• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4057 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۶ فروردين

استعمار هم نتوانست لباس قوميت‌ها را از تن ملت بيرون بياورد

غلامرضا شرفي

همانطور كه مي‌دانيم پــخش يـك بــرنامه تلويزيوني در روزهاي نخست سال، منجر به دلخوري بخشي از مردم استان خوزستان به‌ويژه اعراب اين منطقه شد و اين در حالي است كه استان خوزستان، استاني است متشكل از چندين قوم. در اين استان هم ترك قشقايي داريم، هم لر بختياري اما اكثريت نسبي استان را اعراب تشكيل مي‌دهند و درواقع اعراب به نسبتي اندك در اكثريت قرار دارند اما نكته مهم‌تر از اين اكثريت‌ها و اقليت‌ها اين است كه همه مردم استان از شيعيان محب اهل بيت بوده و به معناي واقعي دلداده اين نظام مقدس كه به نام اهل بيت پاگرفت، هستند. مردم اين استان در جنگ و انقلاب نيز ثابت كردند بيشترين شهدا را با اخلاص كامل و بدون كمترين منت ارايه داده و بيشترين شهدا ازسوي همين مرزداران بي‌جيره و مواجب تقديم وطن شده است.

در چنين شرايطي و درحالي كه اقوام مختلف به عشق ايران عزيز در كنار يكديگر زندگي مي‌كنند، گاهي سبكسري‌ها و غفلت‌هايي ديده مي‌شود و حال آنكه دشمنان ما همواره آماده‌اند از كمترين اشتباهات ما سوءاستفاده كنند و طبيعتا در اين بزنگاه‌ها به صحنه آمده و دست به سوءاستفاده مي‌زنند.

بايد توجه داشته باشيم كه اصلا بحث قوميت نيست و مردم عرب خوزستان به چشم خود ديدند كه صدام كه هيچ انسانيتي نداشت، چگونه عربيت و اعراب را زيرپا گذاشت و به اعراب خوزستان نيز همچون ديگر اقوام اين استان رحم نكرد. بنابراين فكر مي‌كنم نبايد تنها مسائل قوميتي را علت اين مساله بدانيم. البته كه نبايد وحدت را به عنوان سرمايه اجتماعي به نگاه نادرست آلوده كرده و اين سرمايه عظيم را از دست بدهيم. استان خوزستان، استاني است با غناي بسيار بالا به لحاظ تمدني و فرهنگي و در فرهنگ‌هاي مختلف به‌خصوص اعراب عزيز از شيعيان محب اهل‌بيت هستند كه بزرگ‌ترين مراسم مذهبي را رقم مي‌زنند و بنده باوجود آنكه اصالتا عرب نيستم اما به عنوان نماينده مردم آبادان در ميان اعراب عزيز زندگي مي‌كنم.

لازم است در مناسبت‌هاي فرهنگي همچون سريال‌هاي تلويزيوني و فيلم‌هاي سينمايي، اين قوم غيرتمند و جسور را كه در مقاطع مختلف توانسته حافظ منافع ملي كشور باشد، به‌درستي مورد توجه قرار دهيم. آنجا كه مي‌توانيم در موضوعات مشترك فرهنگي و ديني پافشاري كنيم چرا افرادي دست به چنين غفلت‌هاي غيرقابل‌گذشت زده و احساسات مردم را جريحه‌دار مي‌كنند.

متاسفانه برخورداري استان خوزستان به‌خصوص شهرهاي جنگ‌زده بعد از انقلاب نسبت به ديگر استان‌ها با مشكلاتي روبه‌رو بوده و رونق و آباداني اين مناطق در دوران پس از انقلاب آنچنان كه پيش از انقلاب ديده مي‌شد، ادامه نيافت كه نمونه بازر آن كاهش جمعيت حدودا ششصدهزارنفري آبادان به نصف اين جمعيت در سال‌هاي پس از جنگ تحميلي بوده است. اكنون قريب به 30 سال از جنگ تحميلي گذشته و ما هنوز نتوانسته‌ايم مقدمات بازگشت مهاجران جنگي را فراهم كنيم.

ما با افتخار مي‌گوييم كه لباس قوميت‌هاي ما لباس سنتي است كه استعمار نتوانسته از تن مردم ما خارج كند و اكنون نيز باتوجه به اينكه خوشبختانه رسانه‌هاي ارتباط جمعي در كشور كم نيست، لازم است بزرگاني از جماعات مختلف در منطقه حاضر شده و رسما و رودررو از اين مردم عزيز دلجويي كنند.

نماينده مردم آبادان در مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون