• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4053 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۷ اسفند

سال مهرباني و ميهن‌دوستي عملي

نيوشا طبيبي

1- بوي بهار كه مي‌آيد، خدا را شكر، همه خوش‌اخلاق مي‌شوند. تعداد آدم‌هايي كه در خيابان با لبخند راه مي‌روند رو به ازدياد مي‌گذارد. هواي ايران‌زمين بهشت‌آسا مي‌شود و بوي گل و ريحان روح را تازه مي‌كند. لبخند بهار را به سراسر سال تسري دهيم. نه آنكه بيخودي بخنديم، نه، واقعا به روي هم لبخند بزنيم، قرار بگذاريم امسال از ابتداي نوروز هر روز صبح كه از خانه بيرون مي‌آييم، با هركس چشم در چشم شديم، لبخند بزنيم و صبح بخير بگوييم. قسم مي‌خورم نيمي از فشارهايي كه بر روح و روان خود احساس مي‌كنيم، سبك مي‌شود. دوباره حس مي‌كنيم در خانه و ميان خانواده خود هستيم.

پيش از آنكه دير شود، مهرباني پيشه كنيم. در هر مقامي هستيم و در هر سمتي كه كار مي‌كنيم، ادب ورزيدن و احترام گذاشتن به يكديگر را راه و رسم خود قرار دهيم. به يكديگر حال خوب و احترام هديه بدهيم. ما ايرانيان نيازمند احترام گذاشتن به يكديگر هستيم. همه ما از نامحترم شمرده شدن شكايت داريم، من بارها از دوستان خود شنيده‌ام كه قصد دارند از ايران بروند چون «احترام» نمي‌بينند. به راستي در حكومت و دولت و پشت صندوق فروشگاه و كانتر هواپيمايي در فرودگاه و بقالي و خياطي و بيمارستان كساني به غير از ايرانيان كار مي‌كنند؟ پس از ماست كه بر ماست.

۲- يكي از دوستانم به همراه همسر و فرزندش قصد سفر به جزيره بي‌مانند و افسانه‌اي قشم را داشت، براي خريد تور و بليت و كارهاي ديگر به آژانس مراجعه كرده بود، جمع هزينه سفر به قشم، بسيار گران‌تر از سفر به تركيه درآمده بود! رفيق ما هم با تاسف و حسرت سفر تركيه را انتخاب كرده بود و سفر قشم را به فرصتي ديگر كه پول بيشتري براي سفر كنار گذاشته باشد موكول كرده بود. داستان را كه شنيدم ياد دستور ديرهنگام رييس‌جمهور محترم براي ارزان‌سازي سفرهاي داخلي افتادم. مكمل اين بند خبر برداشته شدن رواديد كشور آذربايجان و الغاي دوهفته‌اي عوارض خروج براي سفر به كردستان عراق بود! تصور مي‌كنم بيشتر تمركز دولت محترم روي آسان‌سازي سفرهاي خارجي است تا رواج گردشگري داخلي.

۳- بداخلاقي و بي‌حوصلگي كارمندان خطوط هوايي داخلي به خصوص در فرودگاه مهرآباد، موجب رنجش مردمان و ناراحتي و دلگيري فراوان مسافران مي‌شود. پرت كردن كارت پرواز جلوي مسافر، پاسخ ندادن به پرسش‌هاي آنان به دليل آنكه «همه دايما سوال مي‌كنند»، در شان و مرتبه و راه و رسم تربيتي ايرانيان نيست.

۴- پاكيزه داشتن خانه، يعني ايران عزيز، از مهم‌ترين جلوه‌هاي ميهن دوستي است. ميهن‌دوستان هرگز در معابر و كوه و جنگل و دشت و دمن و رودخانه و دريا زباله نمي‌ريزند و چهره زيباي وطن را آلوده نمي‌كنند. اگر ما مردم، خود به مراقبت و پاكيزگي سرزمين و خانه‌مان ايران اهتمام نكنيم، تجهيزات و بودجه صد كشور نمي‌توانند زباله‌هاي ريخته شده را بروبند. پس از همين امروز ما ديگر منتظر دولت و شهرداري نمي‌مانيم، زباله نمي‌ريزيم و از كساني هم كه از سر فراموشي زباله مي‌ريزند يادآوري مي‌كنيم كه خانه را آلوده نكنند، هر جا هم كه ميسر بود زباله‌هاي مانده در طبيعت را جمع‌آوري مي‌كنيم، مثل كاري كه مردم آستارا همت كردند و انجام دادند.

۵- آرزو مي‌كنم سال ۱۳۹۷، سال مهرباني و شفقت ملي باشد، سال ظهور ميهن دوستي عملي و سال احترام و همراهي و همدلي باشد. بهار مستدام باد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون