• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4058 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۸ فروردين

10 وزنه‌بردار ايراني زير ذره‌بين افسران وادا

چالش دوپينگ

آذرماه سال گذشته بود كه تيم ملي وزنه‌برداري ايران در غياب 9 كشور روسيه، قزاقستان، ارمنستان، آذربايجان، بلاروس، مولداوي، اوكراين، تركيه و چين- كه از قدرت‌هاي وزنه‌برداري دنيا به حساب مي‌آيند و به دليل دوپينگ محروم بوده و اجازه حضور در رقابت‌هاي جهاني آناهيم امريكا را نداشتند- قهرمان دنيا شد. محروميت اين 9 كشور نشان داد كه فدراسيون بين‌المللي وزنه‌برداري عزم خود را جزم كرده تا مبارزه‌اي جدي با دوپينگ كند و در اين راه ستاره‌ها و تيم‌هاي زيادي را محروم كرده و حالا آژانس مبارزه با دوپينگ در ادامه فعاليت‌هاي خود نام 325 وزنه‌بردار را كه 10 تن از آنها ايراني هستند در فهرست خود قرار داده است تا با گرفتن گاه و بي‌گاه تست دوپينگ از اين افراد اين رشته المپيكي را كه خطر حذف از المپيك را بيخ گوش دارد تبديل به ورزشي پاك كند. يكي ديگر از راه‌هاي فدراسيون جهاني براي ماندن اين ورزش در المپيك برابري جنسيتي است، به نحوي كه تعداد دسته‌هايي كه زنان در آن وزنه مي‌زنند را افزايش داده تا با مردان برابر شود و در اين ميان به حمايت از زنان مسلمان پرداخته تا اين افراد نيز با پوشش اسلامي در رقابت‌ها شركت كرده و به وزنه‌برداري بپردازند كه در همين راستا وزنه‌برداري زنان در كشورمان نيز استارت خورد و دارد رونق مي‌گيرد.

حال در ادامه روند مبارزه با دوپينگ فدراسيون جهاني وزنه‌برداري ليستي از وزنه‌برداران را اعلام كرد كه در سال ۲۰۱۸ زيرنظر كميته ضد دوپينگ فدراسيون جهاني هستند و هر لحظه بايد آماده باشند تا ماموران فدراسيون جهاني از آنها تست بگيرند. در اين ليست نام ۳۲۵ وزنه‌بردار وجود دارد كه بيشترين تعداد متعلق به روسيه است؛ روسيه‌اي كه در چند سال اخير بيشترين چالش را با معضل دوپينگ داشته و بسياري از ورزشكاران اين كشور در رشته‌هاي مختلف ورزشي محروم شده يا در مسابقات معتبر زير پرچم كميته بين‌المللي المپيك فعاليت خود را دنبال كرده‌اند. نام ۵۸ وزنه‌بردار از روسيه در اين فهرست قرار دارد.

در ليست وادا قهرمانان جهان و المپيك و وزنه‌برداران ۹ كشوري كه در محروميت به سر مي‌برند نيز وجود دارد. از ايران هم نام ۱۰ وزنه‌بردار در اين ليست قرار دارند. ورزش ايران در سال جاري علاوه بر مسابقات جهاني بازي‌هاي آسيايي را كه براي ورزش كشورمان اهميت بسياري دارد را پيش رو داشته و همين مساله بر نگراني‌ها بابت اين موضوع افزوده است كه نكند يك وقت اتفاقات تلخ گذشته تكرار شود. سال 1385 بود كه ماموران وادا با حضور در اردوي تيم ملي از وزنه‌برداران كشورمان تست گرفتند و تست تمامي اردونشينان به جز حسين رضازاده و اصغر ابراهيمي كه آن زمان مصدوم بود و وزنه نمي‌زد مثبت اعلام شد تا اين رشته زير سوال برود.

در ادامه و در سال 89 نيز نمونه‌هاي گرفته شده از وزنه‌برداران ايران نشان داد كه 9 تن از وزنه‌برداران كشورمان از مواد نيروزا استفاده كرده‌اند و محروميت تا بيخ گوش وزنه‌برداري ايران كه در آستانه اعزام به جام باشگاه‌هاي آسيا بود؛ اما به دستور حسين رضازاده رييس وقت فدراسيون اين اعزام انجام نشد، پيش رفت. البته در چند سال اخير وزنه‌برداري ايران از اين بابت شرايط بهتري پيدا كرده و سال گذشته هم كه 9 كشور از مسابقات محروم شدند ايران بدون مشكل راهي مسابقات جهاني شده و قهرمان دنيا شد. باري، نام وزنه‌برداران ايراني كه در ليست مبارزه با دوپينگ قرار گرفته‌اند به شرح زير است: ۱- سعيد علي حسيني، ۲- بهداد سليمي، ۳- سهراب مرادي، ۴- كيانوش رستمي، ۵- علي هاشمي، ۶- محمدرضا براري، ۷- رضا بيرالوند قهرمان جوانان جهان۲۰۱۷، ۸- محسن ايماني نفرسوم قهرماني جوانان آسيا ۲۰۱۷، ۹- اميررضا عسگري دون نايب قهرمان نوجوانان آسيا۲۰۱۷ ،۱۰- محمد شهاب انداز (اين وزنه‌بردار در مسابقات قهرماني نوجوانان آسيا ۲۰۱۷ نقره گرفت اما پس از آن تست دوپينگش مثبت شد).

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون