• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4041 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۳ اسفند

واكنش‌هايي به پيشنهاد روحاني در مورد همه‌پرسي

آيت‌الله احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان: هيچ رفراندومي بالاتر از راهپيمايي 22 بهمن در دنيا وجود ندارد.

حسين شريعتمداري، مدير مسوول كيهان: اگر آقاي رييس‌جمهور صداي انبوه متراكم ملت در راهپيمايي 22 بهمن را صداي مردم مي‌دانست ديگر پيشنهاد همه پرسي مفهومي نداشت.

نجات ‌الله ابراهيميان، عضو حقوقدان شوراي نگهبان: همه‌پرسي ظرفيتي است كه در قانون اساسي پيش‌بيني شده و از اين منظر اشكال حقوقي به پيشنهاد رييس‌جمهوري نمي‌گيرد اما مي‌گويد بايد روشن شود منظور از همه‌پرسي در چه موردي است.

سعيد حجاريان، فعال سياسي اصلاح‌طلب: لابد در ذهن آقاي روحاني مساله اي ‌هاي بالاتر از اختلاف جناح‌ها بوده است كه اصل پنجاه و نهم را پيش كشيده است. واقعيت اين است كه ايشان به‌ عنوان حقوقدان مي‌خواهند مساله‌اي سياسي را از طريق حقوقي حل كنند كه طريقي است صعب و دشوار.

محمد مهدي زاهدي، رييس كميسيون آموزش و تحقيقات: همه پرسي حقي است كه انقلاب براي مردم ايران به ارمغان آورد. كساني كه خلاف آن عمل مي‌كنند نمي‌توانند شعار آن را بدهند. آقاي رييس‌جمهور! 97 درصد مردم مطالبه پرداخت هدفمندي يارانه‌ها را داشتند ولي عمل نكرديد؛ شعار حقوق شهروندي داديد ولي مردم و رسانه‌هاي منتقد خود را دادگاهي كرديد.

احمد خاتمي امام جمعه موقت تهران: اميدوارم رييس‌جمهور سخنان خود را اصلاح و دشمنان را مايوس كند، چراكه روشن است اين سخنان در مسير وحدت نيست. بنده به شبكه‌ دولتي ضداسلامي، ضدايراني و به ضدانقلاب فراري كه دلخوش به برخي اظهارنظرها شده‌اند، مي‌گويم كه آنها هرگز به آرزوي خود براي رفراندوم و همه‌پرسي عمومي نخواهند رسيد.

غلامحسين كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران: حرف‌هاي روحاني مصداق «آنچه خود داشت ز بيگانه تمنا مي‌كرد» است. درست است كه ايشان هم تحت فشارهاي بسيار سياسي و تبليغاتي قرار دارد اما بايد رودربايستي‌ها را كنار گذاشته و با توجه به اختياراتش عمل كند.

آيت‌الله علم‌الهدي امام جمعه مشهد: فرمان همه‌پرسي و رفراندوم نيز از اختيارات ولي‌فقيه و ولي امر است؛ واقعا در اين سيل چندميليوني كه به حمايت از نظام آمده‌اند، مردم را به رفراندوم حواله دادن، چه چيزي را به ذهن متبادر مي‌كند؟ اين مساله به ذهن تداعي مي‌شود كه شما طرفدار مردم‌سالاري سكولار هستيد.

عباس عبدي، فعال سياسي اصلاح‌طلب: بنده نمي‌دانم كه در ذهن ايشان چه مي‌گذشته كه در سخنراني خود به چنين نكته‌اي اشاره كرده است و اين نيز عجيب است كه تاكنون كسي حاضر نشده تحقق يكي از اصول قانون اساسي را با ذكر مصداق به بحث و گفت‌وگو بگذارد.

حجت‌الاسلام ابراهيم رييسي، توليت آستان قدس: پاسخ متناسب به حضور پرشور مردم در راهپيمايي ۲۲بهمن كه با وجود گله‌مندي‌هاي بحق آنان از مشكلات انجام شد، دميدن در آتش تفرقه و بيان سخنان جناحي و انتخاباتي نبوده و نيست.

امير محبيان، تحليل‌گر اصولگرا: رفراندوم يك اصل قانوني است. اما به نظرم شايد دليل مخالفان اين باشد كه نمي‌خواهند اين موضوع رويه شود. اگر هر رييس‌جمهوري بخواهد همه‌پرسي برگزار و تغييراتي ايجاد كند، مشكل ساز مي‌شود.

عزت‌الله ضرغامي، رييس سابق سازمان صداوسيما: در برابر حضور ده‌ها ميليون ايراني غيرتمند در كف خيابان‌هاي ايران و اعلام موضع صريح در مقابل دشمن، حرف از رفراندوم زدن نه تدبير است و نه حتي سليقه! هرچند كه اصل حرف هم خيلي مورد اعتنا نيست.

عبدالله ناصري، فعال سياسي اصلاح‌طلب: برگزاري همه‌پرسي بازگرداندن اميد به جامعه مدني است. آنچه به نظر مهم مي‌رسد اين است كه جريان اصولگرا در اين ميان بيشترين مخالفت را با سخنان روحاني داشته و حتي آن را نوعي ساختارشكني ارزيابي كرده‌اند، اما بايد ديد روند طي‌شده چه بوده است كه اجراي اصلي از اصول قانون اساسي را به‌مثابه نوعي تهديد به شمار مي‌آورد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون