• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4041 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۳ اسفند

طنين موسيقي خراسان در پايتخت

اين روزها در سالن‌هاي مختلف پايتخت نيز گروه‌هاي متعدد ميزبان موسيقي دوستاني هستند كه ساعت‌هاي خود را براي شنيدن موسيقي صرف مي‌كنند كه در ميان همه اين موسيقي‌ها، موسيقي نواحي نيز جايگاه خود را دارد به طوري ‌كه قرار است طي 5 روز نمايندگان موسيقي خراسان مهمان اهالي پايتخت باشند و روايتگر بخشي از موسيقي فولكلور منطقه به شهرنشيناني باشند كه شايد اين روزها كمتر به نواي موسيقي فولك توجه مي‌كنند. اين گروه‌هاي موسيقي كه از ميان نسل جوان نوازندگان بومي انتخاب‌شده‌اند 14 تا 18 اسفندماه در قالب هفته موسيقي خراسان در سالن فردوسي خانه انديشمندان علوم انساني تهران به روي صحنه خواهند رفت و هركدام موسيقي منطقه خود را همراه با آيين‌هاي سنتي اجرا خواهند كرد.

گروه موسيقي «ژنده‌پيل» ازجمله گروه‌هاي شركت‌كننده در اين هفته موسيقايي است كه به گفته احمد شامي نوازنده دوتار و سرپرست گروه قرار است موسيقي‌هاي بومي متعلق به دو هزار سال پيش را همراه با مقام‌هاي مختلف تربت‌جام اجرا كنند.

وي درباره اجراي اين آثار به «اعتماد» مي‌گويد: «مقام نوايي كه شايد اكثريت مردم ايران با آن آشنا هستند مربوط به 800 سال پيش است كه سينه‌به‌سينه از نياكان به ما رسيده است. همچنين مقام «مشق پلتان» كه نوعي مارش نظامي است قدمتي دوهزارساله دارد كه در كنار مقام باراني و ديگر آيين‌هاي منطقه به مخاطبان‌مان ارايه خواهيم كرد.»

در كنار گروه ژنده‌پيل، گروه‌هاي ديگري چون سيمرغ كه تاكنون اجراهاي بي‌شماري در داخل و خارج از كشور داشته و نيز گروه پيوند «تربت‌جام»، «صبا» و «دل شيدا» نيز در اين هفته موسيقي خراسان اجراهايي خواهند داشت.

اين گروه‌ها كه همگي نسل جديدي از بازماندگان موسيقي نواحي خراسان هستند توسط موسسه فرهنگي- هنري هواداران هنر ايرانيان از ميان گروه‌هاي فعال منطقه انتخاب‌شده‌اند كه ضمن توجه به موسيقي فولك اين منطقه و پاسداشت و تجليل از موسيقي نواحي ايران، انگيزه‌اي مضاعف را در ميان نسل جوان ايجاد كنند كه بيشتر به موسيقي‌هاي منطقه خود توجه داشته باشند چراكه در شرايط كنوني بزرگ‌ترين معضلي كه گريبان موسيقي فولك را گرفته بي‌توجهي نسل جوان مناطق مختلف به موسيقي اجدادي‌شان است.

از طرفي ديگر يكي از اهداف برگزاري چنين هفته‌اي در تهران عدم‌حمايت و توجه مسوولان هنري و فرهنگي استان خراسان به موسيقي خصوصا موسيقي بومي است و اين در حالي است كه بزرگاني چون غلامعلي پورعطايي، عثمان محمدپرست و بسياري ديگر از نوازندگان برجسته دوتار در اين استان پرورش‌يافته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون