال شد و اژه‌اي گفت: «از عددي كه از قول دادستان گفتيد كه در حال حاضر 70 نفر در زندان هستند، اطلاع ندارم و اين به معناي افزايش نيست؛ زيرا برخي، از سال‌هاي قبل دستگير و محكوم شدند.»
وي در پاسخ به سوالي در مورد اينكه آيا اقدام صدا و سيما نسبت به پخش گزارشي در مورد سيد امامي در حالي كه او هنوز محكوم نشده بود، خلاف قانون بوده است يا خير، گفت: « يك نفر كه عنوان استادي هم داشته خودكشي مي‌كند و اين موضوع در داخل و خارج بازتاب دارد، آنچه از صداوسيما پخش شده را نديدم، اما اگر چنين اتفاقي بيفتد و رسانه ملي به آن نپردازد همه گله مي‌كنند. اگر كسي دستگير شود و اعلام نشود باز گلايه مي‌شود يا وقتي شايعاتي مطرح مي‌شود مردم خواهان اطلاع‌رساني در مورد عنوان اتهامي هستند. اگر كسي دستگير شود و بدون ذكر جزييات اعلام نشود كه به چه اتهامي دستگير شده بد است، اما اگر گفته شده فردي كه خودكشي كرده به اتهام جاسوسي بوده اشكال ندارد.»
محسني‌اژه‌اي در مورد اظهارات يكي از نمايندگان مجلس مبني بر اينكه پروژه انتقال آب و حمايت از يوز ايراني كه از سوي سيد امامي مطرح شده است، پروژه‌هاي اسراييلي بوده‌اند، اينكه آيا فرد خارجي در اين زمينه بازداشت شده است يا خير، گفت: « تا الان فرد خارجي بازداشت نشده است، اما افراد در مظان اتهام هستند و تعدادي هم در داخل كشور بازداشت شده‌اند. 3 نفر در استان هرمزگان بازداشت شده‌اند و بايد صبر كنيم تا پرونده روشن شود تا بتوانيم در خصوص آن صحبت كنيم.»
معاون اول قوه قضاييه تاكيد كرد: «امروز بحث نفوذ به خصوص از ناحيه كشورهاي غربي و امريكا و صهيونيست در كشور مطرح است و اين نفود فقط براي جمع‌آوري اطلاعات نيست، بلكه براي تاثيرگذاري در تصميم‌ها هم هست و فرد نفوذي كه قابل شناسايي نيست و نمي‌تواند به صورت آشكار شروع به عكس‌برداري و تصويربرداري از مناطق كشور كند، بديهي است كه بايد براي خود يك پوشش داشته باشد كه از طرف مردم و دولت قابل توجيه باشد. مثلا بايد توجيحي داشته باشد كه يك ماه در بيابان اقدام به تصويربرداري كند. اين افرادي هم كه تحت عنوان فعال محيط‌زيستي - كه به كيس محيط زيست معروف است- اقدام به جاسوسي كرده‌اند، كارهايي هم به نفع محيط‌زيست انجام داده‌اند و همه افرادي هم كه در موسسات آنها كار مي‌كردند، جاسوس نيستند و برخي كاملا از مسائل جاسوسي بي‌اطلاع بودند، همين موضوع كار را مشكل كرده است و بايد براي روشن شدن مسائل منتظر ماند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون