• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4058 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۸ فروردين

جام جهاني يا ليگ قهرمانان آسيا؛ اولويت با كدام است

تخريب به جاي تعامل

اشرف جمشيديان

 

 

كمتر از ٧٠ روز ديگر جام‌جهاني ٢٠١٨ روسيه آغاز خواهد شد و در حالي كه تمام تيم‌هاي ملي حاضر در اين رقابت‌ها برنامه‌هاي آماده‌سازي خود را طي مي‌كنند، در ايران عده‌اي دست به دست هم داده‌اند تا با استفاده از تمام امكانات‌شان تيم ملي و سرمربيان را تخريب كنند. در اين ميان اما مساله آزار‌دهنده هم سكوت رييس فدراسيون فوتبال است.

از زماني كه مهدي تاج بر صندلي رياست فدراسيون فوتبال نشست، در مواجهه با مشكلات تنها سياستي كه اتخاذ كرد سكوت بود. طي سال‌هاي اخير بارها حواشي و اتفاقات مختلف پيرامون فدراسيون فوتبال و تيم ملي رخ داد اما باز هم شاهد سكوت تاج بوديم؛ سكوت‌هايي كه گاهي آزاردهنده و غير قابل تحمل مي‌شد.

اگر تا به حال از نظر مهدي تاج سياست سكوت راهگشاي حل مشكلات و اختلافات بود؛ اما حالا داستان متفاوت است. تيم ملي فوتبال ايران كمتر از ٧٠ روز زمان دارد تا خود را براي حضور موفق در جام‌جهاني آماده كند و در حالي كه كارلوس كي‌روش در مقام سرمربي به آب و آتش مي‌زند تا تيمي آماده را با خود به روسيه ببرد، عده‌اي آگاه و شايد ناآگاه تيشه در دست گرفته به ريش تيم ملي مي‌زنند.

تيم ملي‌ بايد ٧٠ روز ديگر براي غرور ٨٠ ميليون ايراني بجنگد، اما درگير حواشي‌اي شده كه اگر مديريت درست فدراسيون بود اين حاشيه‌ها ايجاد نمي‌شد و كسي به خودش اجازه نمي‌داد در اين زمان حساس به فكر انتخاب جانشين ‌كي‌روش پس از جام‌جهاني باشد.

پيش از اين همه‌چيز آرام بود. كي‌روش پس از صعود تيم ملي به جام‌جهاني برنامه‌ كاملي تدوين كرد و در اختيار فدراسيون فوتبال قرار داد تا علاوه بر برنامه‌ريزي ليگ براساس برنامه‌هاي تيم ملي، ديدارهاي دوستانه هماهنگ شود. طبق همين برنامه قرار بر اين بود اواخر اسفندماه شاگردان كي‌روش در تهران به مصاف ليبي بروند اما به خاطر مشكلات داخلي، ليبي از اين بازي انصراف داد تا اطرافيان كي‌روش در مدت زمان كوتاه سيرالئون را به ايران بياورند؛ تيمي كه با آمدنش به ايران، كبريت را در اختيار مخالفان كي‌روش قرار دارد تا به بهانه شفاف‌سازي آتش را به دامان تيم ملي بزنند. همان روزها هم علي‌كريمي كه كي‌روش به باد انتقاد گرفته بود، در كانال تلگرامي خود الفاظ زشتي همچون «دلال موزامبيكي» را به سرمربي تيم ملي نسبت داد، تا تيم ملي با حواشي منفي زيادي به اردوي نوروزي خود برود.

اينكه چرا در اين مقطع به يك‌باره برخي دوستان ياد انتقاد افتادند و بندهاي پوتين‌هايشان را براي ضربه زدن به تيم ملي محكم مي‌كنند، سوالي است كه ذهن‌هاي زيادي را به خود درگير كرده و عملكرد ضعيف فدراسيون فوتبال در بخش مديريت باعث شده تا اين حواشي بيش‌از پيش شده و به چشم آيند.

حالا تيم ملي فوتبال ايران چند هفته ديگر و در ارديبهشت ماه اردوي آماده‌سازي ديگر در راه دارد؛ اردويي كه از همين حالا برخي نگران اتفاقات حاشيه‌اي آن هستند. درست در مقطعي كه شاگردان كي‌روش طي برنامه از قبل تعيين شده براي آماده‌سازي تيم ملي بايد به مصاف ازبكستان و سوريه بروند، پرسپوليس، استقلال و البته احتمالا ذوب‌آهن بايد در مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا به مصاف رقباي خود بروند.

دقيقا اين تداخل اردويي و بازهاي‌هاي باشگاهي اين روزها آتش اختلاف را ميان كي‌روش و باشگاه‌ها، شعله‌ور‌تر كرده است. موضوعي كه به نظر مي‌رسد فقط و فقط با دخالت فدراسيون فوتبال قابل حل است. حالا بايد مديران فدراسيون فوتبال تصميم بگيرند كه تيم ملي بدون ملي‌پوشانش در سه باشگاه، اردوي آماده‌سازي را طي كند و بازي دوستانه داشته باشد يا باشگاه‌هاي ايراني بدون ملي‌پوشان خود به مصاف رقباي آسيايي بروند. به نوعي فوتبال ايران بايد تصميم بگيرد در اين مقطع، جام‌جهاني بايد در اولويت باشد يا ليگ قهرمانان آسيا؟!

اگر بخواهيم اختلافات كي‌روش و برخي مربيان ليگ را حل كنيم كاري غيرممكن نيست اما اگر انتظار داشته باشيم دشمنان تيم ملي در اين مقطع دست از تخريب بردارند انتظار بيهوده‌اي است. اختلافات كي‌روش و مربيان ليگ با وساطت مقامات عالي ورزشي و مديريت با تدبير فدراسيون فوتبال قابل حل است چراكه به طور مثال اگر در همين مقطع جلسه‌اي ميان سرمربي تيم ملي و برخي مربيان همچون برانكو برگزار شود با يك تعامل درست، نه تيم ملي آسيب مي‌بيند و نه باشگاه‌ها در رقابت‌هاي آسيايي دچار مشكل مي‌شوند. شايد دقيقا كليد ماجرا در همين تعامل باشد؛ تعاملي كه شكل‌گيري آن نيازمند مديريت درست مديران فوتبال ايران است. فراموش نكنيم افتخار آفريني در جام‌جهاني براي ايرانيان آرزوي بزرگي است و از طرف ديگر قهرماني يك تيم ايراني در آسيا هم باعث غرور ايرانيان خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون