• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4038 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۹ اسفند

تهديد؛ پاسخ استقلال

دوشنبه 26 فوريه باز هم به تاريخي براي ناكام ماندن نيكي هيلي، نماينده امريكا در سازمان ملل براي اخذ كارت محكوميت ايران از كانال شوراي امنيت تبديل شد. يك سال و دو ماه از تكيه دادن نيكي هيلي بر كرسي كشورش در شوراي امنيت مي‌گذرد و اين در حالي است كه تمام تلاش‌هاي وي براي گرفتن حتي يك مورد محكوميت عليه ايران در شورا بي‌نتيجه به پايان رسيده است. چندساعت پس از وتوي روسيه، «كلي اكلز كوري» يكي از اعضاي هيات نمايندگان امريكا در سازمان ملل به اين اقدام مسكو واكنش نشان داد و با تهديد اينكه واشنگتن مسير مقابله با ايران را ادامه خواهد داد، گفت: ما تا زماني كه ايران متوقف نشود، متوقف نخواهيم شد. ما اين اقدام روسيه را با هدف محافظت از ايران و فعاليت‌هاي اين كشور در منطقه تعريف مي‌كنيم.

البته اين تنها روسيه نبود كه به دليل راي مستقل خود و عدم پيروي از نسخه انگليسي- امريكايي مورد شماتت واشنگتن قرار گرفت بلكه عضو هيات امريكايي به بوليوي، چين و قزاقستان نيز به دليل آنكه مقابل قطعنامه انگليس ايستادند، تاخت و تهديد كرد كه اين تخطي آنها بدون پاسخ باقي نخواهد ماند.

نيكي هيلي كه در جلسه روز گذشته غايب بود و البته در يك سال گذشته صحنه‌هاي جدال بسياري را با روسيه در صحن شوراي امنيت تجربه كرده است، به وتوي مسكو واكنش نشان داد و در سخناني ادعا كرد: «با وجود مدارك مستدلي كه تيم كارشناسان سازمان ملل درباره نقض تحريم تسليحاتي يمن از سوي ايران ارايه كرده اما شوراي امنيت نتوانست قطعنامه‌اي عليه اين كشور اتخاذ كند. امروز روسيه از دولت ايران در برابر قطعنامه شوراي امنيت محافظت كرد. اگر روسيه به ممانعت از اقدامات شوراي امنيت عليه ايران ادامه دهد آنگاه امريكا و شركايش بايد گام‌هايي را عليه تهران بردارند كه مسكو نتواند مانع آن شود.»

درحالي كه هيات امريكايي پس از ناكامي در شوراي امنيت به حمله به سمت مخالفان روي آورد اما گزارش‌هاي رسيده از داخل صحن خبر از نارضايتي برخي از اعضا با متن پيش نويس انگليس دارد. در اين متن هيچ اشاره‌اي به عربستان سعودي و اقدام‌هاي نظامي اين كشور در يمن كه مي‌تواند نقض قوانين جنگي بين‌المللي باشد، نشده بود.

چين با وجود آنكه راي ممتنع داد اما نماينده اين كشور اعلام كرد كه متن روسيه را ترجيح مي‌دهد چرا كه اين متن با رضايت فني اعضاي بيشتري روبه رو شده است. نماينده پرو نيز اعلام كرد كه تمديد تحريم تسليحاتي يمن بر تحت فشار قرار دادن ايران ارجحيت دارد لذا اين كشور از طرح فني روسيه استقبال بيشتري مي‌كند.

رسانه امريكايي لس‌آنجلس تايمز در بخش‌هايي از گزارش خود افشا كرده كه بريتانيا براي جلب رضايت روسيه و پرهيز از وتو، تعديل‌هاي بسيار زيادي را در متن پيش‌نويس اوليه ايجاد كرده و نه تنها از خير محكوم كردن ايران گذشته بود بلكه كلمات را به گونه‌اي انتخاب كرده بود كه تنها نسبت به رفتارهاي ايران در قبال يمن ابراز نگراني شود اما مسكو بازهم با متن پيش‌نويس و قيد نام ايران در قطعنامه‌اي كاملا فني كنار نيامد و كارت وتوي خود را رو كرد. نماينده روسيه به صراحت بريتانيا را متهم كرد كه در روزهايي كه شوراي امنيت شديدا نيازمند حفظ شأن و پرستيز خود است قطعنامه‌اي را به صحن آورده كه مي‌دانسته وتو خواهد شد.

اسحاق آل‌حبيب، معاون نماينده ايران در سازمان ملل پس از انجام راي‌گيري درباره اين دو قطعنامه در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه امريكا مدارك دال بر ساخت ايران بودن تجهيزات فوق را ساخته است و دليل اين اقدام هم نگاه خصومت‌آميز ترامپ نسبت به ايران است. وي همچنين تاكيد كرد كه به هيچ‌وجه امكان انتقال سلاح از ايران به يمن وجود ندارد و طرف مقابل براي منحرف كردن افكار عمومي از فجايعي كه در يمن توسط ائتلاف سعودي رخ مي‌دهد دست به اين قبيل اقدام‌ها زده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون