• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4059 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۹ فروردين

اعلام تحريم‌هاي جديد امريكا عليه روسيه

واشنگتن نزديكان پوتين را هدف قرار داد

گروه جهان | بيست روز پس از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري روسيه و پيروزي قاطع ولاديمير پوتين در اين انتخابات، دولت امريكا تحريم‌هاي تازه‌اي را عليه تعدادي از ثروتمندان نزديك به پوتين و كسب و كارهاي مربوط به آنها وضع كرد. تعدادي از ثروتمندترين و قدرتمندترين تاجران روس و تعدادي مقام و شركت دولتي در بين اين تحريم‌ها قرار دارند. در عين حال نام چهار نفر از كساني كه گفته مي‌شود در طول مبارزات انتخاباتي سال 2016 امريكا به كارزار انتخاباتي ترامپ كمك‌هاي قابل توجهي كرده‌اند. منتقدان دولت ترامپ او را متهم مي‌كنند كه به دليل كمك روسيه به انتخابش نسبت به مسكو موضع نرمي در پيش گرفته است. نزديك به 10 ماه از زمان تصويب قانون كاتسا يا قانون رويارويي با دولت‌هاي متخاصم از طريق تحريم توسط كنگره امريكا مي‌گذرد. قانوني كه دولت ترامپ را موظف مي‌كرد تحريم‌هاي جديد اقتصادي عليه روسيه، ايران و كره شمالي وضع كند. طي ماه‌هاي گذشته نمايندگان كنگره از جمله نماينده كهنه‌كار جمهوريخواه جان مك‌كين به‌شدت از كاخ سفيد ترامپ انتقاد مي‌كردند كه چرا هنوز در مورد اعلام فهرست و تحريم شخصيت‌هاي قدرتمند روسيه اقدام نكرده است. اواخر ماه ژانويه 2018 بود كه دولت ترامپ عاقب فهرستي را منتشر كرد كه به فهرست اليگارشي روسيه يا فهرست كرملين مشهور شد. اما اين اقدام نيز نمايندگان منتقد دولت ترامپ را راضي نكرد و معتقد بودند كه اعلام يك فهرست بدون اجراي تحريم، برخورد بسيار نرم با دولت پوتين محسوب مي‌شود. همان زمان فارن‌پاليسي با انتشار گزارشي مدعي شد كه فهرست ارايه شده توسط كاخ سفيد، بدون تغيير كپي شده نام‌هاي مقام‌هاي بلندپايه از روي وب‌سايت كاخ كرملين و كپي نام‌هاي ثروتمندان روس از فهرست ثروتمندان مجله فوربس است. ديميتري پسكف، سخنگوي كرملين در واكنش به انتشار فهرست در ماه ژانويه، از وجود نام خودش در فهرست اليگارشي در كنار ديگر مقام‌هاي كرملين و صاحبان ثروت با كنايه ياد كرده‌بود. اما به نظر مي‌رسد كه سياست دولت ايالات متحده امريكا در برابر دولت پوتين تغيير كرده است. پنجشنبه هفته گذشته وزارت خزانه‌داري امريكا وقتي اعلام كرد كه به زودي فهرست تحريم‌ها عليه اليگارش روسي را اعلام خواهد كرد، ديميتري پسكف به خبرنگاران گفت كه «چيزي با عنوان اليگارشي در روسيه وجود ندارد. » اما نهايتا، جمعه شب دولت امريكا فهرست 24 فرد حقيقي و 14 كمپاني را به عنوان تحريم‌هاي جديد عليه روسيه منتشر كرد. اين تحريم‌ها شديدترين رويارويي دولت ترامپ از زمان روي كار آمدنش به عنوان رييس‌جمهور امريكا عليه روسيه است.

در ميان اين تحريم‌ها نام 7 فرد غيردولتي روسي و 12 كمپاني خصوصي تحت اختيار آنها قرار دارد. بر اساس تحريم‌هاي جديدي كه توسط وزارت خزانه‌داري امريكا اعلام شده است، الگ دريپاسكا، تاجر روسي كه گفته مي‌شود با پل مانافورت، رييس پيشين كارزار انتخاباتي ترامپ ارتباط داشته است، كيريل شامالف، داماد ولاديمير پوتين و جوان‌ترين ميلياردر روسي، ايگور روتنبرگ، فرزند يكي از ثروتمندترين افراد روسيه و صاحب يكي از بزرگ‌ترين كمپاني‌هاي توليد تجهيزات انتقال گاز و اولگ دريپاسكا، غول تجارت آلومينيوم روسيه قرار دارند. در كنار اين افراد و شركت‌ها 17 مقام دولتي و كمپاني دولتي در روسيه نيز مورد تحريم قرار گرفته‌اند. دولت روسيه گفته است كه به تحريم‌هاي جديد پاسخ قاطعي خواهد داد. وزارت خزانه‌داري ايالات متحده امريكا دليل اين تحريم‌ها را «رفتارهاي نامشروع روسيه در سراسر جهان، از جمله در اوكراين و سوريه و دخالت در انتخابات كشورهاي غربي» عنوان كرده است.

متهمان به تباني

در ميان نام افراد تحريم‌شده روس، 4 نفر از آنان در بين كساني هستند كه گزارش‌ها در مورد ارتباط كارزار انتخاباتي دونالد ترامپ با روسيه، به احتمال تباني با آنها اشاره كرده‌بودند. اولگ دريپاسكا و ويكتور وكسلبرگ كه نام آنها در اين فهرست آمده است در كنار الكساندر تورشين و كنستانتين كوساچف، از جمله افرادي هستند كه پيش از اين ادعا مي‌شد با كمپين انتخاباتي دونالد ترامپ ارتباط داشتند. دريپاسكا تاجري بود كه مدت‌ها ارتباط نزديكي با پل مانافورت، رييس پيشين كارزار انتخاباتي ترامپ داشت و بر اساس دادنامه‌اي كه از سوي بازپرس ويژه پرونده تباني كارزار انتخاباتي ترامپ با روسيه منتشر كرده است، حتي مانافورت يك بار به اين تاجر روسي پيشنهاد داده است تا جزييات كمپين انتخاباتي را خصوصي به اطلاع او برساند. ويكتور وكسلبرگ، از شركاي تجاري ويلبر راس، وزير تجارت كابينه ترامپ است و حتي در مراسم سوگند رياست‌جمهوري ترامپ نيز به عنوان مهمان شركت كرده‌بود. دست كم دو شريك تجاري ويكتور وكسلبرگ پيش از انتخابات نزديك به يك ميليون و 250 هزار دلار كمك در اختيار كارزار انتخاباتي ترامپ قرار داده‌بودند.

آماده شدن ترامپ براي بازجويي

شبكه خبري سي‌ان‌ان، در گزارشي اختصاصي همزمان با اعلام اين تحريم‌ها خبر داده است كه دونالد ترامپ به صورت غيررسمي در حال تمرين و آماده‌سازي براي شركت در جلسه بازجويي توسط بازپرس ويژه پرونده تباني با روسيه در انتخابات 2016 است. ترامپ پيش از اين دو بار تاكيد كرده است كه براي گفت‌وگو با رابرت مولر، بازپرس ويژه پرونده تباني، آماده است، اما هنوز رسما اعلام نكرده كه در بازجويي حاضر خواهد شد. به تازگي وزارت دادگستري امريكا اعلام كرده است كه هرچند ترامپ در اين پرونده مورد تحقيق واقع شده است، اما هنوز از جمله متهمان آن نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون