• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4059 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۹ فروردين

رويترز از چگونگي اعزام نيروهاي روس به سوريه گزارش مي‌دهد

پيمانكاران خصوصي در جنگ شام

گروه جهان|در طول ساليان اخير گزارش‌ها و مطالب زيادي در مورد اعزام نيروهاي روسي به شكل خصوصي براي حضور در سوريه منتشر شده است اما روز گذشته خبرگزاري رويترز گزارشي را به شكل اختصاصي منتشر كرده است كه طي آن نشان مي‌دهد اين نيروها چگونه به سوريه اعزام مي‌شوند. به نوشته رويترز در فرودگاه روستوف واقع در جنوب روسيه، حدود 130 مرد كه بسياري از آنها كوله‌پشتي به سبك نظامي حمل مي‌كردند در داخل فرودگاه حضور داشتند. آنها در چهار رديف مشخص قرار داشتند كه هيچ يك از آنها شماره پرواز يا مقصد مشخصي نداشتند. وقتي كه خبرنگار رويترز از آنها در خصوص مقصد مي‌پرسد، عنوان مي‌كنند: ما كاغذي را امضا كرديم كه مجاز به صحبت نيستيم و اكنون ممكن است هرلحظه رييس سر برسد و ما به دردسر بيفتيم. او به خبرنگار رويترز نيز هشدار داد كه ممكن است براي خود او نيز دردسر ايجاد شود.

به گزارش رويترز، هواپيماي ايرباس A-320 در حال آماده شدن براي آنها بود كه به نظر مي‌رسد فقط به مقصد دمشق پايخت سوريه پرواز مي‌كند. حدود 30 مرد با چهره‌هاي برنزه نيز در نزديكي ورودي به هواپيما حضور داشتند. اغلب آنها چكمه‌هاي خاكي داشتند و بعضي از آنها كيف‌هايي با آرم هواپيمايي سوريه حمل مي‌كردند.

گفته مي‌شود كه اين مردان پيمانكار نظامي خصوصي روسيه محسوب مي‌شوند كه به شكلي محرمانه و با استفاده از هواپيماهاي غير‌نظامي براي حضور نظامي در سوريه عليه تروريست‌ها و شورشيان حضور پيدا مي‌كنند. طبق تحقيقات به عمل آمده اين شبكه تداركاتي است كه از دولت سوريه و نيروهاي بشار اسد كشف شده است.

گفته مي‌شود اين هواپيماي ايرباس يكي از ده‌ها هواپيمايي است كه به سوريه براي پشتيباني و حمل و نقل اعزام مي‌شود كه البته تحت تحريم‌هاي ايالات‌متحده قرار گرفته است. واشنگتن مدعي است اين هواپيماها كمك مي‌كنند كه سوريه از تحريم‌ها عبور كند. پروازهاي ورودي و خروجي فرودگاه روستوف در هيچ سازماني قبلا مستند نشده است. اين پروازها توسط هواپيمايي سوري شام وينگز صورت مي‌گيرد كه از سال 2016 اين هواپيمايي تحت تحريم ايالات‌متحده قرار گرفته است. امريكا اين هواپيمايي را متهم كرده است كه تجهيزات نظامي و حمل و نقل نظامي از روسيه به سوريه ارسال مي‌كند. با اين حال پروازهاي اين هواپيمايي ‌مانند ساير پروازها نمايش داده نمي‌شود و معمولا هواپيماها به دمشق، پايتخت سوريه يا لاذقيه ديگر شهر سوريه كه پايگاه نظامي روسيه در آن مستقر است، پرواز مي‌كنند.

اين عمليات، شكاف جدي را در تحريم‌هاي ايالات‌متحده به وجود آورده است كه نتواند آنگونه كه مي‌خواهد سوريه را تحت تحريم قرار دهد تا آنها براي تامين سلاح‌ها و تجهيزات خود براي مبارزه با شورشيان و تروريست‌ها با مشكل مواجه شوند. از طرفي اين پروازها شرايط را براي ارسال پيمانكاران خصوصي به سوريه نيز فراهم مي‌كند به نحوي كه هيچ نقشي را در اين زمينه از سوي كرملين نشان نمي‌دهد. مقام‌هاي روسي حضور مسكو را تنها معطوف به حملات هوايي، آموزش نيروهاي سوريه حضور تعداد كمي از نيروهاي نظامي ويژه محدود است.

خبرنگار رويترز از فرودگاه روستوف خبر داد كه پروازهاي غير‌معمول با استفاده از داده‌هاي رديابي عمومي ثبت مي‌شود و قابل رديابي هستند و مانند پروازهاي عادي شناسايي مي‌شوند. لازم به ذكر است كه سخنگوي كرملين، وزارت دفاع و دولت سوريه هيچ كدام در خصوص اين موضوع موضع‌گيري نداشتند و به سوالات خبرنگار رويترز پاسخ ندادند. تنها در پاسخ به سوال رويترز هواپيمايي شام وينگز عنوان كرد كه اطلاعات مربوط به پروازهاي اين هواپيمايي در وب سايت اين شركت موجود است. پرواز به روستوف در سايت هواپيمايي عنوان نشده است. اما سفرها در پايگاه‌هاي اينترنتي رديابي آنلان هواپيماها قابل رهگيري است. گفته مي‌شود در طول مدت 5 ژانويه 2017 تا 11 مارس 2018 هواپيمايي شام وينگز 51 سفر انجام داده است كه هربار نيز با هواپيماهاي ايرباس A-320 صورت گرفته است كه در هر سفر مي‌تواند تا 180 مسافر را حمل كند. مساله تلفات نظامي در روسيه بسيار حساس است. جايي كه خاطراتي از عمليات در چچن و افغانستان را زنده مي‌كند كه نظاميان روس در آنها با تلفات زيادي روبرو شدند و همواره به دليل اين موضوع روس‌ها مورد انتقاد قرار گرفتند. از همين رو مسكو از نيروهاي پيمانكاران خصوصي در سوريه استفاده مي‌كند، زيرا به اين ترتيب مي‌تواند نيروهاي بيشتري را بدون به خطر انداختن سربازان رسمي ارتش خود كه مرگ‌و‌مير آنها مورد توجه قرار مي‌گيرد در اين جنگ شركت دهد. مقام‌هاي روس اعلام كردند كه از زمان آغاز عمليات نظامي روسيه در سپتامبر 2015 تا به امروز تنها 54 تن از پرسنل نظامي ارتش روسيه جان خود را از دست داده‌اند. اما رويترز طبق برآوردي كه از خانواده‌ها و مردم محلي داشته مدعي است كه 40 نيروي نظامي خصوصي روس تنها از ژانويه تا آگوست 2017 در سوريه كشته شده‌اند. لازم به ذكر است كه امريكا در طول سال‌هاي اخير تلاش فراواني براي از بين بردن اين خطر ارتباطي كرده است. چرا كه نيروهاي دولتي سوريه و حاميان آن نياز گسترده‌اي به اين پوشش و دسترسي دارند تا اين هواپيماهاي غير نظامي بتوانند تجهيزات و نيرو به سوريه اعزام كنند. واشنگتن نيز تلاش كرده است تا دسترسي به هواپيما و قطعات را از طريق محدوديت‌هاي صادراتي به سوريه از طريق تحريم‌هاي وزات خزانه‌داري مسدود كند. از همين رو اين وزارتخانه برخي از شركت‌هاي سوريه و نزديك به دولت سوريه كه به صورت واسطه عمل مي‌كنند را در ليست سياه قرار داده است. طبق آمار نشان مي‌دهد كه طي ساليان اخير ده‌ها هواپيماي اوكرايني به تعدادي شركت واسط فروخته شده است؛ شركت‌هاي كورس و دارت كه توسط يك نيروي نظامي سابق شوروي اداره مي‌شوند. طبق داده‌هاي پروازي هواپيماها به خطوط هوايي سوريه فروخته يا اجاره داده مي‌شدند. در طول هفت سال گذشته كورس و دارت توانستند 84 فروند هواپيماي دست دوم ايرباس و بويينگ را از طريق اجاره و خريد به دست آورند. طبق ادعاي رويترز از اين 84 هواپيما حداقل 40 فروند از آنها در ايران، سوريه و عراق مورد استفاده قرار گرفته شده است.

*لازم به ذكر است اين گزارش بر مبناي اطلاعات و ادعاهاي خبرگزاري رويترز تنظيم شده است كه براي اطلاع افكار عمومي منتشر مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون