• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4053 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۷ اسفند

تبيين دقيق نقش حياتي آب در زندگي

عاليه شكربيگي

تغيير عادات فرهنگي، زمان مي‌طلبد. اگر مي‌خواهيم كمپيني در مورد بحران آب تشكيل دهيم و تاثيرات آني و مقطعي اقداماتي كه در اين زمينه انجام شده است را در آن بررسي كنيم، نتيجه مطلوبي نمي‌گيريم. اگر چهار يا پنج سال پيش كمپين‌ها تشكيل مي‌شد، شايد امروز مي‌توانستيم نتيجه خوبي بگيريم. اما متاسفانه فرهنگ ما فرهنگ دقيقه نودي است. امروز كه وضعيت آب به مرحله بحران رسيده است، تصميم مي‌گيريم كه اقدامي انجام دهيم. البته اگر هم بخواهيم در همين وضعيت بحراني مي‌توانيم توجه مردم را به مساله آب جلب كنيم. اما بايد به اين نكته هم توجه داشته باشيم كه اهميت موضوع زماني براي مردم روشن مي‌شود كه متوجه نياز حياتي خود به آب شود. بنابراين در كمپين‌هايي كه در اين رابطه تشكيل مي‌شود، بايد روي موضوع تاثير حياتي آب در زندگي انسان تاكيد ويژه داشته باشيم. فرهنگ ما پر از مصداق‌هايي است كه بر ارزشمند بودن آب تاكيد دارد. انسان‌ها بايد به ضرورت حفظ منابعي كه در اختيار دارند پي ببرند. اما با تمام اقداماتي كه در طول اين سال‌ها انجام شده است، هنوز شاهد اين هستيم كه در سطح شهر مردم با آب لوله كشي فرش و ماشين مي‌شويند. ما بايد به ارزش و اهميت يك قطره آب پي ببريم تا در زمان مصرف آن رفتار درستي داشته باشيم. رفتارهاي فرهنگي صحيح نياز به آگاهي و آموزش دارد. البته اين نكته را هم نبايد فراموش كرد كه عادات غلط فرهنگي در طول ساليان در ميان مردم نهادينه شده است، تغيير اين عادت و فرهنگ غلط هم سال‌ها زمان مي‌طلبد.

در مورد تشكيل كمپين‌ها بايد از تكرار مكررات پرهيز كرد. بايد مواردي را بيان كرد كه مردم به شكل ملموس‌تري متوجه نقش و اهميت آب در زندگي‌شان شوند. شعر ابزار خيلي خوبي است كه مي‌تواند در قالب كمپين‌ها و در رسانه‌ها تاثير مثبت و مداوم داشته باشد. همچنين استفاده از ظرفيت فضاي مجازي مي‌تواند كمپين را تاثيرگذارتر كند. بحران بي‌آبي بايد به گونه‌اي مطرح شود كه مردم متوجه اين نكته شوند كه آب هم مثل هوا در زندگي‌شان تاثير دارد و در نبود آب، زيست انسان به مرحله فرابحران خواهد رسيد.

در كشورهاي توسعه‌يافته، بيشتر سازمان‌هاي مردم‌نهاد اهميت بحران بي‌آبي را به تصوير مي‌كشند. به‌طور مثال در آلمان حزب سبز رفتارهاي غلط و مخاطره‌آميزي كه در جامعه و اجتماع وجود دارد و در آينده مي‌تواند مشكلاتي را براي زندگي اجتماعي و فرهنگي مردم به وجود آورد، از طريق آگاهي‌بخشي و آموزش مردم، وظايف دولت را هم گوشزد مي‌كند. در ايران در مورد بحران كمبود آب به اندازه ديگر كشورها فعاليت سازمان‌هاي مردم‌نهاد را نمي‌بينيم. جامعه شناس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون