• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4044 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۶ اسفند

آلومينيوم، فولاد و ترامپ

سعيد صمدي

سخنراني اخير ترامپ، رييس‌جمهور آمريكا در رابطه با افزايش در نرخ تعرفه بر واردات، چند روزي است كه تا حدودي اذهان عمومي را درگير خود كرده است. اين تصميم ترامپ كه موجب افزايش در نرخ واردات فولاد به 25 درصد و آلومينيوم به 10 درصد در امريكا شده به عنوان سياستي جهت تقويت صنايع‌توليدي‌داخلي اعمال خواهد شد همان‌طور كه ترامپ در سخنراني خود به شركت‌هاي بزرگ توليد آلومينيومي در آمريكا اشاره داشت كه به خاطر سياست‌هاي تجاري نادرست وتوافق‌هاي تجاري ادوار گذشته مورد ظلم واقع شده‌اند و بيان كرد وقت آن رسيده كه دراين زمينه از صنايع و توليدات ‌داخلي پشتيباني شود.

اين حقيقت كه هرگونه تصميم‌گيري آمريكا در اين خصوص ساير كشورها را متاثر مي‌كند جاي بحثي ندارد. اما براي اظهار نظر دراين مورد كه اتخاذ اين سياست تا چه حدي مي‌تواند بازار سرمايه ما را متحول كند از يك سو با توجه به اينكه مدت زيادي از اين اتفاق نمي‌گذرد و دامنه اين تغييرات در بلندمدت قابل اعتمادتر خواهند بود گذرزمان را مي‌طلبد و از ديگر سو بايد گوش به زنگ‌ تصميم‌گيري‌ها و عكس‌العمل‌هاي كشورهاي اروپا، چين و استراليا باشيم. چراكه اگر اين كشورها نيز در واكنش به سياست آمريكا عكس‌العملي مشابه پيش بگيرند شرايط جهاني بازار سرمايه متحول خواهد شد.

اما در رابطه با تغييرات اخير در قيمت آلومينيوم و فولاد بايد گفت برخلاف تصورات عمومي اين تغييرات نمي‌تواند متاثر از اين رويداد باشد. در واقع نوساناتي كه طي اين مدت كوتاه در قيمت فلزات رنگين چون روي و فلزات اساسي چون آلومينيوم و فولاد ايجاد شده است ريشه‌اي متفاوت دارد. از دلايل اصلي ايجاد اين تغييرات افزايش نرخ بهره‌اي بوده‌ كه در آمريكا اعمال شده است.

تصميمي كه فدرال رزرو آمريكا براي كاهش ترازنامه خود اعمال كرد. اين افزايش سبب تقويت ارزش و توان دلار آمريكا شد. آمارشاخص‌ها نشان مي‌دهد شاخص دلار آمريكا در حالي امروز به 09.09 رسيد كه نسبت به گذشته 14% افزايش داشته است. يكي از علايم اين افزايش، پايين آمدن قيمت يورو است و طبيعتا كاهش در قيمت ‌كاموديتي‌ها از جمله علايم همين كاهش قيمت يورو بوده است. درپايان اينكه در مورد تاثيرات اعمال اين سياست بر بازار بورس ايران، بايد منتظر عكس‌العمل‌ كشورهاي اروپا، چين و استراليا بود. اقتصاددان و هيات علمي دانشگاه اصفهان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون